پتک انجمن اولیا بر سر خانواده؛

دریافت پول اضافی از خانواده ها به صورت ماهایانه، هفتگی و فصلی در مدارس گلستان اعتراض بسیاری از خانواده ها را در پی داشته است.

چراغ سبز دولت به دریافت پول از خانواده‎ها ! / اعتراض خانواده‎های گلستانی به دریافت پول اضافی

به گزارش گلستان24 به نقل از کلاس بیست ؛ در سال های اخیر آموزش و پرورش با مشکلات بسیارمالی، استخدام و اخلاقی و دست به گریبان بوده است و این مشکلات در مدارس نیز با عدم پرداخت سرانه و یا مبلغ ناچیز آن برای هر مدرسه  همراه بوده است.

مدارس گلستان

بدهکاری های فروان مدارس به ادارت گاز و برق و اخطاریه های قطع مشکلات همیشگی مدارس استان گلستان در این چند سال است.

اما در این میان، تنها مکانی که می توانست در تامین بسیاری از هزینه ها به مراکز آموزشی کمک کند، خانواده محسوب می شد. اما اینکه خانواده ها با وجود شرایط بد اقتصادی چقدرمی تواند در تامین هزینه های جاری کمک کننده باشند، خود جای بحث دارد.

با توجه به اصل 30 قانون اساسی دریافت پول در مدارس دولتی ممنوع است و«باید تحصیل در مدارس دولتی رایگان باشد.»اما تنها چیزی که از تحصیل دانش آموزان از سوی خانواده ها حس نمی شود، رایگان بودن آن است.

شریفی مادر یکی از دانش آموزان می گوید: در زمان ثبت نام حدود 200 هزار تومان برای کتاب، بیمه و پوشه کار و ..هزینه پرداخت کردیم اما می بینیم هر ماه نیز نامه ای برای پرداخت پول به دست فرزندم می دهند و به تازگی مبلغ 70 هزار تومان دیگر نیز ازما خواسته شده است.

وی افزود: مگر تحصیل رایگان و به عهده دولت نیست چرا ما باید حتی دستمال کاغذی و برگه امتحانی مدارس را هم تامین کنیم.

41469 273

تامین هزینه تعمیر وسایل گرمایشی مدارس از خانواده ها!

اما محمدی مادر دیگری است که می گوید: از ما درخواست شده است که مبلغی را برای تعمیر وسایل گرمایشی کلاس به مدرسه پرداخت کنیم. این جدای از ماهیانه ای است که می پردازیم و البته وسایلی مانند ماژیک وایت برد و دستمال کاغذی راهم به مدرسه می دهیم.

وی می افزاید : نمیدانم اگر کلاس خصوصی در منزل برای فرزنم میگرفتم شاید هزینه اینچنینی نداشت.

این مادر اهل یکی ازشهر های غرب گلستان می گوید: باید قاطعانه گفت، تحصیل رایگان یعنی کشک.سیل به خانه هایمان زد و کسی به ما کمک نکرد و حتی دولت بودجه ای را به ما اختصاص نداد آنوقت ما باید کاری که وظیفه قانونی دولت است را به دوش بکشیم.

محمدی می افزاید: دیگر درتوان ما نیست که هزینه مدرسه را نیز تامین کنیم و ازمسئولان می خواهیم به فکر ماباشند.

یک مادر گرگانی نیز می گوید: عضو انجمن اولیا مدرسه دخترم هستم،انجمن ما را به 5 حوزه تقسیم کرده اند و به صورت مسابقه  ازهر گروه خواسته شده تا هرچه زودتر مبلغ بیش از یک میلیون را خانواده ها تامین کنیم.

یک مدیر مدرسه نیز در گفتگو با این پایگاه خبری می گوید: ما چاره ای جز کمک از خانواده ها نداریم، سرانه نداریم، 8هزار میلیارد ما را به راحتی چپاول می کنند و کسی هم پاسخگو نمی شود، امیدی هم به وزارت نداریم و تها امیدمان به خیرین و خانواده است.

وی ادامه می دهد: این مسائل در انجمن اولیا مطرح می شود و ما با تصویب این انجمن دست به این کار می زنیم.

1843403

صعه سدر خانواده ها دردرخواست پول مدارس و سوءاستفاده آموزش و پرورش!

مسئولان آموزش و پرورش نیز همواره یک سخن را عنوان می کنند،" اخذ وجه از مدارس در حین ثبت نام غیر قانونی و در طول سال تحصیلی نیز با تصویب انجمن اولیا مدارس بلا مانع است."

این مسئولان اشاره نمی کنند که برای تاسیس مراکز غیردولتی و کسب پول چه تلاش هایی که در چند سال اخیر انجام نداده اند و برای کسب پول بیشتر آموزش و پرورش را به بنگاه اقتصادی تبدیل کرده اند و حالا مراکز دولتی را نیز مانند آموزشگاه های غیر دولتی شده است.

این درحالی است که این خانواده ها بودند برای اینکه فرزندانشان در مکان بهتر و با آموزش مناسب و تربیت شایسته پرورش یابندبا سعه صدر تمام خواسته های آموزش و پرورش را تامین می کنند .

اما آیا مدارس استان گلستان آن پویایی آموزشی و تربیتی را دارا است؟ چقدر انجمن اولیا مدارس در حوزه تربیتی موفق بوده که برای تامین پول بیشتر گروه های تخصصی به مسابقه عملی گذاشته می شود؟آیا تامین هر هزینه آموزش و پروش برعهده خانواده است؟چقدر ارسال نامه های اخذ پول مصوبه خود انجمن اولیا مدارس است؟

این سوالات وشاید چند صد سوال دیگر وجود دارد که آموزش وپرورش باید به آنان پاسخ دهند.

در تازه ترین اخبار در سطح ملی نیز در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1396  که دولت به مجلس ارائه شده است، کمک تأمین سرانه دانش‌آموزی مجموعا 194 میلیارد و 800 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

dastmozdption

چراغ سبز دولت به دریافت پول از خانواده ها

با توجه تحصیل 13 میلیون دانش آموز در کشور به هر دانش‌آموز 15 هزار تومان سرانه تعلق می‌گیرد که برای هر دانش‌آموز به نظر رقم بسیار بسیار کم و ناچیزی است و با این اعداد و ارقام چرخ مدارس نخواهد چرخید، مگر اینکه از اولیا دانش‌آموزان وجه اخذ شود.

به نظر می رسد؛ دولت بحث آموزش و پرورش را جدی نگرفته باشد و چراغ سبز خود را برای دریافت پول از خانواده ها در اوضاع بد اقتصادی نشان  داده است.

علی ای حال، بهانه عدم کفاف مبلغ در نظر گرفته شده برای سرانه آموزشی البته آن هم در صورت واریز بموقع و تصویب انجمن اولیا مدارس  مانند پتکی برسر خانواده های گلستانی در جهت کاهش مشکلات مالی مدارس قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار