مدیرکل کتابخانه های استان گلستان خبر داد:

مدیرکل کتابخانه های استان گلستان گفت: حدود ۱۷ هزار نفر از جشنواره کتابخوانی رضوی در گلستان استقبال و مشارکت کردند.

مشارکت17 هزار گلستانی در جشنواره کتابخوانی رضوی

به گزارش گلستان 24؛ به نقل از رادکانا؛ رضا قوانلو در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان کردکوی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی مقوله ای بسیار مهم و ارزنده و مورد تأکید مقام معظم رهبری و نظام اسلامی است، گفت: کتاب و کتابخوانی مقوله بسیار مهمی است که توسعه و ترویج آن به تنهایی از عهده یک نهاد و سازمان خارج است، لذا به دلیل ارتباط خوب رسانه ها با مردم بنا داریم در جهت ترویج و توسعه امر مهم کتاب و کتابخوانی با اصحاب رسانه ارتباط خوبی برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط بسیار خوبی بین افزایش میزان سرانه مطالعه و دانایی مردم وجود دارد، بیان کرد: همچنین رابطه معکوسی بین سرانه مطالعه و کاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد.

قوانلو افزود: جوامعی که دارای کاهش آسیب های اجتماعی هستند قطعا از سرانه مطالعه بالایی برخوردارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان با بیان اینکه در عصری قرار داریم که دهکده جهانی نام دارد و خاصیت دهکده جهانی فقط با درهم تنیدگی اطلاعات محقق می شود، اظهار داشت: درهم تنیدگی اطلاعات و اخبار در دهکده جهانی بواسطه تکنولوژی صورت می گیرد لذا از ظرفیت تکنولوژی روز دنیا همچون شبکه های اجتماعی، رسانه ها می توان در ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.

تعامل روسای ادارات و کتابداران در برگزاری نشست های کتابخوان

وی به تعامل روسای ادارات و کتابداران در برگزاری نشست های کتابخوان اشاره کرد و گفت: در نشست های کتابخوان افراد علاقمند در حوزه موضوعی خاص دعوت می شوند و بهترین کتابی را که در طول زندگی مطالعه کردند را به دیگران معرفی می کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: معرفی و شناسایی یک کتاب در جمع مدعوین، معرفی یک کتاب از سوی یک فرد نشان دهنده مطالعه خوب و دقیق کتاب می باشد، انگیزه بخشی برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی از اهداف مهم نشست های کتابخوان است.

برگزاری بیش از 200 نشست کتابخوان در استان گلستان

وی با بیان اینکه نشست های کتابخوان بصورت استانی و شهرستانی در تمامی کتابخانه های استان انجام شد، افزود: در سال جاری بیش از 200 نشست کتابخوان در کتابخانه های روستایی و شهری در موضوعات مختلف در سطح استان گلستان راه اندازی و برگزار شد و درحال انجام است.

قوانلو با اشاره به اینکه مسابقات کتابخوانی متعددی در سطح استان گلستان برگزار شد، ادامه داد: شاخص ترین و مهمترین مسابقات، جشنواره کتابخوانی رضوی بود که چندی پیش در استان گلستان برگزار شد.

استقبال 17 هزار نفری از جشنواره کتابخوانی رضوی در گلستان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان با بیان اینکه میزان مشارکت و استقبال مردم از جشنواره کتابخوانی رضوی سال گذشته 4 هزار و 800 نفر بود، اظهار داشت: در شانزدهمین سال برگزاری جشنواره رضوی در سال 96 که نهاد کتابخانه های عمومی هفتمین سال دبیری جشنواره کتابخوانی آن را بر عهده داشت که بواسطه ارتباط سازنده با اصحاب رسانه و سایر ادارات با استقبال حدود 17 هزار نفری روبرو شدیم و شاهد افزایش 4 برابری بودیم.

وی خاطرنشان کرد: برای فرایند مطالعه نمی‎توان آمار کمی بیان کرد اما یکی از دلایل عمده و مهم افزایش آسیب های اجتماعی، افزایش نزاع های خیابانی، از هم پاشیدگی خانواده ها، رسیدن اعتیاد به سن پایین، اعتیاد به مواد مخدر از بخش سنتی به بخش صنعتی کاهش سطح آگاهی‎ بخشی و دانش اجتماعی است که این مقوله مهم با سرانه مطالعه ارتباط مستقیم دارد.

فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما ضعیف است

مقام ارشد نهاد کتابخانه های عمومی استان گلستان ضمن تأکید بر اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما ضعیف است، متذکر شد: وضعیت کتاب و کتابخوانی را مطلوب و خوب ارزیابی نمی کنیم.

رضا قوانلو از وجود 76 کتابخانه عمومی، 54 کتابخانه نهادی و 22 کتابخانه عمومی مشارکتی در استان گلستان خبر داد و افزود: از بین 54 کتابخانه نهادی 24 کتابخانه آن روستایی است.

وی با اشاره به راه اندازی کتابخانه های مشارکتی اظهار داشت: در این نوع از کتابخانه ها اگر نهاد و دستگاهی مکانی را در اختیار نهاد کتابخانه عمومی قرار دهد تجهیز، تعمیر و ارائه منابع بر عهده ماست اما نیروی انسانی بر عهده خود آن سازمان و یا نهاد است که با راه اندازی ان می تواند نقش بسزایی در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: با 25 اداره کل دستگاههای اجرایی استان گلستات تفاهمنامه همکاری منعقد کردیم که این تفاهمنامه ها زمینه فرهنگ کتابخوانی را فراهم کردند.

تمامی کتابخانه های گلستان تجهیز سرمایشی و گرمایشی شدند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان تصریح کرد: کل کتابخانه های استان گلستان به لحاظ سرمایشی و گرمایشی تجهیز کردیم. هیچ کتابخانه ای در سطح استان گلستان وجود ندارد که به لحاظ سرمایشی و گرمایشی مشکل داشته باشد.

وی یادآور شد: در مجموع 850 هزار و 918 نسخه کتاب در کتابخانه های استان گلستان وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار