بانوی کارآفرین، منصوره زارعی، اهل قاین و ساکن کردکوی:

بانوی کارآفرین که فرش‎بافی را از مادرش آموخته است، حال این هنر زیبا را به سه دخترش آموزش داده و می‎گوید: رنج‎ها، سختی‎ها و درآمد ناچیز بافت فرش را به خاطر علاقه‎ام تحمل می‎کنم و از مسؤولان انتظار دارم بافندگان فرش را حمایت کنند.

خانواده‎ای که فرش می‎بافند/ رنج بافته‎هایی که با ارزش واقعی به فروش نمی‎رسند

به گزارش گلستان24، فرش دستباف از دیرباز با فرهنگ و هنر ایرانی گره خورده است، مردان و زنانی که با هنر دستان خود طرحی بی‎نظیر خلق می‎کنند و به این شکل با انگشتان خود به نخ بی‎جان، جان دوباره‎ای می‎بخشند تا با گره زدن بر دار قالی نقشی از عشق و هنر خلق کنند.

اما با وجود زیبایی‎های فرش، حکایت بافندگان فرش با تلخی در آمیخته است و مردان و زنان بافنده به امید روزی هستند که شاید طرح‎هایی که با رنج و مشقت بافته‎اند به میزان و ارزش واقعی به فروش برسد.

دلالان و واسطه‎هایی که با خرید ارزان فرش‎های دستباف آرزوهای شیرین بافندگان را به آتش می‎کشند.

 

منصوره زارعی، بانوی 37 ساله اهل قاین و ساکن شهرستان کردکوی است.

او با اینکه تنها دوران ابتدایی را گذرانده است اما به زیبایی فرش می‎بافد، مهارت بالایی دارد و می‎گوید بافتن از همان کودکی با گوشت و خونم درآمیخته است.

بانوی کارآفرین در خصوص ایده اولیه‎اش برای آغاز بافتن فرش، می‎گوید، از دوران کودکی کنار مادرم فرش دستباف را آموزش دیده‎ام و تاکنون آن را ادامه داده‎ام.

زارعی می‎افزاید، خانواده ما به صورت حرفه‎ای در حوزه فرش فعالیت می‎کردند و هیچ موادی را اعم از پشم، رنگ و ... را از شهر تهیه نمی‎کردند، فعالیت خانواده در حوزه فرش موجب ورود بنده به دنیای فرش شد و در حال حاضر بیش از 20 سال است که در بافت فرش و تابلوفرش فعالیت دارم.

وی که فرش‎بافی را بدون گذراندن دوره‎های آموزشی فرا گرفته است تنها تا دوران ابتدایی تحصیل کرده است و با وجود توانمندی بالا در بافت فرش، مدرکی در حوزه فرش‎بافی نگرفته است و همین عامل مانع آموزش رسمی او به افراد دیگر شده است.

بافنده فرش دستباف در خصوص علت عدم ادامه تحصیل، می‎افزاید، به دلیل کمبود وقت و فراهم نبودن شرایط  برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک فرش‎بافی اقدام نکردم اما علاقمندم که در آینده نزدیک اقدام کنم.

 

این بانوی کارآفرین خانواده‎اش را هم به فعالیت کارآفرینی خود فراخوانده و در حال حاضر با اینکه فرزندانش سن کمی دارند اما به خوبی این هنر را یاد گرفتند.

زارعی در این باره می‎افزاید، سه دختر هشت، 10 و 14 ساله دارم و هر سه آنها به طور حرفه‎ای فرش می‎بافند، اغراق نکردم اگر بگویم از بنده هم بهتر فرش می‎بافند.

وی که در خانواده‎ای بافنده فرش بزرگ شده و امروز هم علاوه‎بر خود سه فرزندش به زیبایی و بامهارت فرش می‎بافند اما مشکلاتی هم دارد، او در ازای سختی‎ها و مشقت‎هایش در فرش‎بافی اما ارزش واقعی کارش را دریافت نمی‎کند.

بافنده فرش دستباف با اشاره به درآمد حاصله از بافت فرش، ابراز می‎کند، اگرچه فرش درآمد بالایی دارد اما از آنجایی که ما تولیدکننده فرش هستیم در ازای بافت فرش دستمزد می‎گیریم، به‎عنوان مثال فرشی که طی 6 ماه بافته می‎شود ماهانه نفری 400 تومان درآمد دارد.

زارعی با بیان اینکه تاکنون برای چهار نفر اشتغازایی کرده‎ام، ابراز می‎کند، در حال حاضر به دلیل اینکه کارگاه و تاأمین هزینه‎های آن برای یکی از تاجران فرش است درآمد مورد انتظار و واقعی را ندارم اما می‎خواهم تسهیلاتی در اختیار بنده باشد تا کارگاه برای خودم باشد.

بانوی کارآفرین می گوید، تاکنون از سوی هیچ نهاد و دستگاهی حمایت نشدم، در حالت کلی از بافندگان فرش حمایت زیادی نمی‎شود اما این موضوع در کردکوی شدت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه مسؤولان از بافندگان فرش حمایت کنند، می‎افزاید، اگر حمایت مسوولان باشد کارگاه اختصاصی راه‎اندازی می‎کنم تا علاوه‎بر کسب درآمد بیشتر برای افراد دیگر هم اشتغال ایجاد ‎شود.

بافنده فرش دستباف با بیان اینکه حق بافنده باید به طور کامل ادا شود، می‎افزاید، بافت فرش کار سخت و طاقت‎فرسایی است، گاهی اوقات باید دارو مصرف کنم تا بتوانم به کارم ادامه دهم.

 

زارعی با بیان اینکه در همه نقاط به‎ویژه شهرستان کردکوی باید از بافندگان حمایت شود، ابراز می‎کند، با اینکه 20 سال در کردکوی فعالیت دارم اما هنوز نتوانستم به آن جایگاهی که در شهر مادری خود داشته‎ام، دست یابم.

وی اعتقاد دارد؛ کسی وارد عرصه بافندگی فرش می‎شود باید به این کار علاقمند باشد، از طرفی در صورتی که سرمایه اولیه داشته باشد رشد و وضعیت بهتری خواهد داشت، به‎عنوان مثال اگر مواد اولیه را خودم تهیه می‎کردم هیچ‎گاه شرایطم اینطور نبود.

بانوی کارآفرین می‎گوید، رنج‎ها، سختی‎ها و درآمد ناچیز بافت فرش را به خاطر علاقه‎ام تحمل می‎کنم و از مسؤولان انتظار دارم بافندگان فرش را حمایت کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار