رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس با ارائه آماری پیرامون فراوانی نام‌های انتخاب شده در یک سال گذشته گفت: فاطمه و محمد پرطرفدارترین نام‌های گنبدی‌ها در این مدت بوده است.

فاطمه و محمد

به گزارش گلستان24، غلامحسین مهماندوست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به آمار ثبت شده اداره ثبت احوال این شهرستان در دوره زمانی یک سال اخیر اظهار کرد: در یک سال اخیر ولادت نوزادان 2/6 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش و رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 343 مورد فوت در طی یک سال اخیر ثبت شده است افزود: اسناد ثبت فوت نشان می‌دهد که در مقوله مرگ و میر حدود 5/2 درصد کاهش در شهرستان گنبدکاووس را تجربه کرده‌ایم و در موضوع ازدواج، با ثبت 862 مورد ازدواج 1/6 درصد کاهش رخ داده است.

طلاق با ثبت 166 طلاق کمتر نسبت به سال گذشته کاهش نسبی را شاهد بوده‌ایم

رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس با اعلام اینکه در موضوع طلاق با ثبت 166 طلاق کمتر نسبت به سال گذشته کاهش نسبی را شاهد بوده‌ایم، اضافه کرد: متاسفانه آمار طلاق در روستاها با 12/5 درصد افزایش رو به رو بوده است که میانگین سن طلاق در شهرها به 8/33 و در روستاها به 7/33 درصد رسیده است.

مهماندوست با تاکید بر لزوم برقراری آموزش‌های پیش از ازدواج تصریح کرد: 49 درصد طلاق‌ها در سطح شهرتان گنبدکاووس در پنج سال ابتدایی زندگی رخ می‌دهد و در سال گذشته 19 طلاق در همان دوسال ابتدایی به وقع پیوسته است.

وی در بیان آماری از افراد طلاق گرفته گفت: از میان افراد طلاق گرفته، در هنگام ازدواج 10 نفر از آقایان اختلاف سنی بیش از 20 سال با همسر خود داشته و 14خانم بزرگ تر از آقا با اختلاف پنج سال و سه مورد هشت سال بزرگ تر از آقا بوده اند.

رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس با اشاره به آمار فراوانی نام‌ها در میان پسران و دختران در شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در میان پسران نام محمد و در دختران نام فاطمه بیشترین فراوانی را در میان نام‌ها در یک سال گذشته دارا بوده‌اند.

مهماندوست با بیان اینکه علت ثبت آمار بسیار زیاد طلاق در شهرستان گنبدکاووس فقدان دفترخانه رسمی طلاق در شهرستان‌های مجاور از جمله رامیان، گالیکش و مراوه‌تپه است تاکید کرد: شهروندان این شهرستان‌ها برای ثبت طلاق خود به گنبدکاووس مراجعه می‌کنند و آمار طلاق آنها در مجموع آمار گنبدکاووس جمع‌بندی می‌شود.

وی  پیرامون تکلیف همسران ایرانی اتباع افغانستان در ایران ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ ما همین است که اتباع کشور افغانستان در ایران همسر انتخاب کرده تا تبعیت ایرانی بگیرند و پس از چند سال همسر و فرزندان خود را رها کرده‌اند و به کشور خود بازگشته‌اند و ما باید برای ارائه خدمات به افرادی که سرپرست خانوار آنها مجهول‌المکان است تحقیقات بسیاری برای اتخاذ تصمیم انجام دهیم.

احتمال کاهش هزینه‌ها در فرآیند تعویض کارت ملی سنتی و صدور کارت ملی هوشمند

رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس پیرامون کارت ملی هوشمند با بیان اینکه خیلی از مردم اقدام به تعویض کارت ملی خود نمی‌کنند، تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم هرچه زودتر نسبت به این موضوع اقدام کنند تا از بروز مشکلاتی از قبیل مسائل امنیتی و پرداخت هزینه‌های گزاف دیگر در سطح کشور تا حد امکان جلوگیری شود.

مهماندوست از احتمال کاهش هزینه‌ها در فرآیند تعویض کارت ملی سنتی و صدور کارت ملی هوشمند خبر داد و اضافه کرد: به زودی تلاش خواهیم کرد با کاهش هزینه فرآیند ثبت نام کارت ملی هوشمند و افزایش مراکز خدمات‌رسان در این حوزه به رفاه مردم در این موضوع کمک شایانی کنیم و انگیزه‌ها را برای اقدام قبل از اتمام موعد مقرر افزایش دهیم.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار