«از شایعه تا واقعیت»

درحالی که برخی از کاربران فضای مجازی شایعه کردند که علت مرگ لطیفه رحمانی، «افغانستانی» بودن وی بوده است اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد پزشکان بدون توجه به این مورد قصد پیوند کبد وی را داشتند که به علت سرعت بیماری موفق به انجام عمل نشدند.

ماجرای فوت دختر افعانی در بیمارستان نمازی شیراز

به گزارش گلستان24، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کند.

 

**شایعه**

لطیفه رحمانی دختر ١٢ ساله مهاجر افغانستانی که به علت نیاز به عمل پیوند کبد در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود، به علت ممنوع بودن عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز در ایران، درگذشت.

دخترک افغانستانی مدتی دچار مشکل کبد شده بود و بایستی از پدرش به او عمل پیوند صورت می‌گرفت. اما پزشکان بیمارستان نمازی شیراز به علت غیر مجاز بودن لطیفه و خانواده‎اش از این عمل سرباز زدند.

 

**واقعیت**

فارغ از هر دلیلی، خبر درگذشت دختری نوجوان از هر رنگ و نژاد و ملیتی که باشد بسیار دردآور است و داغ فرزند داغی بس فراموش نشدنی است. اما در خصوص علت مرگ دختر نوجوان افغانستانی، شایعاتی مبنی بر «ممانعت مسئولان در عمل پیوند به دلیل ملیت لطیفه» در فضای مجازی پیچیده شده است که واقعیت ندارد.

هرچند که در قانون به دلیل جلوگیری از سوء استفاده بسیاری از دلالان در مساله پیوند اعضا، قوانینی وضع شده که بیمارستان‌ها ملزم به رعایت آن هستند اما در بسیاری از موارد پزشکان و مسئولان با حس نوع دوستی خود فراتر از قانون عمل می کنند.

دررابطه با درگذشت لطیفه رحمانی نیز پزشکان همین گونه عمل کردند؛ دکتر «سامان نیک‌اقبالیان» عضو تیم پیوند بیمارستان «نمازی» شیراز در همین رابطه با ترشیح اتفاقات صورت گرفته به خبرگزاری فارس گفت: این کودک 12 ساله، هجدهم مرداد، با تشخیص بیماری «ویلسون»(Wilson) و سیروز کبدی، از دزفول به بیمارستان نمازی منتقل و همان روز در بخش گوارش کودکان بستری شد و با توجه به شرایط بیماری، به صورت همزمان درمان‌های دارویی و بررسی‌های پزشکی برای انجام پیوند کبد، برای وی انجام شد.

وی ادامه داد: در این مدت، تمام اقدامات مورد نیاز برای بیمار انجام شده و در ادامه روند درمانی، به علت بدتر شدن وضعیت لطیفه، به سرعت به بخش ICU کودکان منتقل شد.

نیک اقبالیان افزود: در مدت بستری، بیمار چندین بار توسط گروه پیوند هم در بخش گوارش کودکان و هم در بخش ICU معاینه شده که از نظر پزشک معالج، به هیچ عنوان امکان پیوند وجود نداشت و 28 مرداد، به دلیل افت بیشتر فشارخون، بیمار دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می دهد.

این عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به لزوم انجام بررسی‌های کامل پزشکی، پیش از انجام هر گونه عمل پیوند، اضافه کرد: با توجه به سیر سریع و شدت بیماری، شرایط لازم پزشکی پیوند کبد، از بستگان درجه یک لطیفه برای وی فراهم نبود.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای افراد در انتظار عمل پیوند در تمامی مراکز پیوند دنیا، یادآور شد: در تمامی این مراکز، امکان انجام پیوند، تنها برای بخشی از لیست افراد مورد انتظار فراهم می‌شود و متاسفانه، شاهد مرگ عده‌ای از بیماران، در طول طی شدن این مدت زمان هستیم.

 

*  عدم پیوند کبد لطیفه ربطی به ملیت او نداشت

روابط عمومی بیمارستان نمازی شیراز نیز بااشاره به این که پیوند کبد این دختر افغانستانی، هیچ‌گونه ارتباطی با ملیت بیمار نداشته گفت: پس از پیگیری مددکاری بیمارستان برای ترخیص جسد، هزینه‌های بیمارستان که قریب بر 20 میلیون تومان بوده رایگان درنظر گرفته شده و جسد به خانواده رحمانی تحویل داده شد.

* مجوز برای پیوند لطیفه وجود داشت

 

محمدهادی ایمانیه، قائم‌مقام وزیر بهداشت در فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این رابطه تصریح کرد: من با قاطعیت اعلام می‌کنم لطیفه اگر شرایط جسمانی‌اش اجازه می‌داد، پیوند کبدی می‌شد، چون با وجود تمامی منع‌های قانونی برای پیوند اتباع بیگانه، اما وزیر بهداشت این مجوز را به ما داده که در شرایط خاص بیمار را برای عمل پیوند آماده کنیم. اگر لطیفه دوام می‌آورد، از خانواده‌اش برای او کبد می‌گرفتیم، اما خانواده او در مراحل آخر بیماری به ما مراجعه کردند و دیگر کاری از ما ساخته نبود.

 

 

* قانون منع پیوند اتباع خارجی شامل بیماران اورژانسی نمی‌شود

 

محمدجواد جمالی، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره قانون ممنوعیت انجام عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز در ایران، تصریح کرد: این قانون برای چنین بیماران اورژانسی نیست بلکه برای جلوگیری از سوء استفاده گرانی است که اقدم به دلالی برای خرید و فروش اعضای بدن می‌کنند.

وی در ادامه گفت: اینکه می‌گویند به جهت ممنوعیت عمل پیوند اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور، چنین عملی برای کودک افغانستانی انجام نشده را تکذیب می کنم زیرا چنین چیزی صحت ندارد.

از سوی دیگر باید اضافه کرد که این قانون فقط مختص به ایران نیست و اغلب کشورهای چنین قانونی را برای اتباع بیگانه خود دارند.

اما نکته ای که در هیاهوی رسانه‌ها و شایعات فضای مجازی مورد غفلت واقع شد، مهمان نوازی معلم ایرانی لطیفه بود که در مدت اقامت خانواده این دختر افغانستانی در ایران، میزبان او و خانواده اش بودند و از هیچ کوشش برای درمان وی دریغ نکردند.

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار