پدر عبدالمطلب فرزندش را از خدا در روز عاشورا طلب کرده و خداوند حاجتش را با میوه تبرک روز عاشورا روا کرده بود.

آیین میوه های تبرک شده عاشورایی بین اهل سنت

به گزارش گلستان24، یکی از سنتهای روز عاشورا در شهر مراوه تپه که در بین اهل سنت رایج است، تبرک کردن میوه ها با عَلَم حضرت ابوالفضل علیه السلام است.

در این سنت هر کسی که آرزویی دارد و حاجتی در روز عاشورا در مراسم این روز حضور یافته و میوه هایی را با خود همراه می آورد و این میوه ها را به علم حضرت ابالفضل علیه السلام زده و آنها را به منزل می آورند و توسط اعضای خانواده مصرف می شود و از خدا حاجات خود را می طلبند.

پدر عبدالمطلب یکی از کسانی است که سالها فرزنددار نمی شدند و در یکی از روزهای عاشورای سالهای قبل به همین شکل آرزوی خود را از خدا طلب کرده و از این میوه های تبرک شده میل می کنند و خداوند عبدالمطلب را به آنها عظا می کند.

narenj2

 

narenj3

سنت عبور از زیر علم و بستن روسری و چارقد نیز از رسوم دیگر ترکمنها در روز عاشورا است.

narenj4

بچه ها نیز در آرزوی گرفتن پارچه های نوار شده متبرک بسته شده به علم هستند و این پارچه ها را بر روی سر و یا روی دست می بندند تا خداوند خیر و برکت را به آنها بدهد.

narenj5

 

narenj6

در روز عاشورا شیعه و اهل سنت در مراوه تپه از مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حرکت می کنند و ابتدا به مزار شیعه ها آمده و سپس دسته عزاداری به سمت مزار اهل سنت می رود و مردم بر سر مزار رفتگان خود دعا و قرآن می خوانند و صدقات خود را بین سایر مردم توزیع می کنند.

اترک

ارسال نظر

آخرین اخبار