نخستین جشنواره استانی فرش دستبافت و وصنایع دستی ترکمن به میزبانی بندرترکمن در اسکله این شهرستان افتتاح شد.

افتتاح نخستین جشنواره فرش دستبافت و صنایع دستی ترکمن + حواشی و تصاویر

به گزارش گلستان 24، این نمایشگاه برگرفته از محصولات و صنایع دستی استانهای خراسان شمالی، همدان و گلستان است که با بیش از 40 غرفه محصولات منطقه ای هر استان را در معرض دید عموم قرار داده است.

کشور ما نباید به اقتصاد تک محصولی تکیه کند

فرماندار بندرترکمن در این جشنواره فرش و صنایع دستی ترکمن اظهار کرد: این جشنواره فضایی مناسب برای معرفی صنایع دستی مردم ترکمن صحراست و حاکی از آن است که ملت مسلمان ایران می تواند در همه عرصه ها موفق باشد به شرطی که بخواهد.

عبدالحیکم فیروزی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی با معایب و سختی هایی همراه است افزود: این جشنواره با تلاش فراوانی از سوی ادارت شهرستان برگزار شده لذا با توجه به مشکلات و تنگاهای موجود قطعا با معایبی همراه است اما بالاخره برای موفقیت در هر کار باید اقدامی را آغاز کرد لذا با تاسی از بیانات رهبری این کار آغاز شد اما این کار مهم مزیت های فراوانی را برای دست اندرکاران به همراه دارد.

وی تصریح کرد: کشور ما نباید به اقتصاد تک محصولی تکیه کند چرا که در این صورت با افت آن دچار مشکلات فراوانی خواهد شد لذا با توجه به شعار سال رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی باید به تقویت امکانات داخلی و درون زایی روی آورد.

فرش و صنایع دستی ترکمن یکی از مقوله های ارزشمند مردم منطقه است

نماینده عالی دولت در بندرترکمن ابراز داشت: فرش و صنایع دستی ترکمن یکی از مقوله های ارزشمند مردم منطقه است لذا اگر بخواهیم از بعد تک محصولی بودن رها شویم باید صنایع دستی و گردشگری منطقه را تقویت و زمینه فروش را مهیا کرد.

بدون شناسایی ذائقه خریدار نمی توان تولید انبوه کرد

وی ادامه داد: بدون شناسایی ذائقه خریدار نمی توان تولید انبوه کرد لذا تولید کنندگان باید در تولید، بازنگری و در روش فروش نگاه ویژه تری داشته باشند.

فیروزی بیان کرد: بی شک در صنایع دستی با استفاده از فنون جدید براساس ذائقه، فضای کسب و کار بیشتر می شود.لذا تولید فرش و صنایع دستی کاری مختص زنان یا مردان نیست چرا که کار عار نیست و دست دراز کردن عار است چرا که کار جوهره انسان است و باید تلاش شود این فرهنگ در بین مردم نهادینه سازی شود.

وی یادآورشد: صنایع دستی و فرش هنری قدیمی است که بیش از 2هزار سال در ایران قدمت دارد و روز به روز توسعه می یابد و به عنوان وسیله ای برای ارتزاق و زندگی بهتر مردم منطقه محسوب می شود که باید به آن توجه ویژه داشت.

جشنواره فرش ترکمن، مرزهای منطقه را درنوردیده و آوازه اش جهانی شده است

مدیر کل امور بانوان استانداری در نخستین جشنواره فرش و صنایع دستی ترکمن در بندرترکمن اظهار داشت: جشنواره فرش ترکمن واژه ای آشناست که مرزهای منطقه را درنوردیده و آوازه اش جهانی شده است.

کلثوم غفاری افزود: کمتر جای جهان است که فرش ترکمن را نشناسد و با سرانگشتان بلند همتان ترکمن آشنا نباشد.لذا فرش ترکمن هر روز در غرفه ها و نمایشگاهها جلوه نمایی می کند. هنر دستان زنان ترکمن از صفر تا صد یک فرش ذره ذره هنرنمایی از نخ ریسی و بافت را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: ما مسولیت ها و کارهای زیادی در قبال فرش ترکمن داریم که از جمله آن می توان به پیدا کردن راههای عرضه این محصول آنگونه که بایسته و شایسته است با شرایطی که با قیمت واقعی فرش در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

غفاری ادامه داد: وظیفه ماست که با حمایت از این جشنواره ها راه را باز نموده تا خریداران بدون واسطه و عوامل فروش خریدار فرش ترکمن شوند و به دنبال آن محرومیت و فقری که تاکنون گریبانگیر منطقه ترکمن صحرا خاصه مرزنشینان آن بوده برطرف شود.

ایجاد بازارچه دائمی و اعطای وامهای کم بهره به تولید کنندگان فرش و صنایع دستی ترکمن

مدیر کل امور بانوان استانداری اذعان داشت: باید راهی را طی کرد و قدمی برداشت لذا احداث بازارچه های دائمی برای صنایع دستی و حمایت از تولید کننده ها از طریق اعطای وامهای کم بهره یکی از وظایف مسولین است.

این فرهیخته استانی ابراز داشت: امید آن داریم که روزی برسد هنر زنان و دختران ترکمن علاوه بر زیبایی ها، معیشت و اقتصاد مناسب و درخور را ایجاد کند.لذا باید با تقویت اقتصاد مردم ترکمن راه آسیبها را برطرف کرد و پرکردن اوقات فراغت راهی برای بستن رخنه آسیبها در خانواده هاست که همت بلند مسولین را می طلبد.

غفاری بیان کرد: دولتمردان باید برای محرومیت زدایی تلاش لازم را داشته باشند و تعاونی ها نیز در این خصوص دست دولت را بگیرند و ظرفیتها را شناسایی کرده تا در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت تدبیر و امید که هم و غمش حمایت از مردم مظلوم است کارهای وسیعی صورت گیرد.

جشنواره فرش وصنایع دستی ترکمن فرصتی ارزشمند جهت اشاعه فرهنگ وهنر منطقه است

مسول برگزاری این جشنواره در حاشیه مراسم گفت:این جشنواره فرصتی ارزشمند برای تولید کنندگان هنرمندان و مکانی جهت اشاعه فرهنگ و هنر منطقه و عرضه محصولات تولیدی است که به مدت 4 روز در اسکله شهرستان دایر می باشد.

زلیخاه عادلی با اشاره به صنایع دستی و محصولات کارآفرینان استانهای شرکت کننده در این جشنواره افزود: این جشنواره با حضور استانهای خراسان شمالی،همدان و گلستان برای نخستین بار در بندرترکمن برگزار می شود که تولیدکنندگان و کارآفرینان حاضر با ارائه محصولات و صنایع دستی منطقه ای خود موجب آشنایی بیشتر مردم با صنایع دستی هر منطقه می شوند.

بانوی کارآفرین برتر کشوری تصریح کرد: در برگزاری نخستین جشنواره فرش و صنایع دستی ترکمن دستگاهها و ادارات شهرستان همکاری لازم را داشتند اما قطعا با توجه اینکه این جشنواره برای نخستین بار در بندرترکمن برگزار می شود با معایب و کم و کاستی هایی همراه است .

عادلی ابراز داشت:هدف از برگزاری این جشنواره معرفی صنایع دستی ارزشمند فرش و صنایع دستی ترکمن و یافتن بازار فروش برای این هنر دستی اصیل و ایجاد اشتغال برای مردم است.

وی خاطر نشان کرد:این جشنواره در راستای شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برگزار می شود لذا این اقدام گام مهمی در راستای تحقق یافتن شعار سال رهبری است .

شایان ذکر است زلیخا عادلی 20 سال پیش با ورود به حوزه فرش، فعالیت خود را آغاز کرده و به منظور ارتقا و رشد هنر صنعت فرش به طرح خوشه های صنعتی وارد شده است.

تأثیرگذارترین چهره سال فرش دستباف ایران به عنوان کارآفرین برتر در کشور نیز انتخاب شده و لوح تقدیر و جوایزی از معاونت حقوقی بانوان ریاست جمهوری دریافت کرده است و در حال حاضر، عامل توسعه خوشه فرش این استان است.

به گزارش گلستان ما، در مراسم افتتاح این جشنواره کلثوم غفاری مدیر کل امور بانوان استان و جمعی از مسولین شهرستان ضمن بازدید از غرفه ها با محصولات عرضه شده در این نمایشگاه آشنا شدند.
این نمایشگاه برگرفته از محصولات و صنایع دستی، فرش ترکمن، محصولات خانگی سنتی، مینا کاری و سفال کاری و غذاهای سنتی منطقه ترکمن صحرا است.
اجرای زنده نخ ریسی توسط بانوان ترکمن، مراسم ذکر خنجر با اجرای گروه مقام چیلر و موسیقی سنتی از جمله برنامه های مراسم افتتاحیه بود.
این جشنواره از 14 لغایت 18 شهریور ماه از ساعت 14 الی 22 جهت خرید و بازدید علاقمندان به صنعت فرش و صنایع دستی در اسکله بندرترکمن دایر می باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار