«علم گردانی» یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان است که در برخی شهرها و روستاهای استان گلستان انجام می شود.

آیین علم گردانی در روستای میاندره استان گلستان + تصاویر

به گزارش گلستان24، آیین «علم‌گردانی» از جمله آیین‌های کهن عزاداری در ماه محرم است که هر سال در روز تاسوعا در روستا و شهرهای استان گلستان برگزار می شود.

aalamgardani 31

در این آیین، با توجه به احترام فروان به سادات و برای سلامتی و برکت ، جوانان سلاله سید الشهدا به عنوان علمدار با کلاه و یا شال سبز جلو دار و علم گردان می شوند و یک یا چند مداح  اشعاری را در قالب نوحه می‌خوانند و جمع زیادی از مردم، اعم از کوچک و بزرگ و پیر و جوان با سینه‌زنی و نوحه سرایی پشت سر علم حرکت کرده و «حسین، حسین، حسین...شهید کربلا حسین» تکرار می کنند.

aalamgardani6

به گفته معتمدان و ریش سفیدان  این روستا، از دیر بازحضور عزاداران و دسته علم‌گردانی در مقابل درب منزل مایه برکت و سلامتی خوانده می شد وخانواده ها با اسفند، شیر، شربت، خرما، شیرینی و کمک نقدی به اندازه توان مالی به استقبال علم گردانمی رفتند.

aalamgardani 27

مردم عزادار استان گلستان به این آیین اعتقاد فراوان دارند و هرساله برخی نیز با برآورده شدن حاجات خود، هنگامی که علم و دسته عزاداران از مقابل خانه آنها عبور می کند، گوسفند و گاو ذبح می کنند وگوشت های نذری در بین عزاداران سید الشهدا توزیع می شود.

aalamgardani 1

در این مراسم که هر ساله در روزتاسوعا از اذان صبح آغاز و تا اذان ظهر ادامه دارد، علم ها به منازل تک تک مردم روستا رفته و مورد استقبال قرار می گیرند.

براساس این گزارش؛ پس از برگزاری مراسم علم‌گردانی و جمع‌آوری نذورات، اطعام عزاداران حسینی نیز آغاز می‌شود و مردم این روستا ظهر و شام مهمان ابا عبدالحسین (ع) هستند و معمولا مردم روستای در این ایام در خانه‌های خود غذا طبخ نمی‌کنند.

 

aalamgardani 2

aalamgardani 8

aalamgardani 3

aalamgardani 4

aalamgardani 5

aalamgardani 7

aalamgardani 9

aalamgardani 10

aalamgardani 11

aalamgardani 12

aalamgardani 13

aalamgardani 14

aalamgardani 15

aalamgardani 16

aalamgardani 17

aalamgardani 18

aalamgardani 20

aalamgardani 21

aalamgardani 23

aalamgardani 24

aalamgardani 25

aalamgardani 26

aalamgardani 28

aalamgardani 29

aalamgardani 30

aalamgardani 31

عکاس دانش آموز: علیرضا حاج محمدعلی

انتهای پیام/کلاس بیست

ارسال نظر

آخرین اخبار