امرار معاشی که نظم شهر را بهم می زند

اگر چه حضور دست فروشان چهره نازیبایی به شهر داده است اما به علت ارزانی اجناسشان هنوز مورد اقبال و توجه مردم هستند، انگار خیلی نمی شود گفت که این سود به آن زیان می چربد یا برعکس!

 دست فروشان گرگانی در برزخ بی شغلی

به گزارش گلستان24، جستجوی یک شغل درست و حسابی در وضعیت رکود اقتصادی کار ساده ای نیست، این را تمامی خانواده هایی که تحصیل کرده های بیکار دارند خوب درک می کنند، معضل بیکاری که گریبان جامعه را بگیرد دیگر فرقی نمی کند فلان شغل یا بهمان بنگاه اقتصادی امنیت شغلی را فراهم می کند یا خیر! فقط راهی باشد برای امرار معاش! این همان تزی است که دست فروشان حاشیه خیابان ها دنبال می کنند.

شاید اکثریت قریب به اتفاق مشاوران اقتصادی، خرید و فروش و یا همان کاسبی بازاری را از عوامل مهم رونق کسب و کار بدانند و وقتی به آنان مراجعه می کنی می گویند بزن توی کار خرید و فروش! حال می خواهد کالاهای چینی باشد یا اینکه ارج و قرب کالای ایرانی را داشته باشد! فرقی ندارد فقط بخر و بفروش!

شکی نیست که خرید و فروش راه ساده ای برای امرار معاش است آن هم در وضعیتی که زمینی برای کشاورزی نداری و دستت هم هیچ رقمه در اداره ای دولتی بند نمی شود، حال اگر سرمایه ای هم برای اجاره یک مکان و یا خرید اجناس متنوع نداشته باشی می شود همین منظره ناخوشایندی که در کنار خیابان ها می بینیم! بساط چندین فروشنده دوره گرد که اجناس درهم آنان را گاهی به سختی می توانی از هم تمیز دهی! روزی جوراب می فروشند روزی گیلاس! با این روند هیچ بعید نیست در آینده لوازم خانگی سنگین نیز در کنار خیابان بساط شود!

حضور دست فروشان چهره شهر را نازیبا می کند

هر چه شهر بزرگتر می شود بیکارها در آن بیشتر می شوند! این یک جمله منطقی است! بیکار که زیاد شود فکرِ زدن توی خرید و فروش هم قوت می گیرد، همین گزاره ها موجب می شوند براحتی بتوانیم گرگان را (به عنوان مرکز استان) شهری مملو از دستفروشان دوره گرد تصور کنیم، دست فروشانی که این روزها نه به فاصله زیاد بلکه حتی با فاصله های 10 یا 20 متری از هم دیده می شوند که سینی های میوه خود را بساط کردند، این وضعیت به گفته سیدمحسن کاظمی، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری گرگان، چهره شهر را نازیبا کرده است! وی معتقد است که زیبنده گرگان به عنوان مرکز استان نیست که مکان های پرتردد مسافران و گردشگران آن، محلی برای عرضه مواد غذایی بدون نظارت و ضابطه باشد.

کاظمی با بیان اینکه امنیت و بهداشت مردم برای ما بیسار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد که با متخلفین از طریق مراجع قانونی برخورد خواهد شد؛ کما اینکه این برخوردهای قانونی را در سطح شهر بسیار دیده ایم و همین چند وقت پیش بود که مرحوم کربلایی علی اصغر ساوری، مامور سد معبر شهرداری با ضربات چاقوی یک دست فروش گرگانی به قتل رسید.

سید محسن کاظمی با تأکید بر ارتقا امنیت اجتماعی، متذکر شد: در مسیر تحقق نظم و انضباط شهری مسائل و نگرانی‌های گاه متفاوت از مسائل گذشته روبه‌رو هستیم که نوع و حجم و گستردگی این ناهنجاری های اجتماعی هر روز پیچیده‌تر شده و رو به فزونی است به طوری که روند صعودی این مقوله طی چند سال گذشته قابل کتمان نیست.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری گرگان برگزاری جلسات و نشست های اطلاع رسانی و آموزش را در این زمینه مهم و عاملی برای جلوگیری از بروز ناهنجاری های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: نهادهایی مانند صدا و سیما را در فرهنگ سازی صحیح و اطلاع رسانی دقیق در جامعه و تهیه و تولید برنامه های مرتبط با ناهنجاری های اجتماعی شهرستان همراه با دیدگاه های تحلیلی و کارشناسی می توانند نقش مهمی در هم افزایی و مشارکت مردم و صاحبنظران در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند.

 کاظمی در حالی از اعضای کمیسیون امنیت خواست تا به طور مستمر در سطح شهر از فروش غیرمجاز دستفروشان جلوگیری کنند که گفتگوی میدانی ما با مردم روی دیگری از این سکه را نشان داد!

بازار خوب دست فروشان میان خانم های خانه دار!/ مغازه دارها از خریداران پول کولرشان را نیز می گیرند!

قطعا زیبایی شهر و امنیت آن امری غیرقبال اغماض است اما به گفته «کبری نجفی» یکی از بانوان میانسالی که در جنب پاساژ شیرنگی میدان وحدت، در حال خرید از یکی از همین دستفروشان بود، ارزانی اجناس این فروشندگان توانسته بازار خوبی در میان خانم های خانه دار باز کند.

نجفی در این رابطه اذعان کرد: مغازه دارها و به خصوص فروشنده هایی که در پاساژها مغازه دارند نه تنها پول اجاره بهای مغازه، بلکه پول کولر خود را نیز روی اجناس می کشند و می خواهند از ما مردم بگیرند اما در معامله با دست فروشان فقط پول جنس را می دهیم!

خانم دیگری که در همین محوطه برای کودک خود اسباب بازی می خرید نیز معتقد بود که دست فروشان اجناس بنجل می فرشوند چون سرمایه کافی برای یک کسب و کار بهتر ندارند، وی گفت که اگر قرار باشد جنس خوبی بخرم قطعا مغازه های معتبر را انتخاب خواهم کرد.

هم نگران تامین مخارج خانواده ایم هم نگران ماموران سدمعبر شهرداری!

یکی از دست فروشانی که به گفته خودش اکثر مواقع جنب درب ورودی پایانه اتوبوس های ترمینال با ماشین شخصی اش میوه فروشی می کند، نیز خاطرنشان کرد: زندگی من و همکارانم به همین فروش های روزانه برمی گردد، از طرفی نگران تامین خواسته های خانواده هستیم و از طرف دیگر نگران اینکه ماموران شهرداری به کسب و کار ما پایان دهند.

به نظر می رسد اگر چه حضور دست فروشان چهره نازیبایی به شهر داده است اما به علت ارزانی هنوز مورد اقبال و توجه مردم هستند، انگار خیلی نمی شود گفت که این سود به آن زیان می چربد یا برعکس؛ از طرفی از بحث امرار معاش دست فروشان نیز نمی شود گذشت، با این تفاسیر جمع کردن این افراد اگر هم طرح کارآمدی باشد، به دلیل ضربتی بودن، نمی تواند تاثیر بلندمدتی بگذارد، لذا لازم است دستگاه های مربوطه مانند شهرداری و فرمانداری، پیش از برخورد با دست فروشان، مکانی برای گذران زندگی در اختیار آنان بگذارند.

انتهای پیام/

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار