بر اساس دستور العمل ابلاغی از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران، مسئولیت و نحوه رسیدگی به جرایم افرادی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به مسئولان نظام توهین کرده و یا مطالبی خلاف واقع درباره آنها منتشر کنند، مشخص شد.

ابلاغ نحوه رسیدگی به توهین و نشر اکاذیب درباره مسئولان نظام در «شبکه‌های اجتماعی» +سند

به گزارش گلستان24،  این دستورالعمل درحالی از سوی عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران ابلاغ شده است که طی چند سال گذشته، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در کشور همواره شاهد بروز انواع شایعات درباره مسئولان نظام و توهین و افترا به برخی از ارکان نظام بوده است. 


بر اساس دستور العمل 10 خردادماه دادستان عمومی و انقلاب تهران که خطاب به سرپرستان نواحی دادسرای عمومی وانقلاب تهران صادر شده، دادسرای فرهنگ و رسانه با داشتن صلاحیت‌ها و اختیارات دادسرای کارکنان دولت، از این پس موضوع توهین، افترا، نشر اکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی را که یکی از طرفین آن یکی از مقامات موضوع مواد 307 و 308 قانون آیین دادرسی کیفری باشند را نیز رسیدگی می‌کند.

ابلاغ نحوه رسیدگی به توهین و نشر اکاذیب درباره مسئولان نظام در «شبکه‌های اجتماعی» +سند
 

مصادیق این مواد قانون آیین دادرسی کیفری شامل روسای قوای سه گانه و معاونان و مشاوران آنان، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزیران و معاونان وزیران، دارندگان پایه قضائی، رئیس و دادستان دیوان محاسبات، سفیران، استانداران، فرمانداران مراکز استان و ... است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین رسیدگی به جرایم مرتبط با ورزش و اماکن ورزشی را نیز تا زمان تاسیس دادسرای ورزش به دادسرای فرهنگ و رسانه سپرده است. از دیگر موارد قابل توجه در این بخشنامه وظیفه ای است که دادستانی به دادسرای فرهنگ و رسانه داده است تا حسب ارجاع دادستان تهران به جرایم مرتبط با حوزه مد و پوشش نیز رسیدگی کند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار