در فرم عضویت که شما با طی مراحل مختلف به آن رضایت می دهید و به عنوان یک قرارداد ثبت می شود، این اجازه را می دهید تا این شرکت تمام مکالمات و پیامک ها و عکس های ارسالی و دریافتی از طریق این برنامه را ذخیره کند

دنیای وایبر و وی چت در زندگی امروز

یکی دیگر از اپلیکیشن هایی که این روزها در زمینه ارتباطات، استفاده از آن بر روی گوشی های تلفن همراه  رونق پیدا کرده، برنامه وایبر viber است که به کاربر آن اجازه می دهد که در هرکجای دنیا با هر فردی که دارای این  نرم افزار است تماس تلفنی رایگان برقرار کرده و یا پیامک رایگان ارسال کند.

 Viber-Connect-Freely-620x412

به گزارش گلستان 24: در حقیقت جذابیت این برنامه و فراگیر شدن آن به علت حذف کابوس قبض های سرسام آور و شارزهای دائمی است که سبب شد به صدر محبوبترین آپ ها درآید. از طرفی دیگر کیفیت بالای صدا از ویژگی های دیگر این نرم افزار است.

وایبر در سال ۲۰۱۰ برای رقابت با یک برنامه ارتباطی دیگر به نام اسکایپ که امکان برقراری ارتباط صوتی و متنی را ایجاد کرده بود به بازار عرضه شد، و در طی مدت سه سال قابلیت نصب بر روی انواع گوشی های همراه را پیدا کرد تا جایی که تا سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر پیدا کرد. که در روز حدود ۱۰ میلیون مکالمه با میانگین ۲ میلیارد دقیقه و ارسال بیش از ۶ میلیارد پیامک را در ماه دارند.

 th

نکته که در این برنامه جالب است، استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن و شناسایی افراد دارای برنامه فوق از لیست آن است که تنها با یک شماره تلفن به راه میافتد و دیگر نیازی به ساخت اکانت کاربری نیست.

این برنامه توسط شرکت وایبر مدیا که شرکت قبرسی است طراحی شد. این شرکت شعبه هایی در بلاروس و اسراییل دارد که کار طراحی و توسعه این برنامه را به عهده دارند.

 viber

این شرکت توسط تلمن مارکو که یک کارآفرین آمریکایی ـ اسراییلی که دانش آموخته علوم کامپیوتر  دانشگاه تل آیو است که پس از ۴ سال سابقه عضویت در نیروهای دفاعی اسراییل، مدتی نیز مدیر اجرایی بخش اطلاعات، در هسته مرکزی ارتش این کشور فعالیت داشته و سابقه طراحی و تولید نرم افزارهای جاسوسی و برنامه های هک کردن اطلاعات و بدافزارها را در رزومه کاری خود دارد.

 2-17-2014 9-28-01 AMimages52152

 

نوع سرمایه گذاری و چرخش مالی در این شرکت کاملا نامعلوم است و اعلام شده که هیچ درآمدی ندارد. البته در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که برخی شکلک ها را برای مخاطبین به فروش می رساند، ولی با این همه، این دستگاه عریض و طویلی با چنین قد و بالایی بعید به نظر می رسد که در جهت اقدامات عام المنفعه به کاربران خود خدمت رسانی می کند.

موضوع از آنجا جالب می شود که در فرم عضویت که شما با طی مراحل مختلف به آن رضایت می دهید و به عنوان یک قرارداد ثبت می شود، این اجازه را می دهید تا این شرکت تمام مکالمات و پیامک ها و عکس های ارسالی و دریافتی از طریق این برنامه را ذخیره کند؛ و توجیه آن را کشف نواقص فنی و بهبود کیفیت آن اعلام می کند، در حالیکه طی آخرین اخبار این اطلاعات برای ۳۰ ماه ذخیره می شود.

نکته دیگر راه اندازی از طریق شماره تلفن همراه شما و تایید آن به وسیله پیامک است؛ به همین راحتی تلفن شما و تمامی سرویس های آن برای این شرکت قابل دسترسی است.

 02-17-2014 09-30-05 ق-ظ02-17-2014 09-39-51 ق-ظ2-17-2014 9-10-42 AM2-17-2014 9-26-00 AM

مرحله بعدی به اصطلاح خطاهایی است که به نظر می رسد برنامه ریزی شده در این سیستم در حال اجراست، که عموما در هنگام ارسال عکس به دوستانتان اتفاق می افتد. به این شکل که گاها شما عکسی را انتخاب و ارسال می کنید درحالیکه حداقل یک عکس دیگر هم از فایل‌های شما ارسال می شود. یعنی نرم افزار به تمام فایل های شما دسترسی داشته و قابلیت ارسال عکس را بدون دستور کاربر داراست.

 Desktop-PR_MaciPhone

مشکل دیگر آن از جهت امنیتی، هک کردن این برنامه توسط هکرها در چند نوبت و دسترسی به محتوای فایل های اطلاعاتی افراد از عکس تا غیره زیر سوال می رود.

در برابر این عدم امنیت بسیاری از سرویس های امنیتی جهان و برخی از ارتش های کشورهای مختلف استفاده اعضا و کارمندان خود از این برنامه را ممنوع اعلام کردند.

استفاده گروه های انحرافی برای عضو گیری و ارسال عکس و پیام از این طریق زنگ خطر بعدی است که درباره استفاده از این نرم افزار به صدا درآمده است.

در مجموع برآیند مطالب فوق قطعا یک هشدار جدی درباره استفاده از این نرم افزار در تلفن های همراه، حتی با وجود رایگان بودن آن برای ارتباط با دوستان و سایرین است و از طرف دیگر ارزش قائل شدن برای حفظ حریم خصوصی و خانوادگی است؛ چرا که وقتی شما کلمه ” موافقم ” را در فرم عضویت تایید می کنید خودتان این حریم را شکسته  و اجازه جاسوسی را صادر می کنید.

 294979v1

وی چت

 وی چتوی-چت-1

وی چت اپلیکیشن دیگری است که شباهت بسیاری به صفحات اجتماعی دارد و از ژانویه ۲۰۱۲ با شعار ارتباطات آسان و رایگان وارد بازار شد. محل تولد برنامه که مختص گوشی های تلفن همراه است و قابلیت انتقال متن، عکس، فیلم و صوت را دارد، در کشور چین است.

 65456

” ما هانتنگ” چینی رییس “تنسنت”بزرگترین شرکتی اینترنتی در آسیا با ثروتی معادل ۱۲ میلیارد دلار ثروت ارائه کننده نرم افزار وی چت است که در جذب مخاطب و کاربر در تبلیغات خود از مسی بازیکن مطرح فوتبال بهره جست.

 92030_30213869452251

دو نکته مهم در هنگام استفاده از این نرم افزار باید همیشه مد نظر باشد :

اول مباحث امنیتی در حفظ اطلاعات فردی اشخاص است. نکته ای که در این نرم افزار با قابلیت انتقال صوت متن فیلم و عکس، عدم استفاده از هیچ سیستم رمزگذاری برای اطلاعات کاربران است و احتمال شنود کاربران در آن قطعی است، تا جایی که روزنامه گاردین در مطلبی از بازداشت افرادی که به دلیل شنود چت ها و تماس هایش در وی چت بازداشت شد خبر داد که آنها مدتی را در زندان گذراندند.

این برنامه با حدود ۴۰۰ میلیون کاربر در جهان امکان تشکیل گپ های دو نفره و جمعی را فراهم کرده و با استفاده از GPS امکان ردیابی افراد را دراین برنامه در هر لحظه فراهم می کند که از لحاظ امنیتی بحث های بسیاری را در مجامع حقوقی و امنیتی به وجود آورده است.

 گروه وایبر

دوم اینکه موضوع انتشار تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن در این برنامه در سال گذشته بیداد کرد به نحوی که اعتراضات و شکایات بسیاری را در رسانه های جمعی به وجود آورد.

 2-17-2014 9-56-20 AM

از طرف دیگر امکان مطلب و استاتوس گذاری و همچنین پسندیدن و گذاشتن دیدگاه متاسفانه سبب شد که هجم پیام های جنسی و تحریک کننده به شدت افزایش یابد و از طرف دیگر امکان تشکیل گروه های کاربری و گپ گروهی با موضوعات مختلف مورد سوء استفاده برخی افراد بیمار قرار گرفته و تشکیل گپ های با محوریت موضوعات غیر اخلاقی، محرک های جنسی و شهوانی، و بالاخره تن نمایی در آن رواج پیدا کرد. در این حالت عموما حضور افراد در ابتدا از روی کنجکاوی و چت های بی هدف و وقت گذرانی سبب ورود به این گروه ها شده، و اختلالات بسیاری را در حوزه اخلاق و حیا به ویژه در بین نوجوانان که به راحتی و بدون نظارت با گوشی های خود وارد این شبکه ها می شوند را به وجود آورده و خانواده ها را دچار نگرانی کرده و گاها متاسفانه بدون اطلاع از آسیب این برنامه ها و یا حتی به امید بی خطر بودن آن، کودک و نوجوان را در این فضا به حال خود رها می کنند.

 2-17-2014 9-15-00 AM

این دو خطر در کنار هم ایجاد یک معضل به نام وی چت کرده که باید با دید باز و در عین حال بدون افراط و تفریط و با احتیاط با آن برخورد کرد.

 1

برنامه های دیگری مثل واتس آپ، تانگو و … که تعداد آنها چندان کم هم نیست برنامه هایی هستند که تقریبا با کم و کاستی شبیه به برنامه هایی مثل اینستاگرام، وی چت و وایبر هستند. برنامه هایی که باید آنها را شناخت و به آنها چون چاقوی تیزی نگاه کرد که علاوه بر کارایی بالا و کار راه انداز بودن می تواند آسیب زا و خطرناک باشد. چنانکه گاهی زخم می زند و گاهی می کشد. این برنامه ها هم در صورت عدم استفاده صحیح، قطعا روح حیا و عفت دامن و چشم و گوش را زخم خواهد زد که در مطلب بعدی حتما در یک جمع بندی در باب استفاده از این برنامه ها و بحث فیلترینگ آنها، و نظرات موافق و مخالف پیرامون آن خواهیم پرداخت.

ارسال نظر

آخرین اخبار