یاسر رائیجی، جوان 29 ساله‎ گلستانی

زائران پیاده اربعین عاشقانی و دلدادگانی هستند که سختی‎های سفر را در پسِ عشق و ارادت خالصانه‎شان به سالار شهیدان نهان کردند و با گام‎های استوار قلب‎های عاشق خود را به کربلا گره زدند و در اربعین برادر همراه زینب (س) شدند.

از عزاداری خالصانه برای سالار شهیدان تا خادمی در دیار عشق

این روزها که گذشت عده‎ای غرق توکل برای رفتن و سرشار از انتظار برای چشیدن طعم دلنشین سفری عاشقانه و عارفانه بودند.

سخنمان از راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی است؛ همانی که همه ساله عاشقان و دلدادگان سرور آزادگان عالم از سراسر جهان در کربلای معلی حضور می‎یابند تا چهل روز بی‎پدری و بی‎برادری اهل‌بیت سالار شهیدان و یاران باوفایش را به سوگ بنشینند و با حضور خود بار دیگر با امام حسین (ع) و آرمان‎های والایش تجدید میثاق کنند.

زائران پیاده حرم ارباب همان عاشقان و دلداگانی هستند که خستگی‎ها و سختی‎های سفر در پسِ عشق و ارادت خالصانه‎شان به مولایمان حسین (ع) گم می‎شود.

آنهایی که با گام‎های استوار قلب‎های عاشق خود را به کربلا گره زدند تا در سنگینی بار زینب (س) شریک شوند، رفته‎اند تا با پاهای پر از تاول خود با حضرت رقیه (س) در بیابان‎های شام همدردی کنند، آری آنها رفته‎اند تا در اربعین برادر، همراه زینب (س) باشند.

به راستی چگونه می‎توان توصیف کرد آن شور و حال عظیم و وصف‎نشدنی پیاده‎روی اربعین را ...

راهپیمایی اربعین و آن شور و حال بی‎نظیرش بهانه‎ای شد تا خبرنگار فارس در گرگان گفت‎وگویی را با یکی از جوانانی که در اربعین حسینی توفیق خدمت‎گذاری به زائران حسینی را داشته است، ترتیب دهد.

یاسر رائیجی، جوان 29 ساله‎ گلستانی است که می‎توان گفت حضورش در کربلا روایت جالبی دارد. او امسال برای نخستین بار زائر پیاده امام حسین (ع) شده و در حالی‎که غرق در شور و شوق کربلایی شدنش بود خادمی زائران حسینی نیز به توفیقاتش اضافه شد.

وی در خصوص این سفر معنوی می‎گوید، هر ساله محرم که می‎رسید سعی می‎کردم بیشتر از هر کسی خودم را غرق در عزاداری امام حسین (ع) کنم و با افتخار خادم هیأت عزاداری بودم.

رائیجی اضافه می‎کند، در میان این همه عشق و ارادتم به سالار شهیدان درخواستی داشتم و آن هم توفیق حضور در کربلا بود که امسال آرزویم محقق شد و برای نخستین بار توفیق حضور در راهپیمایی اربعین حسینی نصیبم شد.

*لطف و ارادت عراقی‎ها باورکردنی نبود/ حس و حال کربلا وصف‎شدنی نیست

وی با بیان اینکه از اینکه روز اربعین در جمع زائران حسینی حضور داشتم برایم باورکردنی نبود، می‎افزاید، با مشاهده آن جمعیت عظیم و پرشوری را که از سراسر دنیا به عشق و ارادت کسی آمده بودند که 1400 سال پیش به شهادت رسیده بود، از اینکه دوستدار و دلداده امام حسین (ع) هستم غبطه می‎خوردم و به خودم می‎بالیدم.

رائیجی در خصوص حس و حالش از این سفر معنوی ناب، بیان می‎کند، حس و حال کربلا خیلی خاص است، وصف‎شدنی نیست اما می‎توانم بگویم جای فوق‎العاده‎ای است.

این زائر به ارادت و اظهار لطف فراوان مردم عراق اشاره می‎کند و ادامه می‎دهد، از مشاهده لطف و ارادت مردم عراق که نوکری و خادمی زائران حسینی را برای خود یک افتخار می‎دانستند و خالصانه در حد بضاعت خود به زائران خدمت می‎کردند، گریه‎ام می‎گرفت.

این زائر جوان می‎گوید، در راهپیمایی اربعین نوجوان 12 ساله‎ای را دیدم که با اصرار فراوان می‎خواست کفشم را تمیز کند، رفتم که او را در آغوش بگیرم. اما او اجازه نداد و گفت اول باید اجازه بدهی کفش‎هایت را تمیز کنم و یا افرادی دیگر که پاهای زائران را می‎شستند؛ اصلاً امکان مانع شدن کار آنها نبود آن همه عشق و ارادت برایم باورکردنی نبود و با دیدن آنها ناخودآگاه اشک از چشمانم سرازیر می‎شد.

وی به لحظات شیرین حضور در حرم ارباب اشاره و ابراز می‎کند، در همه این سال‎هایی که به عشق امام حسین (ع) در هیأت‎های عزاداری حضور داشتم و در ماه محرم برای خادمی پیش‎قدم بودم و هنگام حضور در مجلس عزاداری امام حسین (ع) خود را خالص می‎کردم اما هیچ‎گاه نتوانستم اشک بریزم و برای مصیبت اهل بیت (ع) گریه کنم.

رائیجی ادامه می‎دهد، اما امسال در پیاده‎روی اربعین حسینی به عمود 1990 که رسیده بودیم، گنبد و گلدسته حرم قابل دیدن بود و حدوداً 4 کیلومتر تا حرم باقی مانده بود، آن روز نمی‎دانم چطور شد که با وجود ازدحام جمعیت چند کیلومتر باقیمانده به حرم امام حسین (ع) را فقط اشک ریختم وقتی به بین‎الحرمین رسیده بودم چشمانم اشک‎بار و لبهایم از فرط شوق و خوشحالی خندان بود.

* توفیق خادمی زائران حسینی/ توان کاری‎ام در کربلا 2 برابر شده بود

این زائر جوان که به واسطه شغلش چند روزی را در کربلا به اصلاح موی زائران پرداخت، در این خصوص می‎افزاید، وقتی در کربلا بودم شخصی که مسؤول یکی از موکب‎ها بود ماشین اصلاح خریده بودم همینطور در حال صحبت بودیم به او گفتم من یک آرایشگرم، می‎توانم ماشین اصلاحی را که خریدید، ببینم. همین که این جمله را گفتم آن شخص سریعاً یک کاور به همراه وسایل و ابزار ابتدایی به بنده داد و گفتند اصلاح مو زائران آقا با شما باشد.

وی ادامه می‎دهد، کار کردن برای امام حسین (ع) حس و حال خاصی دارد اما وقتی آن شوق و استقبال زائران را می‎دیدم لذت کار دوچندان می‎شد؛ این حس و حال هیچ‎گاه فراموش نخواهد شد.

این خادم جوان با بیان اینکه در حالت عادی که شغلم آرایشگری است توان روزانه بیشتر از 20 اصلاح را ندارم، می‎گوید، در کربلا با وجود امکانات کم و صندلی کوچک روزانه 40 اصلاح انجام می‎دادم.

*فراموشی سختی‎های سفر با دیدن بارگاه امام حسین (ع)

رائیجی در خصوص مسائل و مشکلات سفر، می‎افزاید، ازدحام جمعیت، سرمای هوا، کمبود امکانات بهداشتی و معطلی در پشت مرز از مشکلات این سفر بود اما همه این سختی‎ها با دیدن گنبد و گلدسته حرم امام حسین (ع) فراموش شد.

وی اعتقاد دارد اگر چه در حال حاضر بسیاری از افراد دوستدار امام حسین (ع) هستند، اما درک واقعی امام حسین (ع) با حضور در کربلا اتفاق می‎افتد.

این زائر حسینی می‎گوید، نخستین لحظه‎ای که به حرم رسیدم از امام حسین (ع) درخواست کردم همه آنهایی که معتقد و دوستدار شما هستند را به کربلا بیاور تا با حضور در کربلا و مشاهده این شور و حال به عظمت شما پی ببرند.

رائیجی خطاب به مردم به ویژه جوانان، ابراز می‎کند، کربلا آنقدر زیبا و لذت‎بخش است که بنده از توصیف آن عاجزم اما توصیه می‎کنم مردم در این مکان معنوی حضور یابند تا از نزدیک عظمت و زیبایی‎های آن را درک کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار