ماجرا از آنجا آغاز شده که "خبرگزاری برنا" با انتشار گفت‌وگویی از «مسعود پزشکیان»، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نسبت به احضار آتش‌نشانان به حراست انتقاد کرد و از قول وی نوشت: "این کار دیگر بسیار بد است. این کار برای این است که صورت‌مسئله را پاک کنند.

ماجرای احضار آتش‌نشانان به حراست چیست؟

به گزارش گلستان24، در روزهای پر التهاب حادثه پلاسکو در حالی‌ که نیروهای خدوم آتش‌نشانی و دیگر نهادها در تلاش برای یافتن آتش‌نشانان و مردم در زیر آوار ساختمان پلاسکو بودند برخی رسانه‌ها به‌جای همراهی و همدلی دهان به‌نقد گشودند و نه‌تنها مرهمی بر دل داغدار بازماندگان حادثه نشدند که نمک پاشیدند و برای انتقاد به هر وسیله‌ای متوسل شدند. رسانه‌های خارجی هم بی‌تفاوت از کنار حادثه نگذشتند و در این‌ بین چه کسی بهتر از آتش‌نشانانی که از بدنه همین مردم بودند و سوگوار یارانشان.

در این روزها می‌توان گفت خبرهایی که به نقل از آتش‌نشان‌های منتقد درباره کمبود امکانات و ضعف سازمان آتش‌نشانی دست‌به‌دست می‌چرخید و غم بیشتری بر دل مردم می‌نشاند.

روزها گذشت و شهدای آتش‌نشان در اوج استقبال مردم به خاک سپرده شدند اما ساعاتی نگذشت که اعلام شد "آتش‌نشانان منتقد به حراست احضار شده‌اند." واکنش به این خبر از سوی نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی سبب شد این خبر باز هم اذهان عمومی را به خود مشغول کند.

هیچ آتش‌نشانی به حراست احضار نشده است

"سید ضیاء سادات کیایی "مدیر حراست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران" در گفت‌وگو با خبرنگار 137 آنلاین ضمن رد این ادعا گفت: از سه  نفر آتش‌نشانی که از قول آن‌ها حرف‌هایی در رسانه‌ها منتشرشده، دو نفر از نیروهای اخراج شده سازمان هستند که در صورت لزوم نام افراد منتشر خواهد شد.

وی افزود: دو نفر به نام‌های (ا-د) و (ه-آ) که در روزهای حادثه پلاسکو در گفتگو با رسانه‌های مختلف به بیان انتقادات پرداخته بودند بنا به اعلام حراست آتش‌نشانی به دلایلی همچون غیبت‌های مکرر، ارائه استعلاجی طولانی‌مدت و مسائل اخلاقی  در سال 89 و مردادماه 95 اخراج شده‌اند.

به گفته سادات کیایی،‌ آقای(ا-د)  به دلیل غیبت‌های مکرر و ارائه استعلاجی طولانی‌مدت از طریق هیئت تخلفات اداری پس از مدت‌ها کشمکش اداری در نهایت در مردادماه سال جاری به دلیل عدم دسترسی به ایشان رأی اخراج از طریق روزنامه همشهری  ابلاغ شد.

مدیر حراست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به دلیل اخراج (ه-آ) از آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: وی نیز به دلیل مسائل اخلاقی بطور غیر مجاز احتمالاً به کشور اتریش مراجعه و پناهنده اجتماعی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت تنها یک نفر به نام  "موسی خاتم آتش‌نشان ایستگاه 24 آتش‌نشانی تهران" به حراست آتش‌نشانی مراجعه کرد و گفت: به نقل از وی در "روزنامه فرهیختگان " در تاریخ دوم بهمن‌ماه مطلبی منتشرشده که به‌هیچ‌عنوان اظهارات وی نیست.

سادات کیایی تأکید کرد: ما آن‌قدر درگیر حادثه بودیم که فرصت این مسائل را نداشتیم. این مسائل اصلاً مهم نیست، کارهای مهم‌تری داریم و وقتی برای این کارها نداریم.

خاتم: بعد از فروریختن پلاسکو به محل حادثه رسیدم

ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد، به سراغ آتش‌نشان سوم رفتیم؛ کسی که از قول او انتقادات جدی در روزنامه فرهیختگان و متعاقب آن شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ موسی خاتم "آتش‌نشان ایستگاه 24 آتش‌نشانی تهران" در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار 137 آنلاین با رد مصاحبه منتشرشده در روزنامه فرهیختگان در تاریخ دوم بهمن‌ماه سال جاری گفت: در این مصاحبه از زبان من درباره روند عملیات و ریزش ساختمان پلاسکو گفته‌شده است اما من در روز حادثه بعد از تخریب ساختمان خودم را از منزل به محل پلاسکو رساندم و اصلاً درروند اطفا و لحظه وقوع ریزش حادثه نبودم.

وی با تأکید بر اینکه من فرد منتقدی هستم و ابایی از  بیان انتقادات ندارم تصریح کرد:  این مصاحبه به‌صورت کاملاً غیرتخصصی مطرح‌شده است، علاوه بر اینکه در این خبر گفته‌شده من در ایستگاه 20 فعالم درحالی‌که من در ایستگاه 24 فعالیت دارم.

خاتم ادامه داد: بعد از انتشار مطلب من به حراست رفتم اما نه حراست و نه بازرسی من را توبیخ نکردند. این مصاحبه غیرتخصصی آبروی من را پیش همکارانم برد.

این آتش‌نشان ایستگاه 24 آتش‌نشانی تهران اظهار داشت: ممکن است این اظهارات را جسته‌وگریخته از انتقادات من استنباط کرده باشند ولی نوع تنظیم این مطلب نشان می‌دهد که  مصاحبه تخصصی نیست؛ برای انتقاد باید با شهامت و تخصصی نقد کرد.

اگرچه حادثه پلاسکو کام مردم را تلخ کرد اما رسالت آگاهی بخشی و حقیقت‌گویی رسانه‌ها مسئله‌ای است که در چنین شرایط بحرانی می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد، پلاسکو اما بازهم آزمونی شد برای رسانه‌ها و مسئولان که بیش‌ازپیش در بیان اظهارات خود جانب انصاف را رعایت کند.  متأسفانه برخی از رسانه‌ها همچون روزنامه‌های شرق و فرهیختگان، شرق و خبرگزاری برنا به‌جای پرداختن به رسالت آگاهی بخشی افکار عمومی، با انتشار اخبار کذب و خلاف واقع تمام تلاش خود را برای انحراف پرونده حادثه پلاسکو از مسیر اصلی خود، که همانا آیینه تمام نمای رشادت و فداکاری‌های پرسنل آتش‌نشانی شهرداری تهران است، به کار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار