مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: گرگان به عنوان مرکز استان با کمبود آب به میزان 257 لیتر در ثانیه مواجه است.

کمبود آب در گلستان

محمد هادی رحمتی با یادآوری مشکل کمبود آب در گلستان، اظهار کرد: کل ظرفیت تامین آب شرب شهری گلستان 3470 لیتر در ثانیه است.

به گزارش گلستان 24، وی افزود: 95 درصد آب مورد نیاز شهرهای استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و سهم منابع سطحی در این بخش بسیار ناچیز است.

رحمتی خاطرنشان کرد: میزان مصرف در تابستان سال آینده 4250 لیتر در ثانیه پیش‌بینی شده که کمبود 18.5 درصدی را در زمان حداکثر مصرف (تابستان) خواهیم داشت.از هم اکنون تمهیدات لازم برای تامین آب شرب در تابستان سال آینده انجام شده است. در شهر گرگان، عملیات مهندسی مجدد تاسیسات آبرسانی و شبکه آب شرب در دستور کار بوده تا مشکل کمبود آب رفع شود.

وی تصریح کرد: کمی بارش‌ها و کاهش روان آب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها، انطباق نداشتن طرح‌های توسعه‌ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرح‌های آمایش سرزمین چالش‌های جدی مدیریت آب در استان است.

رحمتی با اشاره به اهمیت آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در ارتباط با مصرف بهینه آب و معضل خشکسالی در استان افزود: افت شدید منابع آبی، افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان مصرف، تامین آب شرب را با مشکلاتی مواجه ساخته که بخشی از راهکارهای رفع آن فرهنگ سازی و مدیریت مصرف است.

وی تاکید کرد: برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب ماندگی استان در ارائه خدمات آب و فاضلاب، توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره مندی از آب‌های سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب جهت حفظ محیط زیست و منابع آبی در دسترس و استفاده از منابع آب غیرمتعارف ضروری است.

رحمتی یادآور شد: پیش از این پتانسیل منابع آبی گلستان حدود 2 میلیارد و 485 میلیون مترمکعب در بخش آب‌های سطحی و زیر زمینی اعلام شده بود که در مجموع حدود 2 میلیارد مترمکعب آن در حال مصرف است. در اوایل تابستان امسال اعلام شد که 94 درصد از پتانسیل آب‌های زیرزمینی و 67 درصد ظرفیت بخش آب‌های سطحی استان هم اکنون در حال استفاده است که این مساله باعث کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

 

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار