از حضور کودک 1 ساله تا بانوی 82 ساله

کنسرت گروه رستاک در دومین روز جشنواره آوای فجر گلستان با استقبال گرم مردم گلستان در دوسانس و در مجموعه فخرالدین اسعد گرگان اجرا شد.

 کنسرت گروه رستاک در دومین روز جشنواره آوای فجر گلستان تنور را داغ تر کرد

در دومین روز از جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان کنسرت گروه رستاک در دو دوسانس برگزار شد. اجرای امسال گروه رستاک سومین اجرای این گروه طی سه سال گذشته در گرگان و اولین اجرای آنها در جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان است.

 به گزارش گلستان24، گروه رستاک در تابستان سال ۷۶ تشکیل شده از چندین دانشجو رشته موسیقی به سرپرستی سیامک سپهری شروع به کار کرد. رستاک به معنای شاخه نورسته‌ای است که از بن درخت می‌روید و رویکرد این گروه برای بیان نگاه خود به موسیقی نواحی مختلف کشور و نجات این موسیقی از خطر فراموشی است.

رستاک قدر که جلوتر آمد مخاطبانش در ایران و خارج از کشور بیشتر شد و رفته​ رفته جایگاه خاصی در بین مخاطبان موسیقی ایران به دست آوردند. گروهی که با استفاده از موسیقی نواحی ایران و روایتی تازه از آهنگ​ها فولکلوریک موسیقی مخاطب پسندی را روانه بازار کردند. یکی از ویژگی‌های این گروه این است که آهنگ مربوط به هر ناحیه را با ساز معروف همان ناحیه اجرا می‌کنند، از جمله سازهایی که گروه رستاک از آن استفاده می‌کنند می‌توان به دمام، دف، تنبک، دایره، دهلک، دسرکتن، عود، تار، تنبور، رباب، کمانچه و سورنا اشاره کرد.

در حال حاضر سیامک سپهری، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، پیران مهاجری، سارا نادری، سپهر سعادتی، یاور احمدی فر، نگار اعزازی، اکبر اسماعیلی‏پور، محمد مظهری، دانوش اسدپور، امید مصطفوی، یاسر نوازنده، حسنا پارسا، نیما نیک طبع، کاوه سروریان، صبا جمالی و سارا احمدی گروه رستاک را همراهی می‌کنند.

استقبال فراوان از دومین روز جشنواره موسیقی فجر

سانس اول اجرای کنسرت گروه رستاک که در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر گلستان اجرا شد، ساعت ۶ عصر بود. رفته رفته از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر ورودی تالار فخرالدین اسد گرگانی شاهد جمعیت مشتاق برای شرکت این جشنواره بود. از کودک یکساله گرفته تا بانوی ۸۲ ساله برای شرکت در این جشنواره آمده‌اند.

تصمیم گرفتم از نحوه برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی فجر گلستان، قیمت بلیط ها و نحوه اطلاع رسانی از مردم منتظر برای ورود، پرس و جو کنم. بانویی که سال های پیش هم در جشنواره و به خصوص اجرای رستاک شرکت کرده بود گفت: قیمت بلیط امسال نسبت به دو سال قبل بسیار مناسب است چون دو سال پیش هم برای بلیط قیمت حدود ۴۰ هزارتومان را پرداخته بود.

اکثریت جمع از طریق بنرهای نصب شده در سطح شهر از اجرای این جشنواره مطلع شده بودند. عده‌ای فضای تالار را فاقد استاندارد لازم برای برگزاری چنین جشنواره های با سطح ملی می‌دانستند و عده‌ای هم که شرکت در کنسرت شهرهای دیگر را تجربه کرده بودند معتقد بودند برای شهرستان این قیمت بلیط بالاست.

استقبال روز دوم جشنواره بسیار پرشور تر از روز اول بود. البته می توان اجرای رستاک را علت اصلی این استقبال دانست. از هر کسی که علت انتخاب گروه رستاک را می‌پرسم یک جواب مشابه شنیدم؛ اجرای آهنگ شاد، تنوع موسیقی نواحی مختلف کشور و استفاده از سازهای جالب و مسلط بودن به اکثر لهجه‌های قومیتی. در هر صورت باید اعتراف کرد این گروه ملی توانسته تنور جشنواره موسیقی فجر را در تالار فخرالدین اسعد گرگانی داغ کند.

کمی دورتر از جمعیت منتظر در صف ورود، بانویی میان سال می‌بینم که دست مادر مسن خود را گرفته و آرام آرام او را به سمت پله‌ها می‌آورد در میان راه فردی که بعداً فهمیدم استاد اسداللهی از بزرگان موسیقی است از این بانوی مسن درخواست عکس گرفتن می‌کند و این بانو هم با کمال میل قبول می‌کند.

منیژه قادری، دختر خانم مهیندخت رسولزادگان، این بانوی ۸۲ ساله می‌گوید: مادرم در هر کنسرت و جشنواره‌ای که شرکت می‌کند با توجه به سن و سالش مورد توجه قرار می‌گیرد و اکثر مواقع از او دعوت به عکس گرفتن می‌شود.

اجرای بیشتر برنامه های فرهنگی هنری راهکاری برای حل معضلات اجتماعی

قادری که مترجم زبان فرانسه هم هست. وقتی می‌فهمد من خبرنگار هستم استقبال می‌کند و می‌گوید: بارها می‌خواستم برای روزنامه‌ها و ادارات مربوطه نامه بنویسم و تقاضا کنم برنامه‌های فرهنگی از جمله اجرای تئاتر را بیشتر کنند تا افرادی مانند من که علاقه مند به تئاتر هستند برای بهره بردن از فضای آن به شهرهای اطراف نروند.

منیژه قادری می‌گوید: از اکثر برنامه‌هایی که در تالار اجرا می‌شود استقبال می‌کند و سعی می‌کند فرزندانش را هم تشویق کند تا به سمت دیگر معضلات جامعه کشیده نشوند.

 

 

کار عکس گرفتن خانم رسولزادگان تمام شد به همراه دخترش کمک می‌کنم تا از پله‌های تالار بالا بیاید و در همین حین از او می‌پرسم که موسیقی پاپ را بیشتر می‌پسندد یا سنتی که در پاسخم می‌گوید: هردو، من از جوانی تا به حال با شرکت در کنسرت‌های موسیقی روحیه خودم را شاد نگه داشته‌ام و همواره تأثیر مثبت آن را در زندگی دیده‌ام و به همه جوانان توصیه می‌کنم از این فضاها بهره مند شوند.

از این بانوی دوست داشتنی و دخترش خداحافظی می‌کنم و وارد سالن اجرا می‌شوم. رفته رفته صندلی‌ها در حال پرشدن هستند. از یکی از عوامل اجرایی سالن نحوه استقبال مردم از کنسرت‌ها را می‌پرسم و او می‌گوید که همیشه از کنسرت‌های خارج از استانی استقبال بیشتری می‌شود و معمولاً تمامی بلیط ها فروخته می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: موسیقی سنتی مخصوص استانمان در طول روز بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و گوش مردم به شنیدن این نواها عادت کرده است برای همین از کنسرت‌های گروه‌های داخل استانی استقبال کمتری نسبت به گروه‌های خارج استانی می‌شود.

اجرای گروه رستاک با نیم ساعت تأخیر با اجرای آهنگ «بارون بارون بارونه هی» که یک نوای دلنشین مربوط به استان لرستان است آغاز می‌شود، آهنگ بعدی آهنگ «رعنا» مربوط به خطه گیلان است.

این گروه در مجموع هشت آهنگ در این کنسرت اجرا کردند. آهنگ‌های کردی، بوشهری، شیرازی، مازندرانی، ترکی دیگر اجراهای این گروه بود.

برای اجرای نوای بوشهری اعضای گروه رستاک از شرکت کنندگان در کنسرت خواستند تا به سبک همان منطقه بوشهر دست بزنند و آنهارا همراهی کنند که با استقبال مردم همراه شد. برای اجرای آهنگ ترکی از استاد اسداللهی دعوت شد تا به گروه اضافه شود و رستاک را برای این اجرا همراهی کند.

در پایان اجرای کنسرت اعضای گروه رستاک به روی صحنه آمدند و از حضور مردم و همراهی آنان تشکرکردند و شرکت کنندگان هم با تشویق‌های بی امان خود از گروه رستاک تشکر کردند./مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار