در مراسم گلدن گلوب امسال، خیلی از کسانی که جایزه گرفتند، هنگامی که برای دریافت تندیسشان روی سن رفتند، با صحبت های شدیداللحنی علیه دونالد ترامپ موضع گرفتند؛ صحبت‌هایی که حتی باعث شد رئیس جمهور جدید آمریکا واکنش هم نشان دهد. سِن گلدن گلوب تبدیل شد به یک حرف واحد و یک صدای مشترک: «نه به ترامپ».

ترامپ، هالیوود و راهپیمایی 22 بهمن!/چرا BBC مهم‌ترین جایزه سینمایی انگلستان را پخش زنده نمی‌کند؟

به گزارش گلستان24،​ پس از تصدی ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده، بسیاری منتظر اولین موضع گیری آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب بودند. چند روز پیش ولی امر مسلمین جهان در جمع همافران ارتش سخنرانی کردند. ایشان اصلا ترامپ را جدی نگرفتند و فقط از او تشکر کردند که باعث شد چهره واقعی آمریکا را نمایش دهد. رهبر انقلاب از همین فرصت برای دعوت مردم به راهپیمایی 22 بهمن استفاده کردند و گفتند که مردم جواب تهدید را در عمل نمایش خواهند داد. همین هم شد.

هالیوود

حضور پرشور مردم در راهپیمایی پاسخ همه چیز را داد. ترامپ اما کم‌تر از آن بود که بخواهد جواب ولی امر مسلمین جهان را بدهد بنابر این در یک جمله کوتاه، فقط و فقط خطاب به رئیس جمهور روحانی گفت: «بهتر است مراقب باشی!». روحانی در راهپیمایی گفته بود :« ملت ایران در طول 38 سال گذشته نشان دادند که هرکس با زبان تهدید با این ملت سخن بگوید، ملت ایران او را پشیمان خواهد کرد.»

حرف‌ و حدیث‌های ترامپ پایان ندارد. هنرمندان آمریکایی پس از آنکه بصورت دسته جمعی از نامزد دموکرات‌ها حمایت کردند و تمام سرمایه هنری هالیوود را در مسیر پیروزی هیلاری کلینتون خرج کردند، حالا هم تغییری در ادبیاتشان نداده‌اند. ترامپ همان ترامپ است و هنرمندان هم همان!

چند هفته قبل مراسم گلدن گلوب برگزار شد. گلدن گلوب نام مجموعه جوایزی است که هرساله در ایالات متحده آمریکا توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی اهدا می‌شود. این جایزه مقدمه‌ای بر اسکار یعنی مهم‌ترین جایزه سینمایی دنیا است. گلدن گلوب عرصه مهمی از حضور سینماگران و هنرمندان است. جایزه ای که هیچکس آن را دست کم نمی‌گیرد. امسال و در جریان برگزاری این جایزه با یک اتفاق عجیب مواجه بودیم.

در مراسم گلدن گلوب امسال، خیلی از کسانی که جایزه گرفتند، هنگامی که برای دریافت تندیسشان روی سن رفتند، با صحبت های شدیداللحنی علیه دونالد ترامپ موضع گرفتند؛ صحبت‌هایی که حتی باعث شد رئیس جمهور جدید آمریکا واکنش هم نشان دهد. سِن گلدن گلوب تبدیل شد به یک حرف واحد و یک صدای مشترک: «نه به ترامپ».

حالا انگار قرار است این ماجرا در همه رویدادهای هنری پیش رو تکرار شود، چند روز دیگر در مراسم اسکار و همین روزها در مراسم «بفتا». «بفتا» مهم ترین جایزه سینما و تلویزیون بریتانیا به حساب می‌آید. حالا BBC، پخش کننده مراسم بفتا، می‌ترسد که اتفاق مشابهی در این مراسم رخ دهد به همین دلیل بفتا بصورت زنده و مستقیم پخش نخواهد شد.

یکی از سخنگویان BBC که نامش فاش نشده، البته می‌گوید حذف بخش‌هایی از مراسم بفتا برای پخش از تلویزیون به خاطر زمان بندی شبکه است. او اعلام کرده که مراسم بفتا دو ساعت پس از اتمام آن از تلویزیون پخش خواهد شد و سعی می‌شود روح پیام همه کسانی که جایزه می گیرند در نسخه تلویزیونی بیان شود. با این حال سابقه نشان داده که در سال‌های گذشته، حدود 45 دقیقه از مراسم توسط BBCسانسور شده و بخش اعظم و مهم سخنان چهره‌هایی چون جاشوا اپنهایمز و آدام کرتیس از تلویزیون پخش نشده است. نفر اول به انتقاد از سیاست آمریکا و انگلیس در اندونزی پرداخت و نفر دوم هم مستقیماً BBC را هدف قرار داد و از نوع پوشش اخبار القاعده توسط این شبکه انتقاد کرد.

دو سه روز قبل مراسم اختتامیه فیلم فجر هم در کشورمان برگزار شد. مراسمی که چند سالی است بصورت زنده و مستقیم از رسانه ملی پخش می شود. اما امسال این رویه عوض شد. رویه ای که انتقاد بسیاری را برانگیخت. رسانه ملی حتی صحبت های اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و یا مناظره کلینتون و ترامپ را بصورت زنده و با دوبله فارسی نمایش داده است. گفته می‌شود مدیران رسانه ملی مشکلی با پخش زنده این مراسم نداشته‌اند اما اعمال نفوذ و سلیقه مدیران دولتی در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باعث شده این کار انجام نشود.

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار