نخست‌وزیر عراق بامداد امروز از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد.

عملیات آزادسازی «موصل» آغاز شد

به گزارش گلستان24 به نقل از «السومریه‌نیوز»، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد امروز ــ دوشنبه ــ از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه داعش خبر داد و متذکر شد نیروهایی که وارد موصل خواهند شد منحصراً «نیروهای ارتش عراق و پلیس فدرال» هستند.

حیدر العبادی در سخنانی تلویزیونی گفت: «زمان پیروزی فرا رسید و عملیات آزادسازی موصل آغاز شد».

وی در حالی که لباس نظامی پوشیده و میان شماری از افسران بلندپایه عراق در برابر دوربین تلویزیون قرار گرفته بود، گفت: «دستور شروع این عملیات پیروزمندانه را داده‌ام تا شما را از بند خشونت و تروریسم رها کنیم».

نخست‌وزیر عراق افزود: «آنچه را گروه داعش ویران کرده، بازسازی خواهیم کرد و زندگی را به شهر بازخواهیم گرداند و ثبات را در آن برقرار خواهیم کرد. به‌زودی بین شما خواهیم بود تا پرچم عراق را در مرکز موصل و در هر شهر و روستایی برافراشته کنیم».

العبادی «از اهالی شهر موصل خواست با نیروهای امنیتی همکاری کنند همان‌گونه که اهالی الشرقاط و القیاره همکاری کردند».

به‌گفته نخست‌وزیر عراق، عملیات آزادسازی موصل توسط ارتش عراق و پلیس ملی انجام می‌شود و هیچ طرف دیگری در آن حضور ندارند. تنها همین نیروها وارد این شهر خواهند شد.

بنابر گزارش‌ها، پیشمرگه‌های کرد عراق در سمت شرق شهر حضور خواهند داشت و ائتلاف به‌رهبری آمریکا نیز به حمایت زمینی و هوایی از نیروهای نظامی عراق می‌پردازد. هفته گذشته ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا گفته بود بر حملات هوایی‌اش به مواضع گروه داعش در شهر موصل و اطراف آن، افزوده است.

نخست‌وزیر عراق در ادامه با اشاره به سنگ‌اندازی‌های برخی طرف‌های خارجی طی روزهای گذشته در مسیر نبرد موصل، تأکید کرد که «سال 2016 سال رهایی از تروریسم و گروه داعش خواهد بود».

موصل از بزرگ‌ترین شهرهای عراق، مرکز اداری استان نینوا در شمال این کشور است. این شهر در جریان پیشروی‌های عمده داعش، در تابستان 2014 به تصرف عناصر این گروه تروریستی در آمد و به‌عنوان مرکز اصلی حضور تکفیری‌ها در عراق به شمار می‌رود.

طی هفته‌های گذشته مقام‌های مختلفی، چه در عراق و چه خارج از آن کشور، در مورد عملیات موصل سخن گفته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه گفته بود: «عراق به‌تنهایی نمی‌تواند عملیات آزادسازی موصل را پیش ببرد». او در سخنانی در سازمان ملل، به‌خلاف مقام‌های عراقی، تاریخ دقیقی هم برای آغاز آن تعیین کرده بود؛ که البته تفاوت چندانی با آغاز رسمی آن نداشت.

نیروهای ارتش ترکیه در حال حاضر در پایگاهی در نزدیکی موصل حضور دارند. موضوع حضور ارتش ترکیه در شمال عراق، به تنش‌های لفظی میان سران دو کشور و اختلافاتی سیاسی میان بغداد و آنکارا انجامیده ‌است.

عربستان سعودی و ترکیه به‌تازگی، و به‌طور مشترک، مخالفت خود را با حضور نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی)، در جریان نبردهای داخل موصل و بازپس‌گیری آن اعلام کرده‌‌اند.

انتهای پیام/*

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار