با افزایش انتقادات گمانه‌ها به واقعیت بدل شد

دولت با وجود شعار و ادعایی که درباره آزادی در شبکه‌های اجتماعی دارد و بیان می‌کند که حتی برخی روستاهای کشور نیز دارای اینترنت شده‌اند اما در عمل و بزنگاه‌های سیاسی دست به فیلتر شبکه‌های اجتماعی به نفع خود می‌زند. فیلترینگ دولت در برخی از موضوعات و هشتگ‌هایی که به ضرر دولت بوده، اعمال شده است.

هشتگ‌های«اینستاگرام» اولین قربانی نقد دولت

به گزارش گلستان24، روزنامه افکار نوشت: دولت با وجود شعار و ادعایی که درباره آزادی در شبکه های اجتماعی دارد و بیان میکند که حتی برخی روستاهای کشور نیز دارای اینترنت شده اند اما در عمل و بزنگاههای سیاسی دست به فیلتر شبکه های اجتماعی به نفع خود میزند. فیلترینگ دولت در برخی از موضوعات و هشتگهایی که به ضرر دولت بوده، اعمال شده است.

هشتگ‌های اینستاگرام

در روزهایی که خبر برخورد عجیب وزیر راه با یکی از خبرنگاران بازتاب فراوانی داشت و در فضای مجازی در حال داغ شدن بود، کاربران شبکه های اجتماعی شاهد این مسئله بودند که در اینستاگرام، پستهایی که هشتگ آخوندی را دارد، باز نمیشود.

پس از گذشت 4 روز از رفتار عجیب وزیر راه، کاربران بیش از 4300 پست با هشتگ آخوندی به اشتراک گذاشتند و اتفاق عجیب این بود که این هشتگ در اینستاگرام فیلتر شد. این درحالی بود که وقتی بدون فیلترشکن اینستاگرام را باز و هشتگ آخوندی را جستوجو میکردید، بیشتر تصاویر نمایش داده نمیشد و زمانی که با فیلترشکن همین برچسب امتحان میشد، تمام تصاویر به راحتی نمایش داده میشد.

این درحالی بود که مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت در این باره پاسخی عجیب داد و گفت: «تصمیم درباره فیلتر یا رفع فیلترینگ در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه، تنها اجراکننده حکم مراجع قضایی است. »

حامدرضا اسماعیلی با بیان اینکه دستور برای فیلتر هشتگ آخوندی فروردین سال گذشته از سوی مراجع قضایی صادر و به شرکت ارتباطات زیرساخت برای اجرا ابلاغ شده بود، اضافه کرد: «صبح روز شنبه نیز با حکم همان مرجع رفع فیلتر آن انجام شد و اکنون این هشتگ رفع فیلتر شده است. »

* فیلتر سرنوشت هشتگ های مخالف دولت

طی چند روز اخیر نیز اتفاق مشابه و قابل تأملی در فضای مجازی افتاد. پستهایی در اینستاگرام که حاوی هشتگ های مخالف دولت روحانی از جمله #مخالف_روحانی _دولت٤درصدی و ... باشد باز نمىشوند یا به سختی باز مىشوند و در پیج حاوی آن اختلال ایجاد میشود!

این اتفاق برای بسیاری از صفحات منتقد دولت افتاده و برگی جدید از اسناد انحصارطلبی این طیفِ مدعی آزادی بیان و شاهدی بر جدی شدن هشتگ تک_مرحله_ای شدن دولت است!

برخورد دو گانه و بشدت متناقض دولت در فضای مجازی، در وهله اول گریبانگیر نرم افزار «اینستاگرام» شد، تا در فضایی که دولت منشور حقوق شهروندی را برای ایرانیها پردهبرداری میکند، نمونهای از فیلترینگهای کم نظیر را به کمک دولت خود بکشاند.

* کانالهای تخریبکنندهای که با دولت همسو بودند

در روزهای پایانی اسفند، مدیران (ادمینهای) چند کانال تلگرامی متعلق به جریان اصلاحات و حامی دولت از جمله اصلاحطلباننیوز، اصلاحاتنیوز، مجمع اصلاحطلبان و... به واسطه فعالیتهای مخرب خود توسط نهادهای نظارتی بازداشت شدند. از فردای آن روز موضعگیری جریان حامی دولت علیه این اقدام ضابطان قضایی آغاز شد.

این کانالها در تخریب شخصیتهای انقلابی، نهادهای انقلابی، توهین به مسئولان، تخریب و شایعهپراکنی نسبت به قوه قضائیه و ... ید طولایی داشتند. این درحالی بود که در همین موضوع کانالهای تلگرامی 6 نفر در بازداشت شدند؛ اما ظرف چند ساعت پس از بازداشت، مجددا مطالب کانالها بالا آمدند.

سؤال اساسی درباره این کانالها این بود که چه کسانی در داخل کشور، در جلسات محفلی و محرمانه خود، اطلاعات و شایعات مطرح شده در این کانالها را به ادمینها ارسال کرده و از آنها حمایت مالی میکردند؟

* آیا دولت دست به انتحار در فضای مجازی میزند؟

دولت یازدهم در حوزه فضای مجازی همواره رقیب سیاسی خود را مورد اتهام قرار داده که بیشتر این موارد وجه تبیلغات منفی و سیاه برای تخریب حریف است، اما با افزایش میزان انتقادات به عملکرد دولت یازدهم در فضای مجازی برخی از کارشناسان بر این باوردند که ممکن است دولت دست به انتحار مجازیزده و به فیلتر کردن موارد انتقادی نسبت به خود بپردازد.

برخی از اخبار و شنیدهها حاکی از آن است که دولتیها قرار است شوک بزرگ انتخابات را با ایجاد اختلال گسترده در تلگرام رقم بزنند. برخی منابع آگاه نیز از احتمال فیلترینگ کامل این شبکه خبر دادهاند.

شنیده شده اخیرا یکی از مدیران دولتی در گزارشی که از تیم رصد خود دریافت کرده بود به این نتیجه رسید که در 6 پست پرمخاطب کانالهای تلگرامی در روز دوشنبه، نزدیک به 4 پست آن در نقد عملکرد دولت اعتدال بوده است.

از این رو اتاق فکر دولت تصمیم گرفته در چند روز مانده به آغاز رای گیری، با اختلالات گسترده در نرم افزار تلگرام، نه تنها ابزار تبلیغاتی نامزدها را مختل کند، بلکه هزینه سنگین اختلال گسترده در تلگرام را بر دوش نهادهای خارج از دولت بیندازد. گفته میشود برای تست ایجاد اختلال و دریافت بازخور از افکار عمومی، چند روز پیش شبکه اینستاگرام به مدت یک ساعت دچار اختلال عمدی شد، اثبات این ادعا نیز با فیلتر شدن هشتگ های انتقادی نسبت به دولت، عینیت به خود گرفته است. با این حال به نظر میرسد با توجه به سطح انتقاداتی که از دولت در فضای مجازی میشود و همچنین به جهت تأثیرات زیادی این فضا به سبب سهولت انتقال اخبار و اطلاعات به مخاطب دارد، گزینه فیلترینگ فضای مجازی توسط دولت دور از ذهن نباشد.

به نظر میرسد با توجه به سطح انتقاداتی که از دولت در فضای مجازی میشود و همچنین به جهت تأثیرات زیادی این فضا به سبب سهولت انتقال اخبار و اطلاعات به مخاطب دارد، گزینه فیلترینگ فضای مجازی توسط دولت دور از ذهن نباشد

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار