آهنگ توسعه در روستاهای گلستان کوک شد

استان گلستان با مشارکت خیره‌کننده در سرشماری اینترنتی، خود را از ایستگاه 29 به هشتم رساند تا قطار توسعه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

مشارکت خیره‌کننده مناطق روستایی در سرشماری اینترنتی/ گرگان همچنان بی‎رمق ماند

به گزارش گلستان24، دو روز دیگر تا پایان سرشماری اینترنتی فرصت باقی است و در کمتر از 48 ساعت آینده سوت پایانِ این بخش به صدا درمی‎آید و پایانِ 21 روز نفس‎گیر در میدان رقابت، مشخص خواهد کرد کدام استان خوش درخشیده و در این طرح ملی مشارکت بهتری را رقم زده است در نهایت این آمارها هستند که درصد اقبال عمومی را حکایت می‎کنند.  

13950718000735_PhotoA

مخاطبان این رسانه نیک می‎دانند درصد مشارکت مردم استان گلستان در آغازین روزهای طرح بسیار ضعیف بود و استانی که نام خود را در برهه‎ای از زمان برای مجازی شدن بلندآوازه کرده بود در رتبه 29 کشور قرار داشت اما وقتی جوهره همت به میان آمد و فعل خواستن توانستن است در لایه‎های مختلف اجتماعی نفوذ کرد، گلستان خود را از مرحله سقوط به پله صعود رساند و با شتابی تحسین‎برانگیز آهنگ توسعه را کوک کرد و اکنون در جایگاه نهم کشور در سرشماری اینترنتی قرار گرفته است.

گلستان از جایگاه دورقمی تا رتبه تک‎رقمی/ آمار جالب توجه جمعیت روستایی و شهری در سرشماری  

در حالی که عزم استانی با تلاش رسانه‎ها، مردم، مدیران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران جزم شده تا گلستان رتبه خود را از جایگاه دو رقمی به تک رقمی برساند شاهد یک آمار جالب توجه هستیم؛ اینکه دورافتاده‎ترین مناطق شهری و روستایی در گلستان که بهره کمتری از زیرساخت‎های توسعه دارند در رده‎های بالای مشارکت مردمی سرشماری قرار گرفتند و پیشتاز این حرکت نیز شهرستان مراوه‎تپه است اما نکته قابل تأمل اینجاست که مرکز گلستان یعنی شهرستان گرگان که همواره در کانون توجه مسئولان قرار دارد به جای پیشتازی همچنان درجا می‎زند و در انتهای جدول سرشماری اینترنتی قرار دارد و باید دانست علت این کم‎کاری از کجا نشأت گرفته است؟   

طبق آخرین اطلاعات جمع‎بندی شده 136 هزار و 122 خانوار در استان گلستان سرشماری اینترنتی شدند که سهم مشارکت جمعیت شهری از این آمار 57 هزار و 212 خانوار و سهم مشارکت جمعیت روستایی 79 هزار و 610 خانوار است و این آمار گویای مشارکت تحسین‎برانگیز جامعه روستایی با 58.2 درصد سهم در مقایسه با جامعه شهری با 41.8 درصد است.

گرگان کارنامه قابل دفاعی ندارد/ مشکل از زیرساخت‎هاست یا نبض اینترنت کند می‎زند؟

شهرستان گرگان که در انتهای جدول سرشماری اینترنتی استان گلستان قرار گرفته کارنامه خوب و قابل دفاعی ندارد و تاکنون 22 هزار و 434 خانوار در مرکز استان به صورت اینترنتی شمارش شدند که جمعیت شهری با 18 هزار و 509 خانوار و جمعیت روستایی با 3 هزار و 925 خانوار سرشماری شدند که این آمار حکایت از گام‎های خسته و بی‎رمق مرکز گلستان نسبت با نقاط مختلف استان در سرشماری اینترنتی است.

تا این لحظه پیش‎قراولان مشارکت در طرح سرشماری اینترنتی در استان گلستان به ترتیب مربوط به شهرستان‎های مراوه‎تپه، گنبدکاووس، گمیشان، گالیکش، علی‎آبادکتول، کردکوی، مینودشت، آزادشهر، کلاله، رامیان، بندرترکمن، بندرگز، آق‎قلا و در انتهای این قافله نیز شهرستان گرگان قرار گرفته است.

کم‎کاری شدید شهرستان گرگان در سرشماری اینترنتی را باید در کدام مولفه جست‎وجو کرد آیا اطلاع‎رسانی رسانه‎ها ناکافی بوده است؟ یا فرماندار، بخشدار و دهیاران پای کار نبودند! آیا زیرساخت‎های گرگان در مقایسه با سایر شهرستان‎ها و مناطق روستایی کمتر است یا نبض اینترنت در مرکز گلستان کند می‎زند؟ آیا هدایای تشویقی در گرگان مناسب نبود؟ یا روش‎های تشویقی ناکارآمد بودند؟   

عقب ماندن شهرستان گرگان از قافله سرشماری اینترنتی هر آنچه که باشد نمی‎تواند کم‎کاری دست‎اندرکاران را توجیه کند چراکه این شهرستان همواره نشان داده در مشارکت‎های اجتماعی و سیاسی بسیار پررنگ ظاهر شده و کارنامه درخشانی داشته است حال چه شده که جمعیت شهری با برخورداری از زیرساخت‎های توسعه در مقایسه با جمعیت روستایی درجا می‎زند سوالی است که فعلا برای آن جواب قانع‎کننده‎ای وجود ندارد.

کسب رتبه سوم سرشماری با مشارکت مردم قابل تحقق است/ گلستان اندر حکایت آمارها و تلنگرها

مدیر اجرایی ستاد سرشماری استان گلستان که مشارکت روستاییان را در سرشماری اینترنتی چشمگیر می‎داند بر این باور است که اگر روستاییان در شهرستان گرگان طی دو روز باقیمانده تا 24 مهرماه در ثبت‌نام اینترنتی مشارکت خوبی داشته باشند جایگاه شهرستان گرگان نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

حسین پیش‎قدم نقش‌آفرینی شهروندان و روستانشینان گرگانی را بسیار مهم ارزیابی کرده و پیش‎بینی کرده است، مشارکت مردم گرگان در سرشماری علاوه بر اینکه باعث ارتقا رتبه شهرستان می‌شود، سبب صعود استان به یکی از رتبه‌های سوم تا چهار کشور خواهد شد.

سرشماری در 823 حوزه روستایی و 816 حوزه شهری استان گلستان در حال انجام است این طرح از سوم مهر آغاز و تا 24 مهر ماه به صورت اینترنتی انجام می‎شود و از 25 مهرماه تا 25 آبان ماه به صورت حضوری ادامه خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که استان گلستان اندر حکایت این آمارها، تشکرها و تلنگرها به کدام نقطه خواهد رسید و شتاب سرشماری اینترنتی، این استان را به رده‎های اول تا پنجم خواهد رساند و یا ماندن در جایگاه نهم را تثبیت خواهد کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار