سواد فضای مجازی یکی از اصول تحکیم بنیاد خانواده است که در صورت غفلت ازآن امکان شکسته شدن ساختار جامعه وجود دارد.

فضای مجازی در کمین خانواده های ایرانی

به گزارش گلستان24؛ فضای مجازی در لغت به معنای فضای ارتباطی بین دو کامپیوتر یا دو وسیله دیجیتال می باشد که افراد به وسیله آن ارتباط متنی و تصویری با یکدیگر برقرار می کنند.

با ازدیاد وسایل ارتباطی مقرون به صرفه از جمله گوشی موبایل و سیم کارت های گوناگون شهروندان ایرانی  به سمت سوی دنیای دیجیتال روانه شده اند  و زندگی خود را با این فضا در امیخته اند،امروزه استفاده ی از این فضا علاوه بر خروجی مثبت خود چند برابر خروجی منفی و مخرب دارد که اگر به ان توجه نشود آثار زیان باری را برای جامعه به وجود خواهد اورد.

یکی از مضرات استفاده ی از اینترنت اثرگذاری ان به ویژه ازطریق فضاهایی نظیر شبکه‌ های اجتماعی و اتاق‌ های گفت‌ و گو بر رفتار و روابط اجتماعی افراد جامعه و از بین بردن قبح و حدود روابط زن و مرد است؛ که این مسئله خود باعث شکستگی بنیاد های خانواده می باشد.

طبق گزارش اتحادیه‌‎ جهانی‎ مخابرات،‎ کشورایران از نظر بهره‌ مندی از اینترنت، در بین 187 کشور جهان، رتبه‌ 87 را دارد و بر اساس طبقه‌ بندی این اتحادیه، ایران جزء کشورهای متوسط دارای اینترنت به شمار می‌ رود،که 35 درصد استفاده‌ کنندگان ان را قشر جوان تشکیل می‌ دهد.

معمولا اغلب والدین سواد استفاده از فضای مجازی را ندارند و همین موضوع موجب شده تا نظارت مطلوبی بر عملکرد فرزند جوان و نوجوان خود در فضای مجازی را نداشته باشند که در چنین حالتی، جوانان و نوجوانان با حضور در فضای مجازی و مواجهه با سیل اطلاعاتی درست و نادرستی که از هر طرف او را احاطه کرده است، آماده‌ پذیرش مطالبی می شود که در ورای هجوم این اطلاعات به او القا می‌ شود و همین امر سبب شده است تا اینترنت و فضای مجازی زمینه‌ های هنجار شکنی و گسستن پیوند خانواده را به وجود بیاورد.

فضای مجازی در کشور ایران، در همه حال مورد تهاجم و شبیخون هایی از سوی کشور های معاند می باشد که این کشور ها به دلیل داشتن زیرساخت های فضای مجازی و جذب کردن کاربران ایرانی به خود می توانند به راحتی هر انچه که مد نظر دارد را به شهروندان ایرانی القا کنند.

از این رو باید سواد استفاده از فضای مجازی یکی ازآموزش هایی باشد که افراد در ابتدای شکل گیری خانواده می اموزند و اگر بدرستی به این آموزش ها عمل شود میتوان از آسیب های مخرب این فضا در خانواده و جامعه جلو گیری کرد.

انتهای پیام/پ

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار