فراز و نشیب مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مدیران و مسؤولان شهرستان گنبدکاووس عزم خود را برای مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز جزم کرده‌اند و برای رویارویی با فراز و نشیب‌های این عرصه به دنبال تدابیر لازم هستند.

قاچاق از صرافی‌ها تا داروخانه‌ها/ از عزم جدی مدیران گنبدی تا کمبود بودجه و مکان

پدیده شوم و مخرب قاچاق در ابعاد مختلف خود یکی از بزرگترین عوامل آسیب زننده به اقتصاد کشورهاست و همه جوامعی که امروز از اقتصادی پویا و زنده برخوردار بوده و توانسته‌اند به رشد اقتصادی بالایی برسند بدون تردید در سال‌های قبل و به صورت متداوم و نه مقطعی با این پدیده شوم با قدرت مبارزه کرده و از تولید ملی خود حمایت کرده‌اند.

به گزارش گلستان24،​ سوداگران عرصه کالا و ارز کسانی هستند که به صراحت و روشنی خنجر سودجویی خود را بر قلب اقتصاد و پیشرفت کشور فرو می‌کنند و بدون توجه به منافع ملی تیشه بر ریشه اشتغال و کارآفرینی در کشور می‌زنند.

قاچاق

گنبدکاووس به عنوان یکی از پُرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهرستان‌های استان گلستان که در مرز ایران و ترکمنستان نیز واقع شده است به طور قطع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این شهرستان به مراتب اهمیت بیشتری می‌یابد و نیازمند همت ویژه مسوولان این دیار تاریخی و زرنگار است.

یکی از مهمترین اقدامات در مبارزه با قاچاق شناساندن آثار سوء به جامعه است

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس ، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات در مبارزه با قاچاق شناساندن آثار سوء به جامعه است، اظهار کرد: با کمک مسوولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقدامات لازم را برای برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مدارس با حضور دانش آموزان و والدین آنها انجام داده‌ایم که پس از اتمام زمان امتحانات در نیمه دوم بهمن ماه و یا اوایل اسفندماه این کارگاه‌ها را برگزار خواهیم کرد.

کمال‌الدین نظرنژاد از ارسال بخشنامه‌ای به تمامی 450 واحد آموزشی شهرستان گنبدکاووس و مکلف کردن مدیران مدارس مقاطع مختلف در جلسه‌ای حضوری برای اجرای برنامه‌هایی با محوریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: به همه مدیران اعلام کرده‌ایم که از ظرفیت مراسم آغازین، شوراهای دانش آموزی و انجمن اولیا و مربیان در این عرصه استفاده لازم را صورت دهند.

وی با بیان اینکه جلسات مشترکی با مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس برای هماهنگی بیشتر برگزار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش گنبدکاووس تمام تلاش خود را در راستای اقدامات فرهنگی و ارزشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری و پیشگیری از بروز هنجارشکنی‌ها به کار خواهد بست و حرکت در مسیر خدمت به فرهنگ کشور را افتخار خود می‌داند.

معاون اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس  با اشاره به آسیب‌های قاچاق کالا و ارز به اشتغال جوانان و صنعت کشور، تاکید کرد: با وجود این مشکلات بدون تردید مسائل شرعی نیز در این موضوع دخیل خواهد شد و بدون تردید آگاه سازی مردم و به ویژه بازاریان و کسبه نسبت به فتاوای مراجع بزرگوار تقلید و قوانین کشور در موضوع قاچاق اهمیت بسیار زیادی دارد.

بصیر ملاحسنی از برگزاری دو نشست تخصصی ویژه موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فتاوای شرعی پیرامون آن در محرم و صفر سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر این دو نشست تخصصی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و با استفاده از تجمعاتی که حضور باشکوه مردم را داراست سعی کرده‌ایم اطلاع رسانی لازم را در این زمینه به نحو مطلوبی صورت دهیم.

وی تاثیر اقدامات و حرکت‌های فرهنگی توسط نهادها، هیئت‌ها، مجموعه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فرهنگی را در رفتار و انتخاب مردم بسیار مهم دانست و ادامه داد: با ارتباطی که با مسوولان و مدیران این نهادها و مجموعه‌ها گرفته‌ایم بروشورهایی را پیرامون آثار و پیامدهای منفی قاچاق کالا و ارز تهیه و به آنها واگذار کرده‌ایم تا به دلخواه خود در قالب‌های مختلف از این محتوا استفاده کرده و اطلاع‌رسانی لازم را به مخاطبان خود انجام دهند.

مسوول دفتر صدا و سیما در شهرستان گنبدکاووس نیز در جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز این شهرستان با انتقاد از فعالیت‌های غیرقانونی برخی داروخانه‌ها در فروش لوازم پزشکی و بهداشتی، تاکید کرد: طبق قانون شرح وظایف داروخانه‌ها ارائه خدمات دارویی است اما متاسفانه شاهد هستیم اغلب این داروخانه‌ها لوازم غیر مرتبط از لوازم آرایشی و لوازم پزشکی گرفته تا باتری را به فروش می‌رسانند که بسیاری از این کالاها قاچاق بوده است.

اگر عزم جدی برای مبارزه وجود دارد باید به وضعیت صرافی‌ها نیز در شهرستان رسیدگی شود

علی ذاکری با تاکید بر اینکه اگر عزم جدی برای مبارزه وجود دارد باید به وضعیت صرافی‌ها نیز در شهرستان رسیدگی شود، گفت: متاسفانه نظارت‌های لازم بر صرافی‌ها و مجوزهای فعالیت آنان و همچنین ورود و خروج ارز از این مکان‌ها صورت نمی‌گیرد که بسیار نگران کننده است.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه پیشگیری را یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مشکل در این زمینه می‌دانیم، تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبدکاووس با تهیه یک لوح فشرده پیرامون پیامدهای قاچاق کالا و ارز و محتوی مطالبی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، فتاوای مراجع بزرگوار تقلید و سخنان ریاست جمهور و توزیع آن در ادارات و موسسات دولتی و خصوصی گام نخست را در این این زمینه برداشته است.

شهمرادی با بیان اینکه یک کلیپ پیرامون پیامدهای قاچاق با همکاری هنرمندان و فرهیختگان نیز تهیه شده است، اظهار کرد: این کلیپ قبل از شروع هر سانس از فیلم‌های سینما، تلویزیون‌های شهری و در پارک‌های گنبدکاووس پخش می‌شود که در آن هنرمندان و فرهیختگان به صورت کاملا صمیمانه با مردم سخن می‌گویند و همه را به تلاش برای جلوگیری از این پدیده شوم دعوت می‌کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گنبدکاووس ، با اشاره به اینکه طبق مصوبات جلسات قبلی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا قرار بوده است اتاق اصناف شهرستان مکانی برای کالای مکشوفه در اختیار تعزیرات و اداره صنعت و معدن تجارت قرار دهد، افزود: متاسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است که البته با وجه به هزینه های ایجاد مکان و نگهداری و حراست از آن کمی قابل پیش بینی هم بود، ما خودمان در اداره صنعت، معدن و تجارت مکان مختصری را برای این امر اختصاص داده‌ایم تا کالای مکشوفه‌ای نیاز به ماندن در شهرستان قبل از ارسال به مرکز استان و یا اداره اموال تملیکی دارند به صورت موقت در آنجا نگهداری شوند.

خلیل رجبلی با تاکید بر اینکه نظر ما بر این است که گشت‌های مشترکی بین بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت و ماموران تلاشگر نیروی انتظامی در بازار برقرار شود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در برخی بازرسی‌هایی که برادران ناجا انجام می‌دهند به علت عدم آشنایی با موارد فنی کالایی و شناسایی قاچاق یا غیر آن مشکلاتی به وجود می‌آید که با گشت‌های مشترک این تلاش‌های گرانقدر هدفمند‌تر خواهد شد.

به هر تقدیر به نظر می‌رسد باید با یک هماهنگی اثر بخش میان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در شهرستان گنبدکاووس با کاهش تزاحم کاری و افزایش اراده و همت برای مقابله با قاچاق اقدامات موثرتری در این زمینه صورت بگیرد تا همگان شاهد مبارزه جدی و عملی با این پدیده شوم باشیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار