بعد از شفاف‌ شدن تناقضات پرونده بورسیه‌ها، خبرهای اقتصادی درباره خرج شدن ریال پول‌های بلوکه شده و حرکت رکورد به سمت بحران، تناقض‌گویی درباره یک عیادت سیاسی بخش‌هایی از یک پازل وارونه‌نمایی است.

کدام دروغ!/ چه کسی عکس‌های عیادت صالحی از حسینیان را منتشر کرد؟

«پول‌های بلوکه‌ ایران که قرار است آزاد شود عمدتاً قبلاً ریالش خرج شده است»، این اظهار نظر قابل تامل رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی، موجی از انتقاد اهالی سیاست و رسانه را در پی داشت و از سوی برخی کارشناسان به عنوان «اختلافات بیانی» دولت مطرح شد.

به گزارش گلستان24، در همین زمینه حسینیان یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس معتقد است: « اسکناس‌هایی که در دو سال اخیر چاپ شده با پشتوانه پول‌های بلوکه شده بوده است در حالی که دولت قبلاً می‌گفت که رقم پول‌های بلوکه شده در بانک‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و این رقم کم‌کم به ۹۰ میلیارد دلار، ۳۰ میلیارد دلار و درحال حاضر به ۲۴ دلار رسیده است.»

از سوی دیگر یحیی آل اسحاق عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره چرایی این اختلافات بیانی دولت می گوید: «دولت ریال پول‌های بلوکه‌شده را قبلاً پیش‌خور کرده است و باید درباره هزینه کرد آن شفاف‌‌سازی شود.»

کمی قبل‌تر و در بهار سال گذشته بود که موضوع «بورسیه‌ها» به تیتر یک رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولت تبدیل شد و پس از موضوع «بورسیه‌ها» که با جنجال خاص سیاسی همراه بود نهایتاً مشخص شد افراد متخلف نه سه هزار نفر بلکه کمتر از ۳۰ نفر هستند.

پاییز امسال نیز نامه چهار نفر از وزرای اقتصادی دولت به روحانی پرده‌ دیگری از رونمایی از یک حقیقت بود؛ «بحران رکورد» عدم واقع نمایی را عیان تر کرد و در حالی که رئیس جمهور تاکید داشت ما از رکود خارج شده‌ایم اما چهار وزیر کابینه نامه نوشتند و گفتند نه تنها در رکود به سر می‌بریم بلکه این رکود به سمت بحران نیز می‌رود.

هنوز چندی از نامه نگاری هشداردهنده چهار وزیر کابینه نگذشته بود، که رئیس جمهور روحانی از خرج شدن ریال پول‌های بلوکه شده سخن گفت.

 

این اظهارات و تکرار دوگانگی لسانی و تناقض گویی‌ها در حالی رخ داد که پیش از این صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام نیز نکاتی را مطرح و برای آن قسم جلاله یاد کرده بود که این اظهار نظر صالحی با موج جدیدی از اعتراض رسانه‌ها روبه‌رو شد و برخی نشریات از آن به عنوان «قسم دروغ» یاد کردند.

صالحی در روز تصویب کلیات برجام خطاب به نمایندگان گفته بود: «اینجا دارم شهادت می‌دهم، ولله، ولله، ولله (با اجرای برجام) در مسایل هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد نه با توقف، ، تحقیقاتمان سر جایش خواهد بود، غنی سازی مان خواهد بود، غنی سازی را اجرا خواهیم کرد.»

صالحی درحالی برای عدم ایجاد محدودیت‌های ناشی از برجام قسم جلاله یاد کرد که پیش از وی محمد جواد ظریف در سفر ۲روزه خود به اصفهان با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در مسائل هسته ای ضمن تائید وجود این محدودیت‌ها گفته بود: «محدودیت‌های پذیرفته شده ایران در برجام ۱۰ ساله بوده و قطعنامه شورای امنیت در این زمینه کاملاً صریح است.»

عراقچی نیز پیش تر در جلسه سوم از هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در این باره گفته بود: «هیچ یک از محدودیت‌های پذیرفته شده ابدی نیست و در قالب یک مدت زمانی مشخص تعریف شده است.»

اما این مسئله و قسم‌های جلاله پایان مساله نبود؛ پس از جنجال روز تصویب کلیات برجام در گفت‌و‌گوی بین صالحی و حسینیان که کار را به تریبون مجلس کشاند، صالحی از تهدید شدن از سوی یکی از نمایندگان سخن گفت.

صالحی در دفاع از کلیات برجام در بخشی از اظهارات خود گفت «امروز در مجلس مردی با قسم جلاله به من می‌گوید که در قلب راکتور اراک روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را می‌کشیم!»؛ اظهارنظری که به دلیل تحت شعاع قرار دادن فضای نقادانه و جدی جلسه صحن باعث شد روزنامه اصلاح طلب با تیتر «ننربازی صالحی یا جرزنی بازندگان» به توجیه اتفاقات روز یکشنبه صحن مجلس بپردازد.

 

هرچند علی اکبر صالحی بعد از راهی شدن حسینیان به بیمارستان به دلیل بیماری قلبی برای دلجویی از وی به عیادتش رفت، اما هنوز حاشیه‌های یک عیادت با وجود گذشته یک هفته ادامه دارد.

 

چه کسی عکس‌های عیادت صالحی از حسینیان را منتشر کرد؟

پس از عیادت علی اکبر صالحی از حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان در بیمارستان جزئیاتی از این عیادت منتشر نشده بود تا اینکه روز گذشته علی اکبر صالحی در گفت‌وگویی با سایت دانشگاه آزاد اسلامی به بیان جزئیاتی پرداخت و گفت: «در بیمارستان، عکاس و خبرنگار حضور داشتند ولی گفتم هیچ عکاس و خبرنگاری حق ندارد بالا بیاید. در اتاقی که آقای حسینیان بستری بود دو نفر حضور داشتند و آقای حسینیان به آن دو نفر گفتند که عکس بگیرند؛ آن عکسی که منتشر شد از طریق تلفن همراهشان بود وگرنه من تمایل به چنین کاری نداشتم.»

 

این در حالی است که ۲۰ مهرماه و در روز عیادت صالحی از حسینیان، پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی عکس‌هایی را از عیادت صالحی و حسینیان منتشر کرد که نشان می‌دهد یکی از اطرافیان صالحی که از کارمندان سازمان انرژی اتمی است با گوشی تلفن همراه خود عکس‌هایی از عیادت صالحی و حسینیان می‌گیرد.

 

 

اما سوال اینجاست که چگونه اولین خبر و عکس‌های دیدار یک عیادت معمولی اولین بار در خبرگزاری دولتی ایرنا، ایسنا و از سوی یک فرد نزدیک به رئیس سازمان انرژی اتمی منتشر شد؟ و خبرگزاری صداوسیما نیز در همان روز عیادت، عکس یادگاری صالحی با حجت‌الاسلام حسینیان را منتشر کرده است.

 

 

از سوی دیگر نیز در برنامه «صرفا جهت اطلاع» نیز فیلم کوتاهی از عیادت صالحی از حسینیان پخش می‌شود که توسط تلفن همراه اطرافیان صالحی گرفته شده و از طرف اطرافیان رئیس سازمان انرژی اتمی در اختیار صداوسیما قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد، سریال وارونه‌نمایی و اختلافات بیانی بعد از «بورسیه‌ها»، «بحران رکورد»، «پول‌های بلوکه شده»، این‌بار در تناقضات مربوط به حواشی برجام و یک عیادت سیاسی ادامه دارد.

رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار