نقش والدین در دنیای دیزنی نقشی جنجالی است و بسیاری از تولیدات شرکت "دیزنی" منعکس‌کننده این جنجال رسانه‌ای هستند.

چرا شخصیت‌های کارتون‌های دیزنی تقریباًهیچ‌گاه مادر ندارند

نقش والدین در دنیای دیزنی نقشی جنجالی است و بسیاری از تولیدات شرکت "دیزنی" منعکس‌کننده این جنجال رسانه‌ای هستند. در بسیاری از تولیدات این شرکت، عدم حضور والدین به‌ویژه مادران، دیده می‌شود. کارشناسان نظریه‌های مختلفی را پیرامون آن ارائه داده‌اند که از میان آن‌هامی‌توان به نظریه "جن نگرونی" اشاره کرد که خلاصه‌ای از آن در اینجا آمده است.

آنچه در تولیدات دیزنی همواره مشهود است نقش کمرنگ و یا عدم حضور مادران شخصیت‌های اول داستان است که در برخی از آثار به‌وضوح دیده می‌شود. و با مشاهده‌ی این تولیدات ویژه کودکان و نوجوانان سؤالاتی به ذهن می‌رسد که باید به آنان پاسخ داده شود. مثلاً مادر "بمبی" چرا مرد و یا مادر "سیمبا" کجاست و چرا یک بچه شیر تنها در این کارتن دیده می‌شود و یا مادر "جاسمین" چرا نقشی در این اثر ندارد و نامی از او برده نمی‌شود.

"دون هان" کسی است که تلاش می‌کند تا این نگرانی رمزآلود را حل کند و پاسخی جامع را برای آن ارائه دهد. "هان"، برای این پرسش دو فرضیه را مطرح می‌کند که پاسخ اول ممکن است ناصحیح و کسل‌کننده باشد اما پاسخ دوم عمیق‌تر و البته شخصی‌تر است که جای بسی نگرانی دارد.

در بسیاری از کارتون‌های 80 تا 90 دقیقه‌ای شرکت دیزنی مرتبط بارده سنی کودکان و نوجوانان ما شاهد هستیم که شخصیت اول داستان، نابالغی است که باید با عقلانیت محض عمل کند و به مسئولیت‌هایی که بر دوش او قرار داده‌شده است، جامعه‌ی عمل بپوشاند. شاهد مثالی برای آن شخصیت نابالغی به نام "سیمبا" است که از خانه فرار کرده است و در تدبیر راهی برای بازگشت به خانه است. و یا مادر "بامبی" زمانی می‌میرد که او بسیار کوچک است اما چاره‌ای جز بزرگ شدن و عقلانی عمل کردن ندارد. یا "زیبا" دیگر شخصیت یکی از تولیدات دیزنی است که با پدرش زندگی می‌کند و پس از مرگ پدرش، باید نقش او را در زندگی بپذیرد و مسئولیت‌های او را انجام دهد. آنچه مهم است آن است که خیلی سریع کاراکتر والدین در تولیدات دیزنی حذف می‌شود و افرادی نابالغ باید با نگاهی عقلانی زندگی را به نحو احسن ادامه بدهند.

شخصیت‌های کارتون‌

اما پاسخی دیگر که ممکن است صحیح‌تر باشد آن است که این نوع نگاه به تجارب شخصی مدیر این شرکت برمی‌گردد و والت دیزنی در زندگی شخصی‌اش زندگی سختی را گذرانده بود و در سنین کم مجبور شد به معیشت و رفاه والدینش بیندیشد و در این هنگام مادرش به‌گونه‌ای دردناک می‌میرد و پدرش نیز به بیمارستان منتقل می‌شود. "والت دیزنی" فرزند درد و سختی بود و ازاین‌رو تلاش کرد تا شخصیت‌های اول داستان‌های شرکت دیزنی با دردها بزرگ شوند و طعم سختی‌ها و ناملایمات زندگی را در دروان کودکی بچشند. عدم حضور والدین در آثار دیزنی رمزآلود نیست بلکه حکایت از رویدادی تراژدی دارد که در زندگی مدیر این شرکت وجود داشته است و این حس در فیلم‌نامه این آثار به شکل‌های مختلف ترتیب اثر داده‌شده است.

برخی از منقدان به این دیدگاه معتقدند که این برداشت از تولیدات رسانه‌ای شرکت دیزنی بی‌پایه و اساس است. زیرا برخی از آثار مانند "Bambi" قبل از فوت مادر دیزنی ساخته‌شده‌اند که همین مفاهیم تراژدیک را انتقال می‌دهند و نمی‌تواند مرتبط بازندگی شخصی او باشد. اما این نظریه‌پرداز در دفاع از استدلال‌های خود معتقد است بسیاری از تولیدات قبل از مرگ مادر دیزنی، پس از مرگ مادرش بازبینی‌شده‌اند.

ارسال نظر

آخرین اخبار