به مناسبت ارتحال یار دیرین امام و رهبری؛

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه انقلاب و اسلام در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت .

مختصری از زندگینامه و سوابق مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی+ تصاویر

به گزارش گلستان24، اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال 1313هجری شمسی در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است.

هاشمی رفسنجانی (3)

در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود. ثمره این ازدواج ۵ فرزند به ترتیب به نامهای فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

وی در ابتدای دهه چهل شمسی برای ادامه تحصیل در سن ۱۴ سالگی به حوزه علیمه قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و با مبارزان برضد  حکومت پهلوی همراه شد .

هاشمی

اساتید وی در حوزه علمیه قم سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی، محمدحسین طباطبائی و حسین‌علی منتظری بوده‌اند

هاشمی رفسنجانی (1)

یار دیرین امام و انقلاب به دلیل مبارزات خود بر ضد حکومت ستمشاهی در مجموع و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ هاشمی رفسنجانی ۷ بار و مجموعاً ۴ سال و ۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد اما از ارمان های خود بازنگشت و رهبر کبیر انقلاب را تنها نگذاشت .

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا سرپرست وزارت کشور و سپس چند دوره رییس مجلس شورای اسلامی شد .

هاشمی رفسنجانی (2)

ایت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس  در دوره ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت . وی در سال  1368 با رای مردم به عنوان  رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال 1372 نیز برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا سال 1376 رئیس قوه مجریه بود .

هاشمی رفسنجانی (7)

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال  1376 با حکم رهبر انقلاب اسلامی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر برعهده داشت.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه حضور داشت . وی همچنین از سال 1386 تا 1390 ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت .

هاشمی رفسنجانی (8)

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

هاشمی رفسنجانی (4)

وی که ساعاتی قبل به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود علیرغم تلاش پزشکان در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار