حلوا گردویی گمردم کردکوی با شماره ۱۱۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

“حلوا گردویی” کردکوی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت

به گزارش گلستان24،  ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: حلوای گردویی یا “آغوز حلوا” یکی از حلواهای سنتی استان به خصوص شهرستان های بندرگز و کردکوی به شمار می رود.

وی افزود: مردم استان در شب نشینی ها، جشن ها (عید نوروز، عید قربان، عید غدیر، شب یلدا و ..) جهت پذیرایی  ودر مراسمات عزاداری برای اموات آن را تهیه و طبق رسوم گذشتگان به همراه نان محلی بین وابستگان و همسایه ها تقسیم می کنند.

کریمی در اشاره به مواد مورد استفاده در حلوای گردویی گفت: مواد اولیه این حلوا برنج گرده، مغز گردوی سیاه، کره محلی، شکر و آب می باشد که پس از آماده شدن حلوا، آن را به قطعات کوچک و گرد تقسیم و این قطعات را کشتا می نامند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: حلوا گردویی بندرگز و کردکوی به عنوان میراث معنوی (میراث فرهنگی ناملموس) به شماره 1158 در تاریخ 22 اسفند سال 1394 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

گفتنی است حلوا گردویی یکی از سوغات و عناصری است که موجبات جذب گردشگر را در استان یا شهرستان فراهم می­ آورد و امروزه این حلوا یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد شهرستان بندرگز و کردکوی محسوب می شود.

منبع: رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار