کارشناس مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان آق قلا گفت: طی بازدید های انجام شده از مزارع کلزا روستاهای تحت پوشش این مرکز، بیماری فوما در اکثر مزارع مشاهده شده

شیوع بیماری فوما در مزارع کلزا شهرستان آق قلا

به گزارش گلستان 24، "تیمور قدمنان" کارشناس مرکز خدمات حومه گفت:طی بازدید های انجام شده از مزارع کلزا روستاهای تحت پوشش این مرکز، بیماری فوما در اکثر مزارع مشاهده شده و توصیه های لازم در جهت مبارزه با این بیماری به کشاورزان ارائه گردیده است .

وی همچنین از کشاورزانی که کلزا کاشت کرده اند درخواست نمود تا به محض مشاهده علائم این بیماری به مرکز جهادکشاورزی و کلینیک های کشاورزی مراجعه نمایند.

با شنیدن این خبر به سراغ مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان آق قلا رفتیم تا با بیماری فوما بیشتر آشنا شویم.

" ولی سعادتی" کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آق قلا در خصوص این آفت به خبرنگار ما گفت: بیماری فوما در کلزا یک بیماری قارچی است . عامل این بیماری قارچی به نام leptosphaeria macalans می باشد.

وی ادامه داد : عامل این بیماری که از سال گذشته در بقایای گیاهی مزرعه زندگی کرده، تولید آسکوکارپ می کند که منبع اصلی بقایای قارچی می باشد و تمام قسمت های گیاه ممکن است علائم آلودگی را نشان دهد.

کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آق قلا افزود : در مرحله گیاهچه علائم بیماری نخست روی کوتیلدون ها(دوبرگ اولیه)به صورت لکه های گرد یا نامنظم سفید تا خاکستری رنگ با نقاط سیاه ظاهر می شود سپس عامل بیماری ساقه های پایین تر را آلوده می کند که منجر به توسعه شانکر طوقه گیاه میشود و گیاه به ورس می رود . همچنین این بیماری ممکن است از طریق دمبرگ به قسمت های فوقانی حمله کند که باعث از بین رفتن گل آذین میشود .

سعادتی خاطر نشان کرد : جهت کنترل بیماری های گیاهی انجام تناوب زراعی و کاشت محصولات از تیره های مختلف گیاهی از الزامات اساسی می باشد.

انتهای پیام/اسپی دژ

ارسال نظر

آخرین اخبار