با حضور خانواده‎های شهدای منا صورت گرفت

چهارمین بزرگداشت بین‎المللی شهدای حج و منا با عنوان «کاروان بیت عتیق» با حضور خانواده‎های شهدای منا در بندترکمن برگزار شد.

برگزاری چهارمین بزرگداشت بین‎المللی شهدای حج و منا در بندرترکمن

به گزارش گلستان 24، در آستانه فرا رسیدن سالگرد شهدای فاجعه منا چهارمین بزرگداشت بین‎المللی شهدای حج و منا با عنوان «بیت عتیق » به منظور بزرگداشت یاد و خاطره شهدای منا و فراموش نکردن حادثه تلخ و دردناک منا عصر امروز با حضور خانواده‎های شهدای منا و جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی در اسکله بندرترکمن برگزار شد.

«شهرام کر» همسر دومین بانوی فرماندار کشور مرجان نازقلیچی در این مراسم اظهار کرد: مرجان نازقلیچی نخستین بانوی فرماندار ترکمن‎صحرا و دومین بانوی فرماندار کشور بود که در فاجعه منا به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی با بیان اینکه شهیده نازقلیچی دیگر تنها متعلق به ما نیست بلکه متعلق به نظام است، گفت: ایشان به عنوان فرماندار نماینده دولت و معینه مقام معظم رهبری بودند.

همسر شهیده نازقلیچی با بیان اینکه شنیدن خبر شهادت همسرم بسیار سنگین و غیرقابل تصور بود، افزود: در حالی‎که فرزندانم برای آمدن مادرشان لحظه‎شماری می‎کردند و با خوشحالی و اشتیاق انتظار آمدن مادر را داشتند فاجعه تلخ منا رخ داد که ابتدا خبر مجروحیت ایشان رسید و سپس گفتند که همسرم جزو حاجیان مفقودی است.

در بخش دیگر مراسم« ایل محمد تاتار» یکی از شاهدان حادثه منا و همسر شهیده تقان قزل یکی از بانوان گلستانی شهدای منا در این مراسم اظهار کرد: در حادثه منا حضور داشتم و در حالی‎که سعودی‎ها تمامی راه‎های خروجی را بسته بودند حجاج تنها از یک راه حرکت می‎کردند.

وی ادامه داد: افراد انتهای صف از بسته‎بودن درب جلو مطلع نبودند بنابراین تلاش افراد برای خروج از درب خروجی موجب مرگ عده‎ای از حجاج شد.

وی با بیان اینکه پس از حادثه هیچ کمکی به ما نرسید، افزود: برای کمک و آوردن آب برای همسرم از سربازان سعودی آب طلب کردم که نه تنها آب ندادند جای آب را هم نشان ندادند.

وی با بیان اینکه سعودی در حین جمع‎آوری جنازه‎ها توجهی به زنده بودن افراد نداشتند، گفت: من توسط نیروهای امدادی ایرانی نجات پیدا کردم زیرا سعودی در بین جنازه‎های منتقل شده به کامیون افراد زنده را هم به عنوان کشته شده به کامیون انتقال می‎دادند.

مرتضی رکن‎آبادی برادر غضنفر رکن‎آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که پس از بارها ترور نافرجام در فاجعه منا به شهادت رسیدند در این مراسم در وصف شهیده مرجان نازقلیچی فرماندار بندرترکمن نکاتی را بیان کرد.

وی افزود: مرجان نازقلیچی بانوی صاحب دولتی است که توانست سیاست را با صداقت و اخلاص در آمیزد که نتیجه‎ آن چیزی جزء سرافرازی و سربلندی ایران و بندرترکمن نبود.

  رکن‎آبادی تصریح کرد: معتقد هستم اقدامات و تلاش‎های این بانوی فرماندار آنچنان زیاد بود که نه تنها با هم‌ردیفان خود رقابت می‎کرد بلکه به مراتب بالاتر از آنها نیز بود از این رو این بانوی فرهیخته و پرتلاش را می‎توان یک دولتمرد نامید.

گفتنی است؛ مراسم کاروان بیت عتیق در راستای فرامین مقام معظم رهبری که فرمودند؛ نگذارید فاجعه منا به فراموشی و سکوت سپرده شود، برگزار شد که در پایان این مراسم تندیس معراج به خانواده‎های معظم شهدای منا تقدیم شده است.

به گزارش فارس، کاروان بیت عتیق برای برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا سفر خود را از استان کردستان شهرستان مهاباد به عنوان نخستین مقصد آغاز کرد سپس بعد از حضور در شهر لنگرود استان گیلان و شهرستان قائم‎شهر واقع در استان مازندران، در چهارمین مقصد در استان گلستان شهرستان بندترکمن حضور یافت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار