قنات هایی که سابقه 70 سال آبیاری بی منت به زمین های کشاورزی را در شهرستان گالیکش دارند، امروز در انتظار توجه و تخصیص اعتبار برای لایروبی هستند تا از فرسودگی نجات یابند.

قنات های گالیکش در انتظار تخصیص اعتبار

در گذشته دارای 17 رشته قنات بود که هم اکنون 13 رشته فعال است و برای بهره برداری از آنها در سال های آینده، نیاز به لایروبی دارد.

lghanatt 1

به گزارش گلستان 24: این شهرستان در شرق استان سرسبز گلستان دارای 29 هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت است که از این مقدار 12 هزار هکتار آبی و 17 هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود و بیش از 5000 بهره بردار بخش زراعی در این شهرستان فعالیت دارند.

به گفته صاحبان این قنوات و نیز مسوولان مربوطه، بیشتر این قنات ها از عمری بالای 70 سال برخوردار هستند، و هر ساله خطراتی نظیر سیلاب آنها را تهدید می کند.

lghanatt 1

'ابوالفضل هلالیان' یکی از مقنیان بنام شرق گلستان در این خصوص  گفت: سیلاب های سال های اخیر و به خصوص سیل سال های 80 و 81 به بیشتر این قنات ها آسیب زده است.

وی که عمری را در کندن و یا لایروبی قنات گذرانده، افزود: این قنات ها با کمترین هزینه ساخته شده و خداوند از طریق این قنوات سالیان سال به مردم آب زلال هدیه می دهد.

هلالیان در مورد کندن یک قنات جدید می گوید: با شرایطی که این روزها در مورد مالکیت اراضی وجود دارد، امکان درست کردن یک قنات جدید وجود ندارد، ضمن اینکه اعتبار لازم برای آن نیز از یک میلیارد تومان بیشتر خواهد بود.

lghanatt 1

وی اضافه کرد: در سالیان قدیم که این قنات ها حفر می شدند، مالکیت زمین ها در دست تعداد اندکی بود اما امروزه بر اثر تکه تکه شدن زمین ها، مالکیت اراضی به افراد زیادی واگذار شده است.

هلالیان ادامه می دهد: از اولین چاه قنات تا جایی که آب به سطح زمین می رسد ، ممکن است به چندین کیلومتر برسد و از زمین های تعدادی از مردم گذر کند که گرفتن رضایت از همه این افراد امکان پذیر نیست.

وی افزود: اکنون 13 قنات در این منطقه فعال است، باید آنها را حفظ کرد و به همین شکل به نسل های آینده سپرد.

lghanatt 1

'حسین الداغی ' مالک یکی از قنات های شهرستان گالیکش در این خصوص گفت: قنات با کمترین هزینه بیشترین سود را برای کشاورزان دارد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر جهادکشاورزی برای لایروبی و مرمت این قنات ها تسهیلات ارایه کرده است.

lghanatt 1

'بهرام قره سفلو' معاون فنی جهادکشاورزی گالیکش قدمت قنوات این منطقه را از 70 تا 150 سال اعلام کرد و افزود: برای احیا و مرمت 13 رشته قنات فعال به 15میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی در ادامه گفت:در صورت تامین این اعتبار ظرف مدت یک سال همه قنوات این شهرستان مرمت و لایروبی خواهد شد.

zzare 

'حبیب الله زارع' مدیر جهادکشاورزی شهرستان گالیکش هم در خصوص اقدامات انجام شده برای احیای قنوات این شهرستان گفت: با توجه به اهمیتی که قنوات در آبیاری اراضی کشاورزی دارند تاکنون در سه مرحله بخشی از قنات ها لایروبی و مرمت شده اند.

وی افزود: در سال جاری هم با تخصیص اعتباری بالغ بر 520 میلیارد ریال 1500 متراز یک رشته قنات لایروبی و مرمت شد.

مدیر جهادکشاورزی گالیکش ابراز امیدواری کرد: با تخصیص دو میلیارد ریال دیگر از محل حوادث غیر مترقبه 5 کیلومتر دیگر از قنوات بازسازی خواهند شد.

زارع گفت: 13 رشته قنات فعال در این شهرستان بالغ بر 1200 هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری می کنند.

به گفته مسوولان در شهرستان گالیکش 17 قنات وجود دارد که هم اکنون 13 رشته فعال است.

طول این قنات ها 30 کیلومتر است که 27 کیلومتر آن به 13 رشته قنات فعال اختصاص دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار