شهرستان گنبدکاووس مهد نویسندگان و هنرمندان زیادی است که شاید کمتر به آنها پرداخته شده که حمیرضا میرزایی زاده یکی از این هنرمندان است.

گفتگو با «حمیدرضا میرزایی زاده» کارگردان تئاتر و نویسنده گنبدی

به گزارش گلستان 24، خبرنگار ما گفتگویی با این نویسنده و هنرمند گنبدی انجام داد است که در ادامه می خوانید:

 لطفا خودتان را معرفی کنید. حمید رضا میرزایی زاده هستم ، متاهل، دارای دو فرزند ، پرستار بیمارستان خاتم الانبیاء(تامین اجتماعی گنبد) متولد گنبد کاووسدارای مدرک کارشناس پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی گرگان وکارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری تهران

لطفا در مورد فعالیتهای فرهنگی  خود توضیح دهید. شروع فعالیت نمایشی از دوران راهنمایی (۱۳۶۵) با بازیگری در نمایش های دانش آموزی. دوران ابتدایی را در مدرسه ی آزادی گذراندم،خاطره های شیرین کودکی…دویدن ها و فریاد کشیدن ها در حیاط مدرسه و دویدن به سمت شیر آب ،هر چند تشنه نباشی!دلخوشی ما در آن دوران، همان بازی های نمایشی بود، بازی های که خود شروع احساس آفرینندگی را در من ایجاد نمود. در همان سالها با سالن شهید رجایی (باغ ملی) آشنا شدم و گروه فرهنگی و هنری مکتب المهدی(عج).     در مورد اولین کتابی که نوشتید کمی توضیح بدهید در چه سالی بود و چگونه ؟ اولین کتابی که منتشر کردم،مجموعه ی شعر تحت عنوان (از کدامین سمت می آیی ؟) انتشارات آهنگ صبح – تهران- ۱۳۸۴

رابطه ی شعر و نمایش؟ کسی می گفت:«انسان سرنوشتی شاعرانه دارد، برای این زندگی می کند که پیکار شادی و اندوه را بسراید». شعر نیز چون  نمایش عصاره ی حیات است.، پیام آور است و رسالتی در ابعاد وسیع فرهنگی بر عهده دارد. صحنه و شعر آینه ای تمام نمای زندگی می باشند، گذشتگان در صیقل دادن این آینه رنج ها برده و دانش ها اندوخته و نوبرانه هایی از تجارب انسانی خویش را بی منت به ما سپرده اند و ما نیز باید قدردان آن تلاش ها باشیم.

آیا اشعارتان در را در قالب کتاب هم چاپ کردید؟ بله دو مجموعه شعر منتشر کرده ام تحت عنوان های: (از کدامین سمت می آیی ؟) انتشارات آهنگ صبح – تهران- ۱۳۸۴ ( لب خوانی خواب ها)-انتشارات امرتات-گنبد-۱۳۹۱ بعضی شعرها و داستانک  و نمایشنامه هایم در مجموعه های منتخب کشوری به چاپ رسیده است: چاپ غزل «چشم های من»در مجموعه شعر «آوازهایی که باد برد» انتشارات سخن گستر-۱۳۸۸ چاپ سه داستانک در مجموعه داستانک «کشف لحظه» انتشارات روان شناسی هنر-۱۳۸۷٫ چاپ نمایشنامه ی خیابانی:«آسمانی ها» در مجموعه طرح ها ونمایشنامه های خیابانی دفاع مقدس تحت عنوان«مقاومت در خیابان»بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس-۱۳۹۱ و..

بیشتر به چه نوع اشعاری علاقمند هستید و مینویسید؟ تجربه های مختلفی در زمینه ی شعر داشته ام  ؛در قالب های چون  غزل؛سپید و نو شعر سروده ام. و در میراث  شاعران گذشته به سبک های خراسانی و هندی دلبستگی داشته و دارم. با چند شاعر طراز اول شعر جهان احساس مشترکی داشته و مطالعه  می کنم از جمله ی این شاعران:از  اکتاویو پاز، نرودا و لورکا گرفته تا الیوت و ازرا پاوند، الوآر. راه طولانی در پیش داریم و من همچنان خود را در ابتدای راه می بینم.

کمی در مورد سایر آثارتان بگوئید. یکی از علاقه مندی های بنده، قلم زدن و مطالعه در فضای جبهه ، و ثبت و تحریر تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس، این میراث ماندگار برای آیندگان می باشد. در این خصوص دو مجموعه ی داستان کوتاه نوشته ام: * مجموعه داستان های کوتاه پیوسته،برگرفته ازخاطرات رزمنده ی دلاور : «حسینعلی ایزانلو»(جاده های آسمان)- انتشارات نقش.حوزه هنری، ۱۳۹۱ * مجموعه داستان های کوتاه دفاع مقدس(جاده ای تا پوتین های من) انتشارات نقش.حوزه هنری،۱۳۹۱ *  انتشار نمایشنامه ی خیابانی:«آسمانی ها» در مجموعه طرح ها ونمایشنامه های خیابانی دفاع مقدس تحت عنوان«مقاومت در خیابان»بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس-۱۳۹۱ * انتشار دو نمایشنامه« پلک بزن» و «شش پنجره مایل به همیشه»-انتشارات مرکز هنرهای نمایشی-۱۳۹۲

   شنیده ایم در مورد دفاع مقدس هم شعر سروده اید میشود کمی در این باره توضیح دهید؟ سالهاست در حوزه ی شعر دفاع مقدس ،چون تجربیات ارزشمند نمایشنامه نویسی و داستان نویسی؛ در این عرصه ی مقدس هم ، قلم می زنم و آثارم در نشریات تخصصی شعر دفاع مقدس به چاپ رسیده است. آخرین سروده ها:(تقدیم به مادران شهدای گمنام)

(مادرانه/ یک) آینه دارم! مادرت برای تو می خواند کاسه ی آبی بدرقه ی راهت. دست ماه، پشت و پناهت. آستینی که برایت بالا زده بودم پرچمی شد… و تا ابدیت به اهتزاز در آمد پسرم! کاسه ی اشکی هر روز سهم کوچه می شود.  می دانم! این خاک ،برهنه تر از آن است تا گریه های خونی مادری را بپوشاند.

  (مادرانه/دو) غوغای نبودنت پیرم کرده است هنوز از پلاک زنگ زده ات قطره های بی رنگ خون می جهد .. من ایستاده ام در انتهای جهان تا تو بیایی. می بینمت! روی سینه ات دو ستاره و روی زخم هایت دو بوسه روییده است.  گلوله ها  بُغضی در گلو دارند صدایم می زنند می خوانم: غوغای نبودنت پیرم کرده است. (مادرانه/ سه) ماه تب داری در بغل دارم بیدار می شوم تا پاشویه ی ماه یادم نرود  ماه من! پسرم! اشک‌هایت را بردار بگذار یک نیمه ام به خواب رود  تا نبودنت را فراموش کند نیمه ی دیگرم، جارو می کشد، اتاق ها را

به خواب می روم گنبد شهدای شلمچه نمایان است.  می نویسم  تا تو را بین چهره ها گم نکنم این نیمه هنوز برای تو می نویسد.

شما تخصصتان ادبیات نمایشی است در این راستا چه کارهای انجام داده اید؟ نمایشنامه های بسیاری نوشته ام که در جشنواره های کشوری و استانی،همچنین اجراهای عمومی به روی صحنه رفته است: «گُزیده ای از عنوان نمایش ها و رتبه های احراز شده»: مقام اول نمایشنامه نویسی کشور در جشنواره فرزندان شاهد با نمایش « سایه های رنگی » کرج -۱۳۷۶ مقام دوم کارگردانی کشوری در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر(بخش خیابانی ) با نمایش« آخرین پر » – تهران -۱۳۸۰ مقام دوم کارگردانی و نمایشنامه نویسی کشوری در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر(بخش خیابانی، آئینی ) با نمایش« آی ترک ، گون ترک » – تهران – ۱۳۸۱ مقام دوم کارگردانی و نویسندگی در دومین جشنواره بومی منطقه ی « تیر نگ»  با نمایش « پاره ی ماه ، پاره ی خورشید »- ساری -۱۳۸۲ مقام سوم نمایشنامه نویسی در پانزدهمین جشنواره تئاتر استان گلستان با نمایش«مهتاب بر قالی »- گرگان – ۱۳۸۳٫ راهیابی به جشنواره منطقه ی – بجنورد. کار منتخب جشنواره جهت  شرکت در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر – تهران – ۱۳۸۳ کارگردان منتخب در سومین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان با نمایش : “«ستاره ، آلاچیق ، زندگی» و کار منتخب جشنواره جهت شرکت در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر- تهران- ۱۳۸۷ کارگردان منتخب در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان با نمایش: « گلدی می مانم » و کار منتخب جشنواره جهت شرکت در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر- تهران- ۱۳۸۹ اول کارگردانی و طراحی صحنه در نوزدهمین جشنواره تئاتر استان گلستان با نمایش « کارنامه ی بُندار بیدخش »گرگان – ۱۳۸۷ و کار منتخب استان جهت شرکت در جشنواره منطقه ی  – همدان – آذر ماه ۱۳۸۷ مقام اول نمایشنامه نویسی با نمایشنامه« پلک بزن»در بیست و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان.آبان۹۰ مقام اول نمایشنامه نویسی با نمایشنامه«شش پنجره مایل به همیشه»در بیست و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان.آبان۹۰ مقام اول کارگردانی با نمایش «پلک بزن» و شرکت در بیست و سومین جشنواره ی منطقه ی گیلان-رشت- آذر ۹۰ مقام سوم نویسندگی در جشنواره ملی بسیج – سمنان-۱۳۹۱ با نمایشنامه«شش پنجره مایل به همیشه»و… همچنین داور جشنواره های تئاتر استان بین سالهای ۱۳۷۹ تا کنون بوده ام.

    کتاب دیگری هم در دست چاپ دارید ؟ لطفا توضیح دهید. مشغول انجام مصاحبه  و سپس پیاده سازی خاطرات رزمنده ی دلاور: ” سید مهرداد حسینی”    مسئول و بنیان گذارگروه فرهنگی و هنری مکتب المهدی(عج) هستم؛گروهی که در شکل گیری شخصیت انقلابی و معنوی جوانان منطقه تاثیر بسزایی داشته و دارد. گروهی که با سرود”پدرم یار تفنگه”درکشور شُهره شدند،بی شک اجرای این سرود درحسینه ی جماران با حضور حضرت امام(ره)در اذهان همشهریان گنبدی، مانا و جاودانه می باشد.

    به عنوان یک شاعر ونویسنده چه موانعی را بر سر راه شاعران و نویسندگان می بینید؟ عصر ما را دوران«انقلاب اطلاعات » می خوانند. پیشتازان این عصر جدید،نویسندگان، مترجمان، ناشران، متخصصان ارتباطات و کامپیوتر و همچنین کتابداران و … هستند. بنابراین، در چنین شرایطی از زمان، با توجه به گسترش و اهمیت روزافزون اطلاعات علمی و نیاز به استفاده از آن،قبل از همه به یک برنامه ریزی وسیع و حساب شده در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق نیاز  داریم،آمار وزارت‌ ارشاد اسلامی  درباره‌ ی میزان‌ مطالعه‌ در ایران‌ بسیار نگران کننده‌ است. براساس‌ این‌ آمار در می یابیم‌ که‌ بیشتر افراد در کشور ما دقایق‌ محدودی‌ را به‌ مطالعه‌ اختصاص‌ می‌دهند،بنده به عنوان نویسنده این دغدغه را دارم که در صورت تحمل مرارت های نوشتن و چاپ یک اثر،کتاب در قفسه ها،راکد بماند و اثر به دست فراموشی سپرده شود. بحث دیگرعدم انسجام و هماهنگی در برنامه ها، عدم ثبات مسئولیتها ، از جمله ی عواملی است که به ضعف مطالعه و کم رنگ شدن کتابخوانی در جامعه، دامن می زند.

به نظر شما چگونه میشود این موانع را برطرف کرد؟ باید به عوامل موثر بر مطالعه وکتابخوانی از جمله : خانواده ها،مدرسه،نقش کتابخانه ها و کتابداران،نقش رسانه در میزان مطالعه در جامعه توجه ویژه داشت.

 نظرتان را در مورد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بیان بفرمائید؟ این گونه به نظر می رسد که مردم به کتابخوانی احساس بی نیازی می کنند. یکی از دلایل پایین بودن سطح مطالعه در کشور در وهله ی اول به عدم شناخت صحیح از موضوع «مطالعه» برمی گردد که بین مردم و مسئولان دیده می شود.در این خصوص نارسایی نظام آموزشی بسیار چشم گیر است لذت کتاب و کتاب خوانی باید از دوران مهد کودک شروع شود،کودکان شایسته است به کتاب خوانی تعلق خاطر پیدا کنند و کتاب بخشی از زندگی‌شان شود. بحث دیگر بی توجهی دولت و رسانه‌های گروهی به امر مطالعه،  همچنین گرانی کتاب و مشکلات .

 تشکر و سپاس از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید من هم از شما تشکر می کنم

3

2(1)

سید علی کریمیان خبرنگار افتخاری قابوس نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار