یادداشت//

طب سنتی می تواند اثر گذاری مناسبی را در سلامت جامعه داشت باشد.

عدم فرهنگ سازی صحیح مردم را از طب سنتی دور کرده است

به گزارش گلستان24؛این روزها با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی داروهای شیمیایی بیشتر از قبل در سبد سلامت مردم جا گرفته اند، به طوری که در اکثر خانه ها داروهای آنتی بیوتیک و مسکن به وفور یافت می شود.

داروهای شیمایی علاوه بر این که بیماری ها را درمان میکنند، ضررهایی نیز به بدن انسان وارد کرده و در گاهی اوقات موجب گستردگی بیماری ها می شوند.

بی اعتمادی به کیفیت دارو، دسترسی راحت مردم به دارو، عدم دسترسی به پزشک در برخی موارد، گرانی درمان (ویزیت پزشک)، اهمیت ندادن بیمار به تجویز نسخه پزشکی و مهمتر از همه نداشتن اطلاعات کافی را، می توان از مهمترین علل روی آوردن مردم به داروهای شیمیایی دانست.

اما مصرف خودسرانه این داروها عوارض جبران نشدنی در بدن انسان ایجاد می کنند و باعث می شوند دیگر سیستم های بدن درگیر بیماری شوند و فرد بیمار را در مقابله با بیماری های کوچکی نظیر یک سرماخوردگی ساده ضعیف و ناتوان می کند.

اما برخی از داروهای گیاهی وجود دارند که برعکس داروهای شیمایی علاوه براین که بیماری ها را درمان می کنند فواید زیادی نیز برای انسان دارند مثلا برای یک سرماخوردگی ساده می شود از چند جوشانده گیاهی استفاده کرد تا علاوه بر مقابله با سرما خوردگی بدن انسان را از میکروب ها پاکسازی کند.

طب سنتی اسلامی در گذشته جزئی جدا نشدنی از فرهنگ مردم مسلمان به خصوص ایرانی ها بوده و دانشمندان بزرگ ایرانی و خارجی اغلب از طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می کرده اند و در این خصوص میراث گران بهایی را برای ما گذاشته اند.

در نسل جدید عدم آموزش و توجه نظام سلامت کشور به طب سنتی مردم را از این داروهای شفابخش دور کرده است که این مسئله باعث روی آوردن مردم به داروهای شیمایی اغلب ارزان شده که سلامت کشور را به خطر انداخته است.

البته اکثر پزشکان نیز گیاهان را زیرساخت دارو سازی میدانند و از عصاره گیاهان برای طب پزشکی و داروسازی استفاده می کنند که در داروخانه های ما این نمونه از داروها را به وفور می بینم.

بدون شک گرایش مردم به طب سنتی در کنار طب پیشرفته و شیمیایی می تواند در سلامتی و شادابی بدن انسان تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار