روز بدون اعتیاد در قزاق محله

با تزریق جشنواره فرهنگی و ورزشی در یکی از روستاهای آسیب خیز مرکز گلستان، اهالی روستا برای یک روز گرد هم جمع شدند و به شادی و ورزش پرداختند.

تزریق هورمون شادی و ورزش به روستای قزاق محله گلستان

«قزاق محله» نام روستایی است که در شرق و پنج کیلومتری مرکز گلستان واقع شده و نیمی از جمعیت آن را قوم بلوچ و نیمی دیگر را قوم سیستانی تشکیل می دهند. مردمانی که باوجود اختلاف قومیتی در کنار هم دوستانه و برادرانه زندگی می کنند و مشکلی از این بابت ندارند. اما آنچه که این روستا را از روستاهای دیگر شهرستان گرگان متفاوت کرده موضوع آسیب خیز بودن آن است.

 به گزارش گلستان24، قزاق محله متاسفانه به عنوان یکی از دو روستای آسیب خیز از نظر مواد مخدر شناخته می شود و از همین رو تمام دستگاه های اجرایی استان با دستور استاندار برای بهبود وضعیت اجتماعی به صف شده و هرکدام گوشه ای از کار را به دست گرفته اند تا بلکه بتوانند لکه ننگ اعتیاد و مواد مخدر را از دامن اهالی روستا پاک کنند.

ورزش و جوانان گرگان یکی از همان دستگاه های متولی است که بر اساس تعریف سازمانی می خواهد با ترویج ورزش و تزریق نشاط به روستا قدمی در راستای کاهش آسیب های منطقه بردارد. به همین مناسبت روز گذشته جشنواره ای فرهنگی و ورزشی در این روستا برگزار شد که نقش بسزایی در ایجاد شور و شعف در نزد اهالی روستا ایفا کرد.

به بهانه جشنواره همه شاد و خوشحال بودند؛ شاید بتوان گفت سه شنبه «روز بدون اعتیاد» روستا بود. اهالی روستا که از برگزاری چنین جشنواره ای مطلع و ذوق زده شده بودند با خانواده و اقوام به استقبال برنامه رفتند. به گواهی اظهارات آنها، اهالی روستا تاکنون رنگ چنین برنامه ای را ندیده بودند!

جنب و جوش کودکان که از اجرای برنامه موزیکال به وجد می آمدند از یک سو و برگزاری مسابقات ورزشی و همچنین جشنواره غذاهای محلی فضای شاد و مهیجی را رقم زده بود. به بهانه برگزاری این جشنواره با دو مسئول و دهیار روستا گفتگویی ترتیب داده ایم.

استقبال اهالی روستا بسیار خوب بود

رئیس اداره ورزش و جوانان گرگان از استقبال اهالی روستای قزاق محله از این جشنواره اعلام رضایت کرد.

اسماعیل حاجی آبادی که چهارماه از دوران ریاستش در اداره ورزش شهرستان می گذرد درباره این جشنواره گفت: هدف از برگزاری جشنواره در این روستا استفاده از ظرفیت و توانمندی های اهالی روستا در بخش بازی های بومی و محلی و غذاهای سنتی است استفاده کنیم.

حاجی آبادی افزود: چنین جشنواره ای برای نخستین بار است که در این روستا برگزار می شود و تلاش می کنیم توسعه ورزش همگانی و شعار «ورزش برای همه» را تحقق ببخشیم.

وی از اهدای وسایل ورزشی به روستاهای آسیب پذیر شهرستان خبر داد و بیان کرد: این روستا و روستای قلعه محمود جزو مناطق آسیب پذیر گرگان هستند که ما به عنوان متولی ورزش شهرستان در حد امکان وسایل ورزشی لازم را به این مناطق اعطا کرده ایم.

وی با ابراز رضایت از استقبال اهالی روستا در این جشنواره اظهار کرد: جوانان این منطقه از جشنواره به خوبی استقبال کرده اند و در بازی محلی «خُسِین» شرکت کردند. کودکان نیز از صبح در محوطه به بازی «وسطی» مشغول بودند.

اهالی روستا بسیار مودب و بااخلاق هستند

رئیس اداره ورزش و جوانان گرگان ادامه داد: شما می توانید از اهالی روستا میزان شور و نشاطی که پیدا کرده اند را سوال کنید. حتی بزرگان روستا هم به برنامه ها ورود پیدا کردند. مردمانی بسیار اخلاق و مودب هستند و با ما که مدتی است مزاحمشان هستیم با مهربانی رفتار کرده اند.

حاجی آبادی درباره هدف اصلی از برگزاری این جشنواره گفت: هدف ما معرفی توانمندی اهالی روستا به خودشان است و سعی در تزریق هورمون شادی و ترغیب به سوی ورزش داریم.

وی از اجرای مجدد این برنامه ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: من چهره ای ورزشی هستم و به تبع آن به اجرای اینگونه برنامه ها علاقه بسیار زیادی دارم و اگر عمری باقی باشد بازهم چنین برنامه هایی برگزار خواهیم کرد.

گلایه دهیار از نبود امکانات ورزشی در روستا

دهیار روستای قزاق محله گرگان از نبود امکانات ورزشی در این روستا گلایه کرد.

پرویز شفیعی، دهیار جوان روستای قزاق محله نیز ابتدا درباره برگزاری این جشنواره گفت: قزاق محله یکی از روستاهای آسیب خیز منطقه است و دستگاه ورزش و جوانان شهرستان با برگزاری این برنامه به دنبال ترویج ورزش و انتقال پیام مضرات مواد مخدر بوده است.

شفیعی درباره اشتغال اهالی روستا بیان کرد: اهالی این روستا اراضی کشاورزی ندارند و ۸۵ درصد مردم کارگری می کنند. مردها در سطح شهر و روستاهای اطراف به کار بنایی و کارگری و زنان برای کار در زمین های کشاورزی و باغات حتی به استان های دیگر هم می روند.

قزاق محله یکی از روستاهای آسیب خیز منطقه است و دستگاه ورزش و جوانان شهرستان با برگزاری این برنامه به دنبال ترویج ورزش و انتقال پیام مضرات مواد مخدر بوده است

وی ادامه داد: عده معدودی نیز با وانت و سواری کار می کنند و عده ای دیگر دامداری می کردند که اکنون مکانی برای انجام این کار ندارند.

وی به بازی های بومی این منطقه اشاره و اظهار کرد: «خسین» یکی از بازی های قدیمی قوم بلوچ است که به صورت تیمی اجرا می شود. در این منطقه بازی های زیادی بوده است که دیگر منسوخ شده اند.

همه دستگاه های مسئول کمک کنند

دهیار روستای قزاق محله گرگان افزود: اجرای این برنامه ها می تواند تاثیر زیادی بر روحیه اهالی روستا داشته باشد اما پیش از آن باید مشکلات معیشتی آنها برطرف شود.

شفیعی از فقر امکانات ورزشی در روستا سخن گفت و تصریح کرد: این روستا با سه هزار و پانصد نفر جمعیت کوچکترین امکانات ورزشی ندارد. با این وجود جوانان به همین زمین های بایر می آیند و دو تیم فوتبال ما در مسابقاتی که در روستاهای منطقه برگزار شده مقام کسب کرده اند. ورزشکاران خوبی هم داریم که نمونه آن ناصر محبی راد است که در رشته بوکس به مقام سوم کشور دست پیدا کرده است.

وی درباره میزان توجهات به این روستای آسیب خیز گفت: خوشبختانه استاندار گلستان به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده و قرار است تمام مشکلات عمرانی و معیشتی اهالی روستا حل شود.  

وی خواستار کمک همه دستگاه های مسئول شد و ادامه داد: تاکنون مسئولان تاحدودی کمک کرده اند و بازهم از ادارات و نهادهای مسئول تقاضا داریم نسبت به مشکلات معیشتی و اشتغالزایی اهالی روستا توجه و کمک کنند.

باید به روستاهای آسیب پذیر توجه بیشتری داشته باشیم

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان و رئیس هیئت بازی های بومی و محلی استان از لزوم توجه بیشتر به روستاهای آسیب پذیر استان سخن گفت.

این روستا به همراه روستایی دیگر از نظر فرهنگی شرایط خاصی دارند و استاندار نیز تاکید زیادی بر ورود دستگاه ها برای حل مشکلات اهالی این منطقه داشته استقاسم سمیعی درباره اهمیت برگزاری چنین جشنواره هایی بیان کرد: ما همواره باید اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی در روستاها را در دستور کار داشته باشیم و شور و نشاط را به اهالی خوب روستا هدیه دهیم.

سمیعی درباره علت انتخاب این روستا برای برگزاری جشنواره گفت: این روستا به همراه روستایی دیگر از نظر فرهنگی شرایط خاصی دارند و استاندار نیز تاکیدات زیادی بر ورود دستگاه ها برای حل مشکلات اهالی این منطقه داشته است. دستگاه ها باید همکاری کنند تا چهره روستا مطلوب و آنچه که شایسته مردم روستا است فراهم شود.

وی از استقبال اهالی روستا ابراز رضایت کرد و گفت: پس از اجرای برنامه زمانی که به چهره مردم روستا نگاه می کردیم، نشاط و شادابی به وضوح قابل مشاهده بود. البته به همین یک برنامه نباید اکتفا کنیم و در روستاهایی که در خطر آسیب های اجتماعی هستند باید توجه بیشتری داشته باشیم.

وی درباره نبود سالن ورزشی در این روستا بیان کرد: در روستاهایی که امکان ایجاد سالن بوده، این کار را انجام داده ایم و در برخی روستاها در دست احداث است. ساخت سالن نیازمند منابع مالی زیادی است که گلستان بضاعت کمی در این بخش دارد.

با برگزاری این جشنواره ورزشی و مفرح هورمون نشاط و شادی به شکل مشهودی به بدن مردم خونگرم قزاق محله گرگان تزریق شد و امیدواریم باز هم شاهد برگزاری چنین برنامه هایی در تمامی مناطق آسیب خیز و آسیب پذیر استان گلستان باشیم.

خبرنگار: محمدامین شعبانی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار