معاون وزیر:

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: در بحث اجرای مباحث علم اخلاق پزشکی باید پیوست های فرهنگی کشور نیز مد نظر قرار گیرد.

دراخلاق پزشکی پیوست های فرهنگی مد نظر باشد

به گزارش گلستان 24 ؛ محمدباقر لاریجانی شامگاه سه شنبه در پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در گرگان اظهار کرد: جامعه پزشکی باید به برخی از حوادث اخلاقی در حوزه اخلاق پزشکی حساسیت بیشتری به خرج دهد و اجازه ندهد که برخی از تصمیم گیری های بزرگ در این بخش مانند مباحث مربوط به مرگ مغزی و سقط جنین آسان سازی شده و ساده انگارانه به آن پرداخته شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت؛ اگر در بخش اخلاق پزشکی نگرانیم باید نگرانی نگاه جامعه به برخی از این حوادث هم باشیم.

وی گفت: برخی از تصمیمات پزشکان محدود به یک فرد یا مورد خاص نمی شود باید با دید وسیع تر و جامع تر نسبت به برخی مسائل در حوزه اخلاق پزشکی پرداخته شود و از پیوند فرهنگی نباید جدا گردد.

لاریجانی اظهار کرد: مباحث اخلاق پزشکی موضوعات جدیدی بوده که در حوزه علم ایجاد شده است، اخلاق پزشکی در کشور ما جنبه دانشگاهی و آکادمیک داشته و یک رشته میان رشته‌ای است اما مهد آن باید معارف ما باشد با فلسفه، حقوق، الهیات و دیگر مباحث عجین شده و به برون داد این حوزه توجه شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه راهبردی مناسبی برای اخلاق پزشکی طراحی شده که مهمترین دستاوردهای آن به روز رسانی دانش های این حوزه و ساماندهی اسناد مربوطه است.

وی اضافه کرد: سعی شده تا از همه ذی نفعان این حوزه استفاده کنیم والبته از همه نقد ها و نظرات نیز استقبال خواهیم کرد.

لاریجانی ادامه داد: داشتن دروس متناسب با آموزه‌های دینی و اخلاقی یک نیاز ضروری است که باید به سمت تدوین و کد سازی آن حرکت کنیم.

به گفته وی؛ اعلام نظر در اخلاق پزشکی فقط مختص به رشته پزشکی نیست بلکه باید علما هم اعلام نظر کنند و تمام اصول آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت اخلاق مداری و گسترش اخلاق حرفه‌ای حرکت کند.

دکتر لاریجانی تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت را از گام‌های برداشته شده در این زمینه دانست و اظهار کرد: هدف از تشکیل این شورا نهادینه شدن معرفت و عمل به اخلاق پزشکی بر پایه هنجارهای اسلامی و انسانی در همه ارکان نظام سلامت جمهوری اسلامی به منظور استقرار نظام سلامت پاسخگو و احترام همه جانبه به کرامت انسانی است.

پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در گرگان به مدت سه روز ادامه دارد.

دکتر فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان در این کنگره سخنرانی کرده و برخی از اطبا و پزشکان منتخب از دانشگاه های کشور به بیان مقالات حوزه اخلاق پزشکی خواهند پرداخت.

 

انتهای پیام /

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار