برخی منابع از ارتباط "محمد فتح الله گولن" با کودتای شب گذشته ترکیه خبر دادند.

"محمد فتح الله گولن" کیست؟

به گزارش گلستان24، در اتفاقی عجیب شب گذشته برخی افسران ارتش ترکیه دست به کودتا زدند.  برخی منابع می گویند که کودتا به "فتح الله گولن" ارتباط دارد ؛ ولی وی این موضوع را تکذیب کرده است. 


اما در این پروسه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه معتقد است که این کودتا با اقدامات "فتح الله گولن" ارتباط دارد. «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در سخنانی حامیان «فتح الله گولن» را متهم به دست داشتن در کودتای نظامی اخیر در این کشور کرد.

وی در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، حامیان گولن در این کودتا مشارکت داشته اند.


**"محمد فتح الله گولن" کیست؟ 

یکی از اشخاصی که در این کودتا نقش موثری داشت ؛ "فتح الله گولن" بود که هم اکنون وی به واسطه قدرت و ثروتی که دارد، بانفوذترین شهروند ترکیه به حساب می آید. 

"محمد فتح الله گولن" واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در "پنسیلوانیای آمریکا" زندگی می‌کند.

برخی منابع رسانه ای اعتقاد دارند که "فتح الله گولن" با دستگاه اطلاعات آمریکا و نفوذی غرب است. منابع رسانه ای گزارش دادند که  برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه متعلق به جریان «فتح الله گولن» هستند و گولن، شخصیتی است که داعیه «اسلام میانه» را دارد ؛ اما در واقعیت از اسلام آمریکایی حمایت می کند. 



حمایت از دموکراسی نیز به معنای مخالفت با مفهوم دولت اسلامی است. باید دید چه کسانی خواهان اجرای قانون شریعت هستند. تفاسیر محافظه کارانه از شریعت با دموکراسی و حقوق بشر پذیرفته شده از سوی جامعه بین‌المللی سازگاری ندارد. در نبرد ضداسلام رادیکال، مسلمان میانه رو، لیبرال و سکولار با ارزش‌های منطبق با ارزش‌های جهانی که اساس تمامی جوامع لیبرال و مدرن هستند، شرکای بالقوه غرب خواهند بود.

بنابراین، حذف «شریعت» و «دولت» ویژگی این رقم مسلمانان است و "فتح الله گولن"، سکولار ترک نه تنها از سوی موسسه آمریکایی «رند» مسلمان میانه رو تشخیص داده شده، بلکه برای غرب امتیازات دیگری نیز دارد: براساس گزارش همین موسسه وی «مخالف اجرای قانون اساسی»، "منتقد ایران" و «شریک» دولت آمریکاست.

هفته نامه اکونومیست نیز در شماره8 مارس 2008 خود با اعلام اینکه جنبش گولن از نگاه غرب یک جنبش مطبوع بوده و مورد حمایت است، به گولن هشدار داد که این تمجید و تائیدها «به معنی آن نیست که تمامی دولت‌های غربی اتوماتیک وار ادعاهای او مبنی بر «میانه روی اسلامی» را می‌پذیرند. یکی از نزدیکان گولن به اکونومیست گفت، ما می‌دانیم که فعالیت‌های ما تحت نظارت سرویس‌های امنیتی غرب است.»

او معتقد به گفت و گوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب‌های آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است. این در حالی است که در فضای ترکیه "گولن" به عنوان شخصی محافظه کار شناخته می شود. 

"گولن "  با تمکن مالی شخصی اقدام به راه اندازی  سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از دهه ۷۰ میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سال ها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند.

 



"محمد فتح الله گولن" سرسخت ترین رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، حزب عدالت و توسعه اولین بار که قدرت را به دست گرفت ، وعده تحکیم پایه‌های دمکراسی و ساخت کشور قانونمند را داد ولی پس از انتخابات پارلمانی سال 2011 به سوی خودکامگی رفت.

گولن که در آمریکا به سر می‌برد  گفت: اعضای جنبش خدمت ( به ریاست گولن) ابتدا به حزب حاکم عدالت و توسعه رأی دادند ولی پس از اینکه حزب مذکور سیاست‌های خود را تغییر داد و هر چیزی را به قوه مجریه مرتبط، سازمان‌های نظارتی قانونی را تعطیل، استقلال دستگاه قضایی را نابود و قیمومت حزبش را جانشین قیمومیت نظامیان کرد، در دیدگاه خود بازنگری کردند.

گولن در این مصاحبه که پیش از صدور حکم بازداشت بود ، افزود: ما قبلاً با قیمومت نظامیان مخالفت کردیم  و هم اکنون با قیمومت حزب عدالت و توسعه مخالفیم و به همین دلیل خائن نامیده می‌شویم .

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار