چهل و پنجمین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی عصر پنجشنبه در حسینیه سیستانی های مقیم گرگان برگزار شد.

 آیین گرامیداشت مقام مرحوم آیت الله شریفی سیستانی در گرگان برگزار شد

به گزارش گلستان24، فرزند مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت در این آیین با اشاره به جایگاه معنوی والای آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی گفت: این عالم ربانی در محضر علمایی چون نائینی و قاضی شاگردی کرده و به مقام رفیع انسانی نائل آمده بود.

حجت الاسلام علی بهجت افزود: مقام این عالم ربانی آنقدر والا بود که استادانش آیات سید علی قاضی طباطبایی و محمد تقی بهجت هم از ایشان تعریف داشته اند به طوری که آیت الله قاضی چند نوبت از ایشان تعریف می کنند و مورد اعتراض شاگردانش واقع می شود.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی با افتادگی و متاننت در مورد مقامش پنهان کاری می کرد بگونه ای که همسایه اش هم نمی دانست او از چه مقام والایی برخوردار بوده است.

وی بر معرفی جایگاه معنوی مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی به جامعه تاکید کرد و گفت: من به این آیین آمده ام تا به وظیفه خود در معرفی این عالم ربانی عمل کنم .

وی همچنین با تسلیت سالگرد وفات حضرت معصومه (س) به شیعیان در خصوص شخصیت این بانوی اسلام به ایراد سخن پرداخت.

یکی از فرزندان مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم شریفی سیستانی نیز بر حفظ اسلام ناب محمدی در جامعه که خواست شهداست،تاکید کرد و همچنین از سیستانی های مقیم استان گلستان درخواست کرد تا فرزندان خود را ترغیب به فراگیری علوم حوزوی کنند.

در آیین بزرگداشت این عالم ربانی که برای نخستین بار در استان گلستان ازسوی سیستانی ها برگزار می شد، آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز حضور داشت.

مرحوم آیت الله میرزا محمد ابراهیم شریفی زابلی (ره) معروف به سیستانی متولد سال 1283 شمسی و اهل خطه سیستان است.

آیت الله شریفی سیستانی در جوانی بعد از شاگردی در درس آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری، حاج آقا حسین قمی وآیت الله بروجردی در قم ، برای تحصیل عازم نجف می شود و در محضر علمائی چون آقا ضیاء عراقی، آقا سید ابو الحسن اصفهانی و آیت الله نائینی کسب فیض کرده و در نهایت، عرفان را در مکتب آیت الله سید علی قاضی طباطبائی فرا گرفت مدتی را نیز در تهران و اصفهان به فراگیری علوم فقهی پرداخت و دوران تحصیل وی حدود سی سال طول کشید.

ازهم دوره های تحصیلی این عالم ربانی در محضرحاج سید علی قاضی طباطبایی، مرحوم علامه طباطبائی و آیت الله علیمحمد بروجردی وشیخ محمد تقی بهجتی را می توان دکر کرد.

آیت الله شریفی سیستانی در دوران اقامت در نجف اشرف مورد توجه خاص استاد خویش یعنی حاج سید علی قاضی طباطبایی قرار گرفت و با صبیه وی ازدواج کرد.

ایشان شاگرد و داماد استاد بزرگ اخلاق آیت الله سید علی قاضی می باشند و رهبر قیام مردمی 19بهمن در سال 1330 بودند.

همچنین اواخر دوره سلطنت پهلوی اول با درجه اجتهاد وارد سیستان شد و امامت جمعه مسجد جامع حسین آباد را به عهده گرفت و در زمانی که منبر رفتن ممنوع بود به مدد سیدالشهدا(ع) مراسم عزاداری به پا می کرد و توسط دستگاه جور دستگیر و زندانی می شد.

در زمان مصدق که انتخابات آزاد عنوان شده بود، به درخواست آیت الله کاشانی و امریه آیت الله بروجردی(ره) کاندیدای مردم خونگرم سیستان شد ولی در مقابل، رقیبی از عمال حکومت داشت که در زمان انتخابات فتنه ای به پا شد و او را دستگیر و به تهران بردند که به وساطت آیت الله بروجردی(ره) آزاد شد و به سیستان برگشت.

آیت الله شریفی زابلی در 17 دی ماه 1348 شمسی بعد از عمری مجاهدت با عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.

وی محبوب اهالی سیستان بود و مومنین از او بسیار حمایت می کردند و در یاد و خاطره مردم آن دیار باقی است.

استان گلستان که با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد، پذیرای اقوام گوناگون از اقصی نقاط کشور بوده و سیستانی ها نیز از جمله این اقوام هستند که در این استان در کنار سایر اقوام زندگی می کنند.

انتهای پیام / ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار