قابل توجه مسئولین

این روزها اگر گذرتان به بازارچه ساحلی بندرترکمن افتاده باشد رونق کسب و کار، از فراوانی مشتریانی که غالبا نه مسافر بلکه بومیان استان اند و نه از شهر ترکمن که اکثر از شهرهای مجاور برای خرید و گردش به این بازارچه مراجعه می کنند پیداست. اگر بعد از یک فاصله دو […]

سایه سنگین بی تدبیری بر پیکره بازارچه ساحلی بندرگز

به گزارش گلستان 24، این روزها اگر گذرتان به بازارچه ساحلی بندرترکمن افتاده باشد رونق کسب و کار، از فراوانی مشتریانی که غالبا نه مسافر بلکه بومیان استان اند و نه از شهر ترکمن که اکثر از شهرهای مجاور برای خرید و گردش به این بازارچه مراجعه می کنند پیداست.

اگر بعد از یک فاصله دو سه ساله مجددا به این بازار آمده باشید سرعت توسعه و افزایش فروشگاه ها را به خوبی احساس می کنید.

تعدد و تنوع فروشگاه ها و موقعیت ساحلی و پتانسیل قومی شهر ترکمن در رونق بازارچه موثر بوده است و چشم انداز روشنی را برای اشتغال زایی پایدار و بهبود فضای معیشت و کسب و کار رقم زده است.

در چند کیلومتری این بازارچه، بازار دیگری نیز در حال فعالیت است. بااری با موقعیت جغرافیایی ویژه و پیشینه کسب و کار بندری چند صدساله، در نگاه اول انتظار می رود بازارچه ساحلی بندرگز، در شاهراه ورودی استان رونق صدچندانی نسبت به سایر بازارها داشته باشد.

اما اگر گذرتان به این بازار نیز خورده باشد از مجموع 80 غرفه آن 14 الی 15 غرفه فعال را می بینید که سولات بسیاری را در علت یابی این امر به ذهن متبادر می کند.

از سال 1384 با شروع بهره برداری از بازارچه و عدم نحقق همه تعهدات پیمانکار در اجرای سازه، محوطه سازی و تأسیسات رفاهی، می شد آینده بی رونق آن را پیش بینی کرد.

فقدان نظارت مسئولین امر و عدم ورود اصناف و بازاریان با سابقه شهر به این مجموعه، صرفا دو گروه را جهت کسب و کار به سمت بازارچه سوق داده است.

گروه نخست افراد شاغلی که به دنبال شغل دوم بوده اند و گروه دوم باتوجه به بالا بودن اجاره بها مغازه های سطح شهر، با کمترین سهام آورده به فکر ایجاد شغل و کسب درامد پا به این عرصه گذاشته اند.

نبود استراتژی مدون و عدم وجود سند توسعه صنعت گردشگری و نبود حمایت بنگاه های اقتصادی از این امر، فقدان مهارت پذیرش توریسم، بالا بودن هزینه خدمات و قیمت  کالاها، کمتر گردشگری را راغب به حضور دوباره در این شهر می نمایند.

عدم هماهنگی و همکاری ارگان های ذیربط و نبود متولی قاعده مند در گردانندگی بازارچه، در ایجاد شرایط بی رونق ساحل نقش مکمل را داشته است.

در چنین شرایطی و با عنایت به ضرورت تحقق امر اقتصاد مقاومتی و در بستر جغرافیای مناسب شهرستان، ایجاد رونق دوباره بازارچه ساحلی امری ضروری می نماید.

باتوجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی، کش مکش اخیر شهرداری با سازمان مسکن و شهرسازی در تولیت امر بازارچه، ورود تصمیم سازان را در تسریع حل این دعوای زرگری، بیشتر از هر زمانی ضروری می نماید.

آنچه مسلم است تعریف چشم انداز و ایجاد ستاد توسعه گردشگری باحضور همه ارگان های ذیربط و وحدت رویه کسب و کار و حضور تجار در تأمین اجناس و نگاه توسعه مدار شهرداری به امر گردشگری، فرصت ارائه خدمات و کالاهای ارزان را فراهم خواهد نمود و گام بلند و کارآمدی در جهت بهبود فضای کسب و کار در شهرستان بندرگز برداشته خواهد شد.

نویسنده: محمد تیموری/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار