مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: آمار بازدید مسافران نوروزی از «برج قابوس» بزرگ‌ترین برج تمام آجری جهان نشان می‎دهد که گنبدقابوس مقصد و مرجع گردشگران فرهنگی کشور است.

قصه پر غصه تاریخ و هویت مغفول مانده گنبدکاووس!

به گزارش گلستان 24، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، جبرئیل نوکنده اظهار کرد: از آغاز سفرهای نوروزی تا ۱۴ فروردین، بیش از ۴۱ هزار نفر از مجموعه میراث جهانی گنبدقابوس بازدید کردند.

برج-قابوس

وی افزود: مجموعه میراث جهانی گنبدقابوس شامل گنبدقابوس، موزه فرش و شهر باستانی گرگان «جرجان» است که برابر با آمار سال گذشته ۲۵ هزار و ۸۱۳ نفر بیش از یک و نیم برابر رشد داشته است و کمیت‌گرایی ارقام نشان می‎دهد که گنبدقابوس مقصد و مرجع گردشگران فرهنگی کشور است و نیاز است متناسب با آمار نسبت به خدمات و تسهیلات کیفی گام‎های جدی برداریم.

وی تصریح کرد: گنبدقابوس تنها اثر استان گلستان است که در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: این اثر در مرکز شهر گنبدکاووس و در ۸۵ کیلومتری شهر گرگان و ۳۶۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد گنبدقابوس متعلق به «قابوس بن وشمگیر»، چهارمین پادشاه سلسله زیاری متعلق به ۳۸۵ هجری خورشیدی است و بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. تعداد ۳۷ هزار و ۷۷۶ نفر از میراث جهانی گنبدقابوس دیدن کردند.

نوکنده همچنین با بیان اینکه موزه فرش در روبروی میراث جهانی گنبدقابوس قرار دارد، اذعان داشت: این موزه، فرش ترکمن را از تولید تا مصرف و نمونه‎های شاخص از فرش اصیل ترکمن را به نمایش می‎گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در این ایام، از موزه فرش ترکمن یک‎هزار و ۱۴۵ نفر بازدید کردند که بیشترین بازدیدکننده مربوط به گرامی‌داشت تولد استاد «نیازی» پدر فرش ترکمن بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: در این نکوداشت که با همکاری خانواده و شاگردان استاد نیازی برگزار شد، پنج اثر دست‌بافته «استاد نیازی»، سه تابلو از نقشه و طرح قالی ترکمن اثر استاد و فیلمی از «استاد نیازی» به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال علاقمندان به فرهنگ و هنر ترکمن قرار گرفت.

وی همچنین ادامه داد: شهر باستانی گرگان یکی از ابرشهرهای دوره اسلامی و پایتخت سلسله زیاریان است که در سه کیلومتری جنوب غربی میراث جهانی گنبدقابوس قرار دارد.

نوکنده افزود: در کارگاه‎های کاوش باستان‎شناختی می‎توان شواهدی از معماری و شهرسازی و کارگاه‎های صنعتی دوره میانه اسلامی شهر را مشاهده کرد که در این راستا تعداد ۲ هزار و ۲۷۶ نفر از این شهر تاریخی دیدن کردند که این گردشگران بیشتر از سایر استان‎های کشور بودند.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس تصریح کرد: آمار گردشگران این شهر کهن نشان‌گر این است که شهر دارای ظرفیت خوب گردشگری است و امیدواریم که این شهر در آینده نزدیک به صورت سایت موزه درآمده و تسهیلات لازم برای خدمات‎رسانی کیفی گردشگران فرهنگی فراهم شود./سلام گنبد

ارسال نظر

آخرین اخبار