معاون استاندار آذربایجان غربی: جوانان به فضاسازی‌ها توجه نکنند

کارمند ٢٥ساله هتل «تارا» مهاباد، ٦ روز پیش وقتی به محل کارش رفت، خودش را از طبقه چهارم هتل به پایین پرتاب کرد و پلیس و تمام مردم شهر مهاباد را با معمایی بزرگ روبه‌رو کرد.

مرگ خبرساز یک دختر در مهاباد

کارمند ٢٥ساله هتل «تارا» مهاباد، ٦ روز پیش وقتی به محل کارش رفت، خودش را از طبقه چهارم هتل به پایین پرتاب کرد و پلیس و تمام مردم شهر مهاباد را با معمایی بزرگ روبه‌رو کرد. مرگ مشکوک و جنجالی فریناز خسروانی، اعتراضات زیادی در پی داشت تا جایی که این هتل را با آتش‌سوزی روبه‌رو کرد. هنوز هیچ کس از دلیل اصلی این مرگ باخبر نیست و خودکشی یا جنایت دو فرضیه‌ای است که این پرونده را معمایی کرده است.


شامگاه چهارشنبه ١٦اردیبهشت‌ماه در بلوار شورا، روبه‌روی بازارچه نور شهر مهاباد، مقابل هتل ٤ ستاره «تارا»، جوانان زیادی ایستاده بود. جمعیتی که خشم و ناراحتیشان را با پرتاب سنگ و چوب به شیشه‌های هتل ابراز می‌کنند. چند لحظه بعد، هتل «تارا» منفجر می‌شود. شعله‌های آتش از این هتل زبانه می‌کشد و دود سیاه همه جا را فرا می‌گیرد. هتل می‌سوزد، چون «فریناز خسروانی» یکی از کارمندان ٢٥ساله‌اش دو روز پیش قربانی مرگی مرموز شده. مرگی که تا به امروز هیچ‌کس از جزئیات آن خبر ندارد.

صبح روز یکشنبه ١٣ اردیبهشت‌ماه بود که فریناز مثل هر روز به محل کارش در هتل «تارا» رفت. هنوز ساعتی از حضور فریناز در محل کارش نگذشته بود، که اتفاقی وحشتناک رخ داد. فریناز خود را پشت بالکن طبقه چهارم هتل رساند و در یک لحظه به زندگی‌اش پایان داد. همه چیز تمام شد. فریناز جان خود را از دست داد. اما این پایان ماجرا نبود. خودکشی یا قتل فریناز فرضیه‌هایی بود که چالش‌های زیادی به پا کرد. چالش‌هایی که اعتراض مردم مهاباد را در بر داشت و جنجال‌های زیادی به پا کرد.


پرونده روی میز پلیس
مردم شهر مهاباد در اعتراض‌های خود می‌گویند که این دختر برای دفاع از ناموس خود و برای این‌که قربانی نقشه این مرد مرفه نشود دست به چنین کاری زده است. اما این‌که این دختر دست به خودکشی زده یا کشته شده است هنوز مشخص نیست. با این حال پس از این حادثه و مرگ فریناز خیلی زود پلیس و دستگاه قضایی وارد ماجرا شدند و با توجه به حساسیت این پرونده موضوع را پیگیری کردند. اولین اقدام ماموران پلیس مهاباد، دستگیری مردی بود که آخرین‌بار با «فریناز» دیدار داشت.

این مرد که از دوستان مدیر هتل است، از مدتی پیش در این هتل به‌عنوان مشاور مشغول به کار شده و کمک‌های مالی زیادی به این هتل کرده است. تا جایی که به گفته اعتراض‌کنندگان قرار بوده این هتل را از ٤ ستاره به ٥ ستاره تبدیل کند.

این مرد که از دوستان مدیر هتل است، از مدتی پیش در این هتل به‌عنوان مشاور مشغول به کار شده و کمک‌های مالی زیادی به این هتل کرده است. تا جایی که به گفته اعتراض‌کنندگان قرار بوده این هتل را از ٤ ستاره به ٥ ستاره تبدیل کند. او که حالا در بازداشت به سر می‌برد، تحت بازجویی قرار دارد تا زوایای پنهان پرونده فاش شود.

این درحالی است که جوانان احساساتی مهاباد عصر چهارشنبه و پنجشنبه در پی مرگ مشکوک این دختر جوان دست به تجمع زدند. اخبار و اطلاعات ضد و نقیضی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجادشده درحالی است که هنوز تحقیقات پلیس به نتیجه نرسیده و علت این حادثه به‌طور رسمی اعلام نشده است.


