چهارشنبه آخر سال همیشه پر از حادثه های گوناگون بوده است و تمام این حوادث و آسیب های آن همه برای یک مراسمی است که از نظر شرعی نیز اجرای آن درست نیز و با مخالفت علما روبرو است.

چهارشنبه سوری از منظر رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید

به گزارش گلستان24، متاسفانه این مراسم که همه ساله باعث هدر رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی زیادی شده، نظم و امنیت عمومی را برای شهروندان مختل و خانواده های بی شماری را در آغاز سال نو اندوهگین و داغدار می نماید؛ سنتی کاملا غلط و خرافی است که از هیچ گونه پشتوانه منطقی و عقلی صحیحی برخوردار نمی باشد. متاسفانه برخی آگاهانه یا آگاهانه به اسم ترویج و پاسداشت میراث ها و سنت های باستانی، فرهنگ های جاهلی که هیچ گونه جنبه مثبتی در آن وجود ندارد را در بین جوانان گسترش داده و در پشت این موضوع در صدد ضربه زدن به هویت اسلامی جامعه می باشند.

 با وجود اقدامات تبلیغی که در رسانه ها و توسط نیروهای انتظامی برای کاهش خسارات ناشی از این سنت جاهلی در نظر گرفته شده است اما ریشه کنی این قبیل ناهنجاری ها با کار عمیق فرهنگی امکان پذیر است.

سوال: خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهرشان چگونه است؟ متأسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است؟

امام خامنه ای

مقام معظم رهبری حکم خود را در مورد چهارشنبه آخر سال اینگونه بیان کرده اند:"علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود، مضافاً بر اینکه احیای سنت آتش‌پرستان مى‌باشد."

آیت الله بهجت

آیت الله بهجت: این کارها مشروعیت ندارد.

 

مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی: "مراسم چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی است". با توجه به اینکه خرافه در دین ما جا ندارد پس انجام این کار به نظر درست نمی آید.

نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی: " چهارشنبه سوری جزء خرافات است و کارهایی که انجام می دهند و موجب آزار و اذیت مردم می شود حرام می باشد و باید جدا از آن اجتناب شود."

صافی گلپایگانی

آیتالله صافی گلپایگانی: " اگر نشانه‌ای از آتش‌پرستی و یا دیگر مظاهر شرک باشد و با همین عنوان برگزار شود، همان‌طور که در دوران‌های قدیم چنین بوده است؛ جزو خرافات است و در اسلام محکوم شده و انجام  آن حرام است."

آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.

 

گفتنی است در مورد خرید مواد محترقه نیز بسیاری از مراجع و علما اینگونه نظر داده اند: "در چنین مواردی که مستلزم اسراف فوق العاده است و موجب خطراتی برای شخص و دیگر شهروندان است به هیچ وجه جایز نیست"

 

ارسال نظر

آخرین اخبار