دومین غار مسکونی در روستای پادلدل از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش کشف شد.

دومین غار مسکونی در روستای پادلدل کشف شد + تصاویر

به گزارش گلستان 24، دهیار روستای پادلدل در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه خبر از کشف غاری جدید در این روستای داد و گفت: طبق برنامه‌ای یک‌روزه کارشناسان میراث فرهنگی به همراه بخشدار بخش مرکزی گالیکش و تعدادی از دهیاران موفق به کشف و شناسایی غاری در ارتفاعات روستای پادلدل واقع در جنوب شرقی شهر گالیکش شدند.

مهدی پیاده کوهسار افزود: این غار در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا، در 2 کیلومتری شرقی روستای پادلدل و در تفرجگاهی که اهالی روستا به آن "محله شاه " می‌نامندش قرار دارد.

وی تصریح کرد: این غار به‌صورت دست کن در دل کوهی رسی حفرشده است هرچند که این غار فاصله کمی تا راه دسترسی تفرجگاه دارد ولی سالیان سال اهالی و گردشگران از آن بی‌خبر بوده‌اند.

به گفته دهیار روستای پادلدل دهانه ورودی این غار در ارتفاع بیست‌متری از دامنه کوه قرارگرفته و جهت دسترسی به آن نیاز به حمایت ابزاری و فنی دارد.

پیاده کوهسار گفت: دهانه ورودی کوچک این غار در ابتدا ظرفیت عبور یک نفر را دارد که همین امر باعث گردیده در طول زمان از چشم کوهنوردان و گردشگران و اهالی پنهان بماند و بعدازآن رفته‌رفته ارتفاع سقف و راهرو عریض‌تر می‌شود و به‌صورت اتاق‌هایی تودرتو حفرشده است.

دهیار روستای پادلدل ابراز امیدواری کرد با بررسی‌هایی که کارشناسان میراث فرهنگی انجام خواهند داد تازه‌هایی از این غار کشف و به طبیعت دوستان و گردشگران معرفی خواهد شد.

گفتنی است قدیمی‌ترین غار مسکونی شمال کشور در محدوده روستای پادلدل بانام ثبتی "غار وسط دل‌دل (کیارام)" در سال 1342 توسط پرفسور مک برنی کشف‌شده بود.

 nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

ارسال نظر

آخرین اخبار