علیرضا رادفر معاون استانداری آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که صبح جمعه در محل استانداری ترتیب یافت، ابعاد و جزییات مربوط به واقعه هتل تارای مهاباد را تشریح کرد. روز یکشنبه ١٣ اردیبهشت‌ماه در هتل تارای مهاباد، یک خانم به علت سقوط از طبقات هتل به پایین جان خود را از دست داد که در این ارتباط رسانه‌های معاند و ضد انقلاب سعی دارند با فضاسازی و ارایه اخبار کذب، چهره مهاباد را مخدوش و زمینه آشوب را در این شهرستان فراهم کنند.


رادفر ضمن تسلیت به خانواده متوفی افزود: «متهم احتمالی این حادثه، دستگیر شده و قوه قضائیه با دقت و قاطعیت درحال بررسی موضوع تا حصول نتیجه است. به دنبال این حادثه، برخی سایت‌های عمدتا بیگانه و ضدانقلاب، شروع به فضاسازی کردند که یک نفر از نیروهای امنیتی باعث شده که این خانم در حین فرار سقوط کند. شخصی که متهم احتمالی است، فردی است مربوط به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی و امنیتی ندارد؛ این شخص به‌عنوان مشاور در هتل مستقر شده بود که درخصوص ارتقای درجه هتل به مسئولان هتل کمک کند.»


رادفر همچنین به تجمع برخی از جوانان مهابادی در روز پنجشنبه در جلوی هتل تارا اشاره کرد و افزود: «به دنبال فضاسازی رسانه‌های معاند، متاسفانه عده‌ای از جوانان مهابادی تحریک شده و جلوی هتل تارا تجمع و اقدام به آتش زدن هتل کردند. با توجه به فضای به وجود آمده و این‌که احساسات مردم و جوانان در این موضوع جریحه‌دار شده ما این را طبیعی می‌دانیم و ممکن است چنین اتفاقی در هر هتلی بیفتد اما لازمه‌اش این نیست که از این احساسات سوءاستفاده شود.


در این تجمع، نیروهای انتظامی ما با خویشتنداری تمام و با هدف مدیریت موضوع، اقدام کردند اما متاسفانه عده‌ای از این جوانان، از خویشتنداری پلیس سوءاستفاده کرده و به هتل خساراتی را وارد کردند؛ برخی از این تجمع‌کنندگان مسئول هتل را مقصر حادثه می‌دانند که این موضوع نیز درحال بررسی است.»


رادفر در ادامه با بیان این‌که تجمع روز پنجشنبه متاسفانه آن جایگاهی را که مهاباد در چند‌ سال اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیری و گردشگری بدست آورده بود، زیر سوال برد، افزود: «در همین نوروز ٩٤، نزدیک به ١٠٠‌هزار گردشگر به مهاباد سفر کردند؛ این فرصت و ظرفیتی است که به سادگی بدست نیامده و حاصل فضای امن و آرامشی است که مردم فهیم، نخبگان مهاباد و مسئولان در این شهرستان به وجود آورده‌اند. در چند روز آینده نیز یک همایش سرمایه‌گذاری در مهاباد برگزار خواهد شد که میهمانان آن قرار بود در همین هتل تارا مستقر شوند؛ با این اوضاع آیا سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور و فعالیت در مهاباد خواهند داشت؟ بنابراین از مردم فرهنگی و فهیم مهاباد، والدین آن جوانان و متنفذین می‌خواهیم که این جوانان را توجیه کنند تا در مسیر اهداف معاندین نظام و عناصر ضد انقلاب کومله و دموکرات قرار نگیرند.

اکثر تجمع‌کنندگان روز پنجشنبه در جلوی هتل تارا، جوانان بین ١٥ تا ٢٢‌سال بودند که تجربه کافی ندارند و به صورت احساسی با موضوع برخورد کردند؛ از والدین عزیز این جوانان می‌خواهیم که با این جوانان صحبت و آنها را توجیه کنند که با این اقداماتشان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مهاباد را زیر سوال نبرند.»


معاون سیاسی و امنیتی استاندار همچنین در رابطه با انتشار اخبار کذب در برخی رسانه‌ها مبنی بر تیراندازی نیروهای پلیس به تجمع‌کنندگان در روز پنجشنبه نیز گفت: هیچ تیراندازی توسط نیروهای انتظامی ما در تجمع روز پنجشنبه مهاباد صورت نگرفته و ماموران انتظامی، فقط با روش‌های ضد اغتشاش و با خویشتن‌داری کامل، سعی در متفرق کردن تجمع‌کنندگان داشتند.»


معاون استاندار همچنین در رابطه با مجروحان تجمع روز پنجشنبه مهاباد گفت: «با توجه به وقوع آتش‌سوزی در هتل، عده‌ای جلوی ماشین‌های آتش‌نشانی را برای ورود به محوطه گرفته بوند و درگیری بین طرفین در محل به وجود آمد که در این درگیری، ٢٥ نفر مجروح شدند که ٧ نفر آنها از ماموران نیروی انتظامی هستند. مجروحان بلافاصله جهت مداوا به مراکز درمانی اعزام شدند که به غیر از ٢ نفر آنها، بقیه به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند. این دو مجروح نیز یکی در مهاباد مورد عمل جراحی قرار گرفت و درحال حاضر حال وی مساعد است و دیگری نیز که به علت برخورد یک شیء به چشمش دچار جراحت شده بود جهت انجام مداوا به تبریز اعزام شد.» معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ادامه این نشست در رابطه با علت وقوع این حادثه نیز گفت: «آنچه سایت‌های معاند نظام و ضد انقلاب به‌عنوان علت وقوع حادثه مذکور در فضای رسانه‌ای و مجازی انتشار دادند، واقعیت ندارد و هیچ‌گونه تعرضی نسبت به آن مرحومه با توجه به گزارش پزشکی قانونی، صورت نگرفته است.»

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ارتباط با پخش برخی تصاویر تجمع روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی نیز افزود: «بسیاری از تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، اصلا مربوط به تجمع روز پنجشنبه در مهاباد نیست و بیشتر این تصاویر جعلی و با هدف فضاسازی و مخدوش کردن چهره مهاباد است.»


معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ارتباط با پخش برخی تصاویر تجمع روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی نیز افزود: «بسیاری از تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، اصلا مربوط به تجمع روز پنجشنبه در مهاباد نیست و بیشتر این تصاویر جعلی و با هدف فضاسازی و مخدوش کردن چهره مهاباد است.»


خودکشی نبود
نادر مولوی مدیر و مالک هتل «تارا» نیز تمام حرفهای مربوط به خودکشی را رد می‌کند و می‌گوید: «آنچه در دوربین‌های مداربسته هتل ثبت شده، چیز دیگری می‌گوید. این دختر می‌خواسته از بالکن طبقه چهارم هتل خودش را به طبقه سوم برساند که موفق نشده و به پایین پرت شده است.»
او توضیح بیشتری دراین‌باره نمی‌دهد و می‌گوید: «مراجع انتظامی و قضایی باید دراین‌باره اظهارنظر کنند.»


عثمان احمدی نماینده مهاباد نیز در این مورد می‌گوید: «علت مرگ این خانم هنوز به درستی مشخص نیست و تحقیقات درحال انجام است. همه در تلاش هستند که هرچه سریع‌تر این موضوع روشن شود. من هم جلسات مختلفی درباره این موضوع داشته‌ام و سعی می‌کنم به محض دستیابی به نتیجه رسانه‌ها را در جریان این موضوع بگذارم.»


«جعفرکتانی» فرماندار مهاباد در این رابطه می‌گوید: «درحال حاضر پرونده در دادگستری شهر مهاباد به یک قاضی قابل اعتماد و سختگیر واگذار شده است. نیروی انتظامی و دادگستری به شدت مشغول تحقیقات در این مورد هستند، اسناد و شواهد مربوط به این حادثه، فایل تماس‌های صوتی جمع‌آوری شده‌اند، ولی به علت وجود پاره‌ای مسائل خانوادگی و شخصی تا کامل نشدن تحقیقات درخصوص پرونده، جزییات آن را منتشر نمی‌کنیم چون اصلا اخلاقی نیست.» کتانی ادامه می‌دهد: «متهم این پرونده دستگیر شده و دستور داده‌ام وثیقه سنگین برای متهم دستگیر شده تعیین شود و تا پایان تحقیقات در بازداشت باشد. این متهم بازرس یا ناظر هیچ نهادی نبوده است. او مدتی قبل در هتل کویستان مهاباد مشغول به کار بوده و این هتل را در ارتقای سطح استانداردهایش کمک کرده است و هتل تارا نیز به همین منظور متهم را به کار گرفته است و وی در این هتل مستقر شده است.»


فرماندار مهاباد همچنین در مورد شایعه‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «در دیداری که با خانواده قربانی این حادثه که از خانواده‌‌های متدین و خوشنام مهاباد هستند، داشته‌ام، آنها درخواست بررسی عادلانه پرونده این حادثه را داشته‌اند و اعلام کردند تنها از طریق قانون و دستگاه قضاء پیگیر پرونده هستند و به نظر من هم مثل این خانواده داغدار بهتر است اجازه بدهیم این حادثه از طریق قانون پیگیری شود. افکار عمومی مطمئن باشند که با خاطیان این حادثه برخورد قانونی خواهد شد و من به‌عنوان فرماندار پیگیر این پرونده هستم و تا احقاق حق و روشن شدن زوایای پنهان این حادثه خانواده قربانی آن را همراهی می‌کنم.»

ارسال نظر

آخرین اخبار