به مناسبت روز پزشک :

ابوعلی حسین بن عبد الله بن سینا در سال 359-370 هجری- در روستایی در حوالی بخارا چشم بر جهان گشود و جهانیان وی را به عنوان یکی از بهترین پزشکان تاریخ بشر می شناسند و کتاب های او در اکثر دانشگاه های دنیا تدریس می شود.

زندگی ابوعلی سینا در گرگان

به گزارش گلستان24، زندگی ابوعلی پراز فراز و نشیب های فراوان است که وی قسمتی از عمر خود را در گرگان گذرانده است و کمتر کسی از این ماجرا اطلاع دارد.

ابن سینا در ۴۰۲ هجری (۱۰۱۲ میلادی) گرگانج را به مقصد گرگان ترک نمود تا دوستش کاووس بن وشمگیر دیلمی از آل زیار را ملاقات کند.

در این راه، ابن سینا به طرف خراسان رفت و از شهرهای نسا، ابیورد، طوس، سمنگان و جاجرم گذشت و از آنجا همراه دوست خویش ابوسهیل راهی گرگان نزد سلطان ‏قابوس بن وشمگیر میشود اما در بین راه بر اثر طوفان شن دوست و همراه خود ابوسهل را از دست میدهد.

ابوعلی سینا ‏بعد از طی مراحلی سخت وارد گرگان می شود. وی هنگام ورود به شهر مورد لطف و احترام زرین گیس دختر سلطان قابوس که مانند پدر دوستدار فضلا ‏بود قرار گرفت ‏اما در این اثنا (در زمستان ۴۰۳ هجری/ژانویه و مارس ۱۰۱۳ میلادی) باخبر میشود سلطان قابوس توسط سپاهیانش کشته شده است‏‏، گرچه در شرح حال ابن سینا به زبان خودش، دلیلی بر این موضوع نیامده، اما می‌توان علت مرگ قابوس را مسائل سیاسی دانست.

ابن سینا اوایل سال 392 به گرگان رسیده بود در منزل شخصی به نام ابو محمد شیرازی سکنا گزید. در این دوران بود ‏که ابو عبیداله جوزجانی یکی از دانشجویان مستعد ابن سینا به خدمت او درآمد و تا پایان عمر ابوعلی سینا ‏درخدمت او ماند.
اوبعلی مدت یک سال در خانه ابو محمد ماند. وی مطالب را به ابو عبید جوزجانی میگفت و او ‏مینوشت و مطالبی تحت عنوانهای الادویة القلبیه - دارویی برای قلب - و اروزة فی الطب - قصیده ای در باب طب ‏‏- و در همینجا بود که فکر تالیف کتابی به نام قانون در مورد طب در ذهن ابوعلی پیریزی شد.‏

ابو عبید جوزجانی گوید: این بود آنچه استادم از سرگذشت خود برایم حکایت کرد. چون من به خدمت او پیوستم تا پایان حیات با او بودم. بسیار چیزها از او فرا گرفتم و بسیاری از کتابهای او را تحریر کردم.

ابوعلی در سال 393 گرگان را به مقصد ری ترک کرد.

انتهای پیام/

منبع: پاسرو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار