گرگان مهیای استقبال از نوروز؛

برنامه‌های استقبال از بهار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان اعلام شد.

اعلام برنامه‌های استقبال از بهار سازمان فرهنگی شهرداری گرگان

به گزارش گلستان24؛هر ساله سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان برنامه‌های خاصی را در خصوص استقبال از نوروز برگزار می کند.

بر اساس اعلام این سازمان، امسال هم برنامه‌های مختلفی برای نوروز ۹۷ در نظر گرفته شده است.

در این برنامه ها جشنواره‌هایی برای نوروز طراحی شده که یکی از آن‌ها «طراحی و تزئین سفره‌های هفت سین» است که شهروندان تا ۲۰ اسفند فرصت دارند سفره‌های تزئین شده خود را به خانه‌های فرهنگ گرگان تحویل دهند.

اگر فردی در سبزه نوروزی خود از گندم و جو و عدس استفاده نکند و به سمت گیاهان دیگر بروند امتیاز ویژه برای وی در نظر گرفته می‌شود.

سفره های هفت سین

 

هر اندازه المان‌های بومی و محلی در طراحی سفره های هفت سین رعایت شود، امتیاز بیشتری دارد. آثار در خانه‌های فرهنگ داوری و ۱۵ اثر برگزیده شده و در آیین اختتامیه که در ۲۲ اسفند خواهد بود، تجلیل می‌شود.

همچنین آثار برگزیده در ایام نوروز در اماکن متعلق به شهرداری (میدان شهرداری، سازمان‌ها، مناطق شهرداری و شهرداری مرکز و غیره) در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

جشنواره سبزه‌های سفره هفت سین

جشنواره دوم، «جشنواره سبزه‌های سفره هفت سین» است که به منظور جلوگیری از مصرف بالای غلات برای سبزه سفره هفت سین و فرهنگ‌سازی در این زمینه اجرا می شود.

مردم می‌تواند به سراغ سایر سبزه‌های نوروزی از قبیل بذر نارنج بروند، مهلت این جشنواره هم تا ۲۴ اسفند بوده و شهروندان می‌توانند سبزه‌های خود را به خانه‌های فرهنگ تحویل دهند؛ به پنج نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

برگزاری جشن‌های چهارشنبه آخر سال از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان است که بعد از اخذ مجوزها از نهادهای ذی ‌صلاح جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سفره های هفت سین 1

 

شعار سازمان فرهنگی و ورزشی؛ گرگان سرزمین تاریخ و طبیعت گردشگری

بر اساس برنامه ریزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان، توزیع بروشور به مناسبت ایام نوروز در ایستگاه‌های نوروزی صورت می گیرد؛ این بروشورها با محوریت شعار سازمان، «گرگان سرزمین تاریخ و طبیعت گردشگری» تهیه می شود.

همچنین سازمان نگاهی به صنعت گردشگری خواهد داشت تا گرگان را به عنوان اقلیم گردشگری به مسافران معرفی کند.

یک دستگاه میدل باس برای نوروز طراحی خواهد شد و تحت عنوان «کارناوال فرهنگی، کارناوال همدلی» با حضور عمو نوروز (استاد عطا صفرپور) به محلات مختلف حرکت می‌کند و مردم را به شور و نشاط دعوت می‌کند.

شروع به کار این کارناوال از ۲۵ الی ۲۷ اسفند خواهد بود و در خیابان‌های پاسداران، گرگانپارس، خیابان ذبیحی (جانباز ۳۶ )، کوی شهریار و کوی امام (ره) برنامه اجرا خواهد کرد.

همچنین از تاریخ دوم فرودین ۹۷ این میدل بأس هر روز از ساعت سه بعدازظهر مسافرانی که در هتل‌های گرگان مستقر هستند را به تور گرگان گردی به صورت رایگان دعوت می‌کند.

آماده‌سازی رادیو سی دی «پیام آشنایی» ویژه گوش دادن در ایام نوروز در حال تولید است که در آن علاوه بر موسیقی‌های مجاز و محلی، پیام‌های ایمنی حفاظت از طبیعت و نگهداری از فضای سبز را هم آموزش می‌دهد و همچنین شهروندان و مسافران را با خدمات مجموعه شهرداری گرگان بیشتر آشنا می کند.

 

مراسم نوروزخوانی

یکی دیگر از برنامه‌های استقبال از بهار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان، مراسم نوروزخوانی است که کاروان شادی (کارناوال) از پنج محله مختلف با آیین‌های سنتی و بومی حرکت کرده و در پارک شهر به هم می‌رسند.

در این آیین، قومیت‌های مختلف استان مانند سیستانی‌ها، قزاق‌ها، ترکمن‌ها و غیره از محلات مختلف حضور دارند و برنامه اجرا خواهند کرد.

جشن‌های ویژه «گرگان و بهار» با هدف افزایش شادابی و نشاط طراحی‌شده که در پارک شهر و ناهارخوران در طول ایام عید اجرا خواهد شد.

دیدار از خانواده‌های همکاران مجموعه شهرداری که امسال به دیار باقی شتافتند در برنامه‌های سازمان قرار دارد که علاوه بر عرض ادب، هدیه‌ای هم تقدیم آن‌ها خواهد شد.

 

ایستگاه نوروزی

از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان بیان پیام‌های شهروندی و عیدانه به شیوه مدرن و با استفاده از سیلورمن و گلدمن به مردم خواهد بود که آن‌ها در ایستگاه های نوروزی مستقر و حامل پیام و تبریک سال نو هستند، ایستگاه‌های نوروزی استقبال از بهار در سه مکان، میدان بسیج، پارک شهر و بوستان همکلاسی ناهارخوران قرار دارد که توزیع بروشور، سی دی پیام آشنایی، بادکنک با المان‌های نوروزی و پرچم ایران و برگزاری مسابقات مختلف برای کودکان و نوجوانان را در دستورکار دارد.

برپایی جشنواره عرضه محصولات در بازارچه‌های موقت مشاغل خانگی از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ اسفند در سه مکان پارک شهر، طبقه سه پارکینگ طبقاتی شالیکوبی واقع در عدالت ۱۷ و بلوار غدیر، مغازه‌های روبروی بازار روزانه چهارشنبه بازار است که جمعاً ۷۰ غرفه خواهد شد و مشاغل خانگی غیر از مواد غذایی فاسدشدنی در آن جا به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

 

این سازمان، رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی و هشدار ستاد مدیریت بحران شهرداری گرگان است، بنابراین دو سالن ورزشی سرپوشیده، به صورت کشیک و ۲۴ ساعته آماده شده و در مواقع بحران در ایام نوروز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

دو برنامه ورزشی در ایام نوروز توسط سازمان انجام خواهد شد که شامل برنامه نمایشی رشته‌های ورزشی تکواندو، کاراته، وشو، دفاع شخصی و نمایش بازی‌های بومی محلی در کنار بازی‌های تفریحی چون دارت است، همچنین با همکاری هیئت اسب‌سواری تعدادی اسب برای آشنایی شهروندان در نظر گرفته شده تا علاوه بر سوارکاری رایگان، کارگاه آشنایی با رشته اسب‌سواری هم برگزار شود.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار