محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای آمریکا که مشت‌های سریع و شخصیت سرکش‌اش جهان را مسحور خود ساخته بود در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

تصاویر کمتر دیده شده از محمد علی کلی

به گزارش گلستان24، او که سه دهه به عنوان یکی از برترین بوکسورهای سنگین‌وزن جهان فعالیت داشت به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز جای خاصی را در میان ورزشکاران به‌نام جهان به خود اختصاص داده بود. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به 10 عکس به یاد ماندنی از دوران حرفه ای او:

 

 

بزرگترین
از روز 15 اوت تا 10 اکتبر گالری Camera Work  در برلین شماری از عکس های فوق العاده از محمدعلی، اسطورهی مشتزنی را به نمایش گذاشته است، ستاره ای که همواره خود را «بزرگترین» می دانست و می خواند. این تصویر از توماس هوپکر، عکاس معروف آلمانی است که در سال 1966 در شیکاگو گرفته شده است. هوپکر یکی از عکاسان مومرد علاقه محمدعلی بود.

 

 

 

 

«شهادت محمدعلی»
این تصویری است که کارل فیشر در سال 1967 برای روی جلد مجله Esquire تهیه کرد. این تصویر از نقاشی های دوران رنسانس از سنت سباستیان یا قدیس سباستیان الهام گرفته شده است. هنگامی که محمدعلی در سال 1967 برای جنگ در ویتنام به خدمت فراخوانده شد، سر باز زد و در پی ان به 5 سال حبس محکوم شد. او با پرداخت پول، از زندان جان به در برد، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد.

 

 

 

 

«یک تیر و چهار نشان»
این عکس اثر هری بنسون، عکس اسکاتلندی است و در میامی گرفته شده است. محمدعلی در آن زمان هنوز به اسلام نگرویده بود و کاسیوس کلی نام داشت. کلی در دیدار با ستارگان بیتل ها با یک ضربه ی کوچک همه را «ناک اوت» می کند.

 

 

 

 

قهرمان جوان
این تصویر یکی از معروف ترین عکس هایی است که از محمدعلی در رینگ مشتزنی گرفته شده است. او در سا ل 1965 در رقابت نهایی قهرمانی جهان به مصاف سونی لیستون رفت؛ حریفی پرآوازه که قهرمان جهان بود. لیستون اما در راند ششم به دلیل مصدومیت دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کلی برای نخستین بار به قهرمانی جهان دست یافت. این عکس از چهره ی «قهرمان جوان» اثر نیل لیفر، عکاس آمریکایی است.

 

 

 

 

ایمان و باور
کاسیوس کلی در سال 1965 به دین اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او در اواخر دهه ی شصت میلادی یکی از هواداران صاحب نام جنبش مسلمان آمریکا به رهبری ملکوم ایکس بود و علنا نیز درباره دین و باورش سخن می گفت. تصویری از محمدعلی در هنگام نیایش در رینگ مشتزنی، این عکس را توماس هوپکر در سال 1966 در جریان مسابقه ای در لندن گرفت.

 

 

 

 

سرگرم کننده ای بااستعداد
محمدعلی ار هر فرصتی برای سرگرم کردن هوادارانش استفاده می کرد که دسته دسته حتی سر تمرینات این ستاره مشتزنی حاضر می شدند. این عکس را پیتر آنجلو سایمن در سال 1972 در حین یکی از تمرین های طناب زدن محمل علی گرفته است. در این سال بود که او جورج فورمن ستاره ی «شکست ناپذیر» بوکس را شکست داد.

 

 

 

 

«غرش در جنگل»
در روز چهارشنبه سی ام اکتبر سال 1974 جرج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس آن زمان جهان (چپ) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق)، در باربر محمدعلی، قهرمان سابق جهان قرار گرفت و برخلاف گمانه زنی های کارشناسان از او شکست خورد. برخی ها این مسابقه را که به «غرش در جنگل» شهرت یافته، معروف ترین نبرد تاریخ ورزش مشتزنی می دانند، تصویر: ضربه ی سهمگین محمدعلی (راست) به فورمن.

 

 

 

خودشیفتگی
این تصویر را نیز توماس هوپکر گرفته است. محمدعلی که برای کوتاه کرده مو سراغ آرایشگر رفته، به حاصل کار و چهره اش در آینه می نگرد. او در توصیف خود غالبا از واژه «زیبا» استفاده می کرد و می گفت که برخلاف دیگر بوکسورها در چهره او کمتر نشانی از جنگ و مبارزه دیده می شود. او در زمانی که سپاهان در آمریکا شهروند درجه دو بودند، خود را زیباترین می نامید.

 

 

 

اراده و پشتکار
محمدعلی با سبکبالی مشت می زد و به نظر می رسید که او نیروی چندانی برای این کار صرف نمی کند، اما در واقع با پشتکار و اراده فوق العاده بود که او توانست به این موفقیت ها دست یابد. این مشت زن 191 سانتیمتری در مورد خود می گفت:«من هم چون پروانه بال می زنم و مثل زنبور نیش.» تصویری از کلی در حین تمرین در سال 1966 در شیکاگو، این عکس را توماس هوپکر گرفته است.

 

 

 

 

«استاد رسانه»
عکس هایی که در نمایشگاه «محمدعلی» در برلین ارائه شده اند، نشان می دهند که این اسطوره ی مشتزنی نه تنها سوژه عکاسی بود بکه خود نیز در شکل گیری اثر نقش و نفوذ داشت. عکاسان زیادی از سادگی کار با این ورزشکار محبوب سخن گفته و براین باور بوده اند که کلی درک و فهم خوبی از کار با رسانه و هنر داشته است. این تصویر نیز اثری از توماس هوپکر است.

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار