سیاست‌ های‌ کنترل جمعیت، به صورت قصه یا جمله هایی در پوسترهای رنگارنگ درآمده و یا‌ از‌ طریق سـریال هـای تـلویزیونی، و یا‌ ترانه‌ هایی‌ مربوط به آن‌ منتشر‌ مـی شـود. در این چند سال هر جا را نگاه کردیم، از شیشه آبلیمو و قوطی کبریت‌ گرفته‌ تا بنرهای گسترده در سطح شهر‌، هـمگی‌ یـک چـیز‌ را‌ #تبلیغ‌ می کردند: فرزند کمتر‌، زندگی بهتر.

علل‌ فرهنگی‌ کاهش جمعیت‌

به گزارش گلستان 24 ؛ علل‌ فرهنگی‌ کاهش جمعیت‌:

۱- تبلیغات گسترده بر ضد فرزند زیاد:

سیاست‌ های‌ کنترل جمعیت تمامی وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون، رادیـو، روزنـامه و…) را به منظور کاهش‌ #رشد‌ جمعیت به کار گرفته است‌. این‌ رسانه ها‌ با‌ پخش‌ برنامه های هدف دار، ارزش های‌ جدیدی‌ را در مردم به وجود می آورند و آن ها رابرای کنترل جمعیت و یـا‌ تـنظیم‌ خـانواده #تشویق می کنند. رسانه‌ هـا در انـتشار ایـن‌ امور‌ سهم بزرگی داشته اند. سیاست‌ های‌ کنترل جمعیت، به صورت قصه یا جمله هایی در پوسترهای رنگارنگ درآمده و یا‌ از‌ طریق سـریال هـای تـلویزیونی، و یا‌ ترانه‌ هایی‌ مربوط به آن‌ منتشر‌ مـی شـود. در این چند سال هر جا را نگاه کردیم، از شیشه آبلیمو و قوطی کبریت‌ گرفته‌ تا بنرهای گسترده در سطح شهر‌، هـمگی‌ یـک چـیز‌ را‌ #تبلیغ‌ می کردند: فرزند کمتر‌، زندگی بهتر.

۲- تبدیل شدن #تک_فرزندی و یا بی فرزندی به یک #فرهنگ مـدرن:

مـتأسفانه تـک فرزندی و یا بی فرزندی به یک‌ فرهنگ مدرن تبدیل شده و مورد استقبال بسیاری از زوج هـای جـوان قـرار گرفته است. بسیاری از افراد ثروتمند و یا دانشجویان فرهیخته که #ازدواج کرده اند، تمایلی به بـچه دار شـدن‌ ندارند‌. حتی نداشتن بچه را نوعی برتری اجتماعی می دانند و داشتن فرزند زیاد را در خـانواده هـایی کـه سطح تحصیلات بالایی دارند، نوعی ناآگاهی قلمداد می کنند. جوانان ما #فکر‌ می‌ کـنند داشـتن فرزند یعنی بی سوادی یا بی فرهنگی و عقب ماندگی. آن ها فرزند را مانع پیـشرفت تـحصیل و زنـدگی خود می دانند.

کودک

۳- مـطرح کردن امور #بهداشتی:

یکی از راه های #کنترل جـمعیت‌ در کـشورهای اسلامی، مطرح ساختن امور بهداشتی است. یکی از اهداف‌ اعلام‌ شده‌ این سیاست، تـقلیل زایـمان می باشد که احتمال مـرگ و مـیر مادران و نـوزادان شـیرخوار را کـاهش می دهد‌. ‌‌دنبال‌ کنندگان این سـیاست، بـا طرح این مسئله که رابطه ای بین افزایش جمعیت‌ و #مرگ‌ و میر‌ (در سطح مـرگ و مـیر نوزادان شیرخوار یا مرگ مادران بـه خاطر بارداری) وجود دارد، مـردم‌ را بـرای به کارگیری وسایل جلوگیری از بـارداری مـتقاعد می سازند.

منبع:  پرتال جامع تربیت کودک و نوجوان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار