هر کس خوش دارد خدا عمر او را طولانى گرداند، باید صله رحم کند

چگونه میشود دیرتر بمیریم!

به گزارش گلستان 24، از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) نقل است که فرمود:
هر کس خوش دارد خدا عمر او را طولانى گرداند، باید صله رحم کند. اصول کافى ، ج ۲، ص ۱۵۶٫
در فرهنگ قرآنی، دو دسته مرگ مورد شناسایی قرار گرفته است که از آن به اجل مسمی و اجل معلق یاد می شود. اجل مسمی شاید تا اندازه ای شباهت به همان مرگ طبیعی داشته باشد هرچند که تفاوت هایی نیز میان آن دو می توان قائل شد. اجل معلق نیز شباهت هایی با مرگ ناگهانی دارد. البته بهتر است که از اجل معلق به مرگ زودهنگام یاد شود.
امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: «کسی که زیر چهل سالگی بمیرد، نابهنگام (و به عمر غیرطبیعی) مرده است و کسی که کمتر از چهارده روز (بیماری بکشد و) بمیرد، مرگش مرگ ناگهانی است.»
از این رو، معصومین (علیهماالسلام) در سخنانی راه هایی را برای دور کردن اجل معلق از زندگی توصیه کرده اند.

امیرالمومنین امام على (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «با صدقه دادن، عمرها طولانى مى شود.»
غرر الحکم : ۴۲۳۹

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرمایند: «مردم بیش از آن که با عمر خود زندگى کنند ، با احسان و نیکوکارى خویش مى زیند. و بیش از آن که به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند ، بر اثر گناهان خویش مى میرند.»
بحار الأنوار : ۵ / ۱۴۰ / ۷

امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: «ما برای زیاد شدن عمر، وسیله‌ای جز صله‌ی ارحام نمی‌شناسیم. چه بسا مردی که سه سال از عمرش باقی مانده، امّا به خاطر صله رحم، خداوند آن باقی مانده را ۳۰ سال اضافه می‌کند. (یعنی ۳۳سال) و خداوند آن‌چه راکه می‌خواهد انجام می‌دهد و کسی که از عمرش ۳۳ سال باقی مانده است و به واسطه‌ی قطع رحم خداوند سی سال از عمرش برمی‌دارد وآن را به ۳ سال کاهش می‌دهد.»
اصول کافى ، ج ۲، ص ۱۵۲، ح ۱۷

امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «هر کس خوش نیت باشد، عمرش زیاد شود.»
همان حضرت (علیه السلام) می فرمایند: «اگر دوست داری خداوند بر عمرت بیفزاید، پدر و مادرت را خوشحال کن.»
امام باقر یا امام صادق (علیه السلام ) (تردید از راوى است) به شخصى به نام میسر فرمود: ((اى میسر! گمان مى کنم {تو} به خویشان خود نیکى مى کنى؟)) عرض کرد: آرى ، من در نوجوانى در بازار براى کسى کار مى کردم و تنها دو درهم مزد مى گرفتم . یک درهم را به عمه و درهم دیگر را به خاله ام مى دادم . آن گاه امام فرمود: ((به خدا سوگند! دو بار مرگت نزدیک شد، ولى به دلیل این صله رحم به تاءخیر افتاد)). بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۰۰٫
همچنین نقل است روزى امام صادق (علیه السلام) خطاب به یکى از یارانش فرمود:
((چه کار کرده اى که خداوند عمر تو را افزوده است ؟ چون بارها اجل و مرگ تو فرا رسیده و عمر تو پایان یافته ، ولى دوباره بر عمر تو اضافه شده است .)) او گفت : من جوان بودم ، کارگرى مى کردم و روزى پنج درهم مزد مى گرفتم و به دایى ام که مرد بینوایى بود، کمک مالى مى کردم . حضرت فرمود: ((همین که تو به رحم و خویشاوند نزدیکت رسیده اى و از او تفقد کرده اى ، اجل و مرگ تو به تاءخیر افتاده و عمرت افزون شده است )) بحارالانوار : ج ۷۲، ص ۱۰۰

ارسال نظر

آخرین اخبار