وزیری را که هفت مرتبه برکنار و باز در دوران پهلوی به این سمت منصوب شد و ارتباطات مرموزی با انگلیس داشت، بشناسید.

وزیری که هفت مرتبه بر کنار و مجددا منصوب شد که بود؟

مرور تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

به گزارش گلستان24، گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند. 

یکی از افرادی که در دوران پهلوی سمت‌های گوناگونی را عهده‌دار شده بود و با سوءاستفاده از برخی از آن‌ها از لحاظ ملی و سیاسی آسیب‌هایی را به کشور وارد کرد، رجبعلی منصور بود که این شب ها علی اصغر نجات نقش وی را در سریال «معمای شاه» عهده دار شده است. 

علی منصور بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در دارالفنون به مدرسه علوم سیاسی رفت و پس از آن در وزارت خارجه مشغول به کار شد.  

منصور پس از یکسال کار کردن در وزارت خارجه سمت‌های ریاست دایره کارگری و معاون اداره تحریرات انگلیس را به عهده گرفت و در همان زمان با دختر ظهیرالملک رئیس اداره تحریرات انگلیس ازدواج کرد؛ این وصلت موجب ارتقای شغلی وی به ریاست اداره تحریرات انگلیس شد. 

ارتباطات رجعلی منصور با انگلیس بعد از این سمت روز به روز قوی‌تر می‌شد و او حتی در تمام جلسات مخفیانه آن‌ها نیز شرکت داشت. 

او در ادامه کفالت وزارت کشور را عهده‌دار شد و پس از آن در سال 1308 هنگام نخست وزیری مخبرالسلطنه هدایت به وزارت کشور دعوت و در ترمیم کابینه به وزارت راه منصوب شد. وی تا 1314 در دولت‌های ذکاءالملک فروغی و محمود جم نیز در همین سمت باقی ماند. 

در سال 1314 بود که منصور به جرم سوءاستفاده مالی تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد، همین امر موجب شد که تا سه ماه به وی سمتی داده نشود؛ ولی بعد در تیر ماه 1319 او به نخست وزیری منصوب شد. دوران نخست وزیری منصور مصادف با جنگ جهانی دوم و بحران و کشمکش‌های ما بین ایران و متفقین بود، در شهریور 1320 با ورود متفقین به ایران او  از نخست وزیری کناره گرفت. 

بعد از آن محمدعلی فروغی به این سمت منصوب شد و منصور به عنوان استاندار خراسان و تولیت آستان قدس رضوی راهی آن دیار شد. پس از تجربه سمت های گوناگون باز هم به تهران برگشت و در سال 1325 مجددا به عنوان نخست ویر منصوب شد. 

منصور در ۵ تیر ۱۳۲۹، به شرط اعزام به رم در سمت سفیر ایران در ایتالیا، استعفا داد و بعد هم  او سفیر ایران در ترکیه و در سال ۱۳۴۲ سفیر سیار ایران در دولت‌های اروپایی شد. 

رجبعلی منصور سرانجام پس از بازگشت به ایران در سال 1353 و سن  92 سالگی درگذشت. وی 7 مرتبه وزیر، 6 مرتبه سفیر، 4 بار استاندار و دو نوبت نخست وزیر بود.  


گزارش از فاطمه شهدوست 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار