سهراب فولادوند از نوادگان «محمدقلی خان سالار مظفر» و برادرزاده محمدمهدی فولادوند «مترجم قرآن کریم» است، او سال‌ها به همراه پسرعمویش به دنبال شناسایی بستگان خود در شهرهای مختلف کشور است، که این بار گرگان مقصد آنها می‎شود.

یکی از نوادگان «محمدقلی‌خان سالار مظفر» در جستجوی بستگان گرگانی

علم انساب از تعیین نسب «نژاد و تبار» سخن می‎گوید، نسب‌شناسی از جمله علوم پایه برای مورّخ محسوب می‌شود و می‌توان آن ‌را در زیر مجموعه تراجم طبقه‌بندی کرد.

به گزارش گلستان 24، نسب‌شناسی در گذشته یک ضرورت اجتماعی بوده، ولی امروزه کارآیی خود را از دست داده است، در حالی که آگاهی و شناسایی اجداد و بستگان موجب هویت بخشی و ایجاد الفت میان بستگان می‌شود این همان چیزی است که در اسلام به آن صله‌رحم می‎گویند.

آنچه که در ذیل می‎آید گفتگوی ما با سهراب فولادوند از نوادگان محمدقلی‌خان سالار مظفر و برادرزاده محمدمهدی فولادوند «مترجم قرآن کریم» است، او سال‌ها به همراه پسرعمویش منوچهر منوچهری فولادوند به دنبال شناسایی اجداد و بستگان دور و نزدیک‌شان بودند.

این خاندان از پیشینه بالایی برخوردار هستند و در مناطق لرستان، اراک و اصفهان حکومت می‌کردند.آنها برای پژوهش و تحقیق، به بسیاری از شهرهای ایران تا مرزهای کشورهای همسایه سفر کرده‌اند و هر چه را که به دست‌شان رسید درکتاب فولادوندنامه آوردند.

در این کتاب، تبار و نسب‌شناسی خاندان فولادوند با استفاده از متون کهن به رشته تحریر در آورده شده است، تلاش این دو بزرگوار باعث شد تا وابستگان به این خاندان به یکدیگر نزدیک شوند، این اثر در سال 1393 توسط انتشارات شاپورخواست «خرم آباد» در قطع وزیری و 735 صفحه منتشر شد.

چند روز پیش سهراب فولادوند، برای امور شغلی‌اش به گرگان سفر کرد، این مهم فرصتی فراهم کرد تا با ایشان همسخن شویم، در گفتارهای ایشان، عشق به گرگان دیده می‌شد از این جا می‌توان فهمید که بستگانی هم در این منطقه دارد اما نمی‌داند در کجای استان سکونت دارند او در تلاش است که به این امر آگاهی یابد،گفتگوی خبرنگار فارس با ایشان را بخوانید.

 لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سهراب فولادوند فرزند امیرقلی، نوه محمدقلی‌خان سالار مظفر هستم.

به نظر شما، شناسایی آباء و اجداد چه فایده‌ای دارد؟

فولادوند: به طور طبیعی هر انسانی در پی شناخت هویت خود است که بر نسل‌های پیش از خود در طول تاریخ چه گذشته و چه عبرت‌ها و افتخاراتی را به دنبال خواهد داشت.

 دلیل علاقمندی شما به سرزمین گرگان چیست؟

فولادوند: بر طبق برخی اسناد تاریخی در برهه‌ای از زمان اجداد اینجانب در گرگان حاکم بوده‌اند.

 چه دلایلی دارید که بستگان شما در گرگان هستند؟

فولادوند: امیرماکان بن‌کاکی حاکم طبرستان به روایت حمدالله مستوفی «مؤلف تاریخ گزیده» و رابینو «مؤلف کتاب مازندران و استراباد، چاپ چهارم، ص 212» جد بزرگ خاندان فولادوند است.

رابینو که از 19 خاندان صاحب‌نام و آوازه ایران نامبرده، از خاندان فولادوند تحت عنوان آلکاکی یاد می‌کنند. پدر شکاکی سردار صاحب نفوذ دیلم در قیام ناصرکبیر به خونخواهی محمدزید علوی نزدیک آمل در جائی بنام فلاس در سال290 هجری کشته می‌شود.

امیر ماکان در عهد امارت ابوالقاسم جعفربن ناصر والی گرگان شد و مانند همه سران و بزرگان دیلم در واقع برای مبارزه با اعراب و باز پس گرفتن استقلال و آزادی سرزمین پهناور ایران، تلاش می‌کرد و شمشیر می‌زد پس از مرگ ابوالقاسم امیرماکان با پسرش کنار نیامد و در جنگ با او شکست خورد و متواری شد.

امیرماکان که به قول دکتر زرین‌کوب، آرزوی پادشاهی سراسر ایران بزرگ را در سر می‌پروراند تا دم مرگ یعنی 329 هجری با سپاهیانی از مردم دیلم طبرستان، خراسان، ری، کرمان، گرگان و نیشاپور را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود.

در همه کتب تاریخ مربوط به اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم به روایت‌های گوناگون جنگ‌های امیرماکان ثبت شده است.

وجه تسمیه فولادوند برای خانواده شما چه بود؟

فولادوند: در کهن تاریخ تاکنون به همین عنوان بوده و عنوان ایل بزرگ فولاودند است.

 همه اجداد شما و حتی نسل امروزی خانواده فولادوند از قدرت و جایگاه اجتماعی برخوردارند، فکر می‌‎کنید علتش چیست؟

فولادوند: اصالت تاریخی، روحیه عدالت‌طلبی، علم‌آموزی و مبارزه با استعمار است.

آیا قرار است کتاب فولادوند نامه، جلد دومی هم داشته باشد؟

فولادوند: بله انشاالله به همت انتشارات شاپورخواست لرستان و استفاده از نظرات جنابعالی و اساتید اقدام می‌شود.

اگر سخنی با مردم گرگان دارید، بفرمایید؟

فولادوند: مردم شریف گرگان که در طول تاریخ همواره به سختکوشی و علم‎آموزی شهره بوده‌اند و در تاریخ معاصر سنبل مبارزه با استعمار به ویژه در جنگ جهانی نخست و دوم بوده‌اند همواره لایق بهترین‌ها بوده و هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار