آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قبل از فرستادن بازداشتیان خود نزد شکنجه‌گران از آنها عکس برهنه می‌گیرد.

«تحقیر جنسی» به روش سازمان سیا!+ عکس
به گزارش گلستان24، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از بازداشتیانش عکس‌های برهنه می‌گرفته و سپس آنها را برای شکنجه نزد عواملِ خود در دیگر کشورها می‌فرستاده است. 
 
بر اساس این گزارش که دوشنبه (9 فروردین) منتشر شد، سازمان سیا برای تبرئه خود و یا مصون ماندن از پیامدهای قانونی یا سیاسیِ رفتار وحشیانه با بازداشتیان، این عکس‌ها را به دست دیگر نهادهای اطلاعاتی می‌گیرد.
 
به گفته گاردین، سازمان سیا برهنه کردن بازداشتیان را برای ثبت وضعیت جسمی‌شان ضروری می‌داند تا بتواند آنها را پس از شکنجه‌هایی که ممکن است در بازداشتِ دیگر نهادهای اطلاعاتی متحمل شوند، تشخیص دهد.
 
یک مقام سابق آمریکایی این عکس‌ها را بسیار «وحشتناک» توصیف کرده است.
 
«تحقیر جنسی» به روش سازمان سیا!+ عکس
 
یک کارشناس مسائل پزشکی و حقوق بشری نیز این اقدام را «تحقیر جنسی» دانسته است و تعدادی از فعالان حقوق بشری نیز گفته‌اند چنین حرکتی می‌تواند جنایت جنگی باشد.
 
در برخی از عکس‌ها می‌توان چشمانِ بسته و کبودی‌های روی بدن بازداشتیان را مشاهده کرد و در تعدادی دیگر، ماموران سازمان سیا در کنار آنها ایستاده‌اند.
 
"وینسنت ایاکوپینو،" مشاور ارشد پزشکی انجمن پزشکان حامی حقوق بشر در این رابطه گفت: «آیا گرفتن عکس برهنه از یک نفر نوعی تعرض جنسی است؟ بله! این حرکت نوعی تحقیر جنسی محسوب می‌شود. این اقدامی بی‌رحمانه و غیرانسانی است و حداقل نوعی رفتار تحقیرآمیز و حتی شکنجه محسوب می‌شود.»
 
بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله کنوانسیون ژنو، عکس گرفتن از زندانیان به نحوی که حیثیت‌شان به خطر بیفتد، مگر در شرایط خاصی که مربوط به روند بازداشت آنها باشد، ممنوع است.
 
ناتانیل ریموند، یکی از محققان دانشگاه هاروارد و کارشناس مسائل سوء استفاده از بازداشتیان در این رابطه گفت: «عکسبرداری یا فیلمبرداری از بازداشتیان در زندان امریکا چنانچه به روند بازداشت و یا مدیریت بازداشتگاه مربوط نباشد، می‌تواند ناقض قوانین جنگی از جمله کنوانسیون ژنو بشمار آید.»
 
وی افزود: «نهادهای قانونی باید هرگونه مدرکی دال بر عکسبرداری عامدانه سازمان سیا و دیگر نهادهای دولتی از بازداشتیان برهنه را به عنوان نقض احتمالی قوانین داخلی و بین‌المللی بررسی کنند.»
 
کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا سال 93 خلاصه‌ای از گزارش مفصل برنامه‌های سازمان سیا برای شکنجه مظنونان تروریستی در دوره ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش را منتشر کرد.
 
این گزارش خشم و اعتراض بسیاری را برانگیخت و از شیوه‌های وحشیانه سازمان سیا برای شکنجه مظنونان خود پرده برداشت.
 
بر پایه گزارش‌ها سازمان سیا 81 میلیون دلار به روان‌شناسان پرداخت کرده تا به عنوان پیمانکار بر برنامه‌های شکنجه این سازمان نظارت کنند.
 
 
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار