رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان گلستان گفت: آنچه شورای محترم نگهبان در احراز صلاحین داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری عمل کرد ، عمل به وظیفه قانونی خود بود.

آنچه شورای نگهبان بدان عمل کرد ، عمل به وظیفه قانونی بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی دفتر نظارت استان گلستان، بهمنی نژاد رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان  در برنامه  زنده رادیویی شبکه گلستان با عنوان « مردم و مسئولان » در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان نباید توازن سیاسی را رعایت می کرد ؟ گفت : آنچه که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انجام داد عمل به وظیفه قانونی برابر بند 9 از اصل 110 قانون اساسی بود که در آن آمده است :       « صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می آید باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان برسد.» و لذا شورای نگهبان با توجه به شرایط مندرج در اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی صلاحیت داوطلبان را مورد بررسی قرار داده است.

 

بهمنی نژاد در ادامه افزود: اگر به قانون اساسی و قوانین عادی مراجعه شود در هیچ جای قانون به این نکته اشاره نشده است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان موظف باشد تا نوعی توازن سیاسی و نسبت مساوی بین جناح های سیاسی را رعایت کند ، و لذا آنچه که ملاک عمل شورای نگهبان قرار گرفته ، قانون است.

رئیس هیأت نظارت  استان در مورد تاثیر نتایج احراز صلاحیت شورای نگهبان در مشارکت مردم گفت : مسئله مشارکت مردم در انتخابات هرچند موضوعی بسیار مهم است که همه مسئولان موظف به برطرف کردن موانع و تشویق مردم به حضور پُرشور در انتخابات هستند ، لیکن دلیل کاهش احتمالی مشارکت مردم را باید در جای دیگر جستجو کرد. مسائل اقتصادی و معیشتی مردم ، موج گرانی های روز افزون ، ناتوانی مسئولین در کنترل و نظارت بر قیمت ها ، مشکلات روزهای اخیر مردم در قطعی برق و آب ، مشکلاتی که برای سرمایه گزاری مردم در بازار سرمایه اتفاق افتاد و مسائلی از این دست است که بر مشارکت مردم تاثیر خواهد داشت نه نظر شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها ، متاسفانه عده ای با هدف سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خود درصدد این هستند که مسئله مشارکت مردم را به تصمیم شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری گره بزنند.

بهمنی نژاد در ادامه با استناد به سخنانی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری گفت: حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره در خصوص ضرورت حفظ شأن و جایگاه شورای نگهبان تأکید کرده و هرگونه توهین و تضعیف شورای نگهبان را امری خطرناک برای کشور و اسلام می دانستند.

در همین رابطه رهبر معظم انقلاب می فرمایند : « یکی از غلط ترین کارها در این زمینه  حمله به شورای نگهبان است. شورای نگهبان یک مجموعه مورد اعتماد است ، در قانون اساسی ، شأنی برای شورای نگهبان معیّن شده است ، