استاندار جدید گلستان ، بایدها و نبایدها :

اکنون فضای مدیریت شهری گرگان با آن سرمایه اجتماعی عظیم و نقطه قوت بودن برای مدیریت عالی استان، به نقطه ضعف و احتمالا تهدید مبدل می شود و دوران ضعف و خلا مدیریتی خود را می گذارند و با وضعیت کنونی اختلافات در شورای پنجم، چشم انداز روشنی برای بازگشت به آن دوران مدیریتی هم پوشان و هم افزا هم وجود ندارد.

خلا و ضعف مدیریت شهری گرگان نیازمند تدبیر استاندار گلستان/ مدیریت مرکز استان، آئینه توفیق مدیریتی دکتر هاشمی

به گزارش گلستان 24، در ارتباط با رهبری سازمان استانداری و شاخصه های پیش بینی موفقیت آمیز بودن سیاست ها و برنامه های استاندار جدید بطور خاص در این استان و در چارچوب قاعده ۲۰/۸۰ دو دیدگاه عمده حاکم بوده و هست:

1- دیدگاه اول با توجه به نگاه های سیاسی و اهمیت حوزه انتخاباتی مرکز در رسالت های حزبی و گروهی خود؛ نقش و جایگاه فرمانداری و فرماندار گرگان را هم برای انتخابات و هم بعنوان سایه استانداری و استاندار بسیار راهبردی تلقی می نمایند.

اما یک استاندار مطلع معمولا با در پیش گرفتن جانب احتیاط و انتصاب یک فرد میانه رو مطیع و دارای تجربه لازم و کافی، علاوه بر کاستن بخش اعظمی از فشارهای حوزه مرکز استان که قاعدتا تبعات آن به استانداری منتقل می شود تا حدود زیادی سطوح مختلف حوزه مدیریتی شهرستان مرکز استان را تقویت و تثبیت می کند.

2- دیدگاه دوم با توجه به نگاه های مردمی و اهمیت خاص حوزه های اجتماعی و اقتصادی شهری و تاثیر بسزای آن در جلب رضایت های مردمی و همسو کردن حمایت های لجستیکی ستاد استان که البته می تواند در رای مردم در انتخابات ها بطور غیرمستقیم تاثیر بگذارد و بنحوی در کارنامه مدیریت عالی استان تعریف شود نقش و جایگاه شهرداری و شهردار گرگان را بسیار واجد اهمیت می دانند.

شاید در شرایط معمولی که اعتبارات جاری و عمرانی استان و دیگر دستگاه های دولتی از وضعیت مناسبی برخوردار است، دیدگاه دوم در برابر نگاه اول رنگ ببازد و چندان محلی از اعراب نداشته باشد اما در شرایط فعلی که نقطه مقابل وضعیت یاد شده است، جز با مدیریت جامع شهری و جلب سرمایه گذارهای خارج استان و جذب سرمایه در طرح های تفریحی و گردشگری و... رونق در اقتصاد مرکز استان و دخل شهرداری ایجاد نمی گردد، این دیدگاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

بر همین اساس یکی از مهمترین نقاط قوت دکتر صادقلو استاندار سابق گلستان اتخاذ دیدگاهی میانه بین دو دیدگاه یاد شده بود و با وجود تنگناهای اعتباری و رکود حاکم بر فضای اقتصادی و عمرانی در استان، ظرف همین ۴ سال مدیریت هم پوشان و هم افزا در مرکز استان و علیرغم گله مندی ها و عدم رضایتمندی مردم بطور عام از دولت، در این حوزه خاص توجه و رضایتمندی ویژه ای بوجود آورد که برآیند آن در انتخابات شورای اسلامی شهر گرگان در اردیبهشت 96 خود را نشان داد.

اما اکنون فضای مدیریت شهری گرگان با آن سرمایه اجتماعی عظیم و نقطه قوت بودن برای مدیریت عالی استان، به نقطه ضعف و احتمالا تهدید مبدل می شود [به جهت شکستن بزرگترین عهد مردمی و حذف شهردار سابق] و دوران ضعف و خلا مدیریتی خود را می گذارند و با وضعیت کنونی اختلافات در شورای پنجم، چشم انداز روشنی برای بازگشت به آن دوران مدیریتی هم پوشان و هم افزا هم وجود ندارد.

لذا ضروری به نظر می رسد که استاندار محترم بالاخص با توجه به تجارب حاکمیتی و مدیریت عالی در کلان شهر تهران و انتظارات مردم و نجات مدیریت شهری مرکز استان از معطلی های رخ داده، بصورت مسولانه ای به این موضوع ورود و آنرا مدیریت نمایند.

نکته مهم پایانی اینکه تا زمانی که بحران موجود در مدیریت شهری و عدم تفاهم در شورای شهر گرگان حل و فصل نگردد، استاندار محترم علیرغم تحرکات گسترده و برنامه های تحسین برانگیز شبانه روزی در سطح استان و تهران، قادر نخواهد بود آن سرمایه اجتماعی مورد نیاز یک استاندار موفق را در مرکز استان بازسازی و اعاده کند.

البته به تجربه و اطلاع گفته می شود که همواره نسخه های هوشیارانه نیز نمی تواند استثنائا در این زمین و با وجود بازیگرانی قهّار،"جواب مورد انتظار را پس بدهد و لذا لازم است تمام جوانب امر مورد توجه و بررسی دقیق قرار بگیرد.

به قلم دکتر حسن بیارجمندی مشاور اسبق استاندار در هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای استان

انتهای پیام/

منبع : گستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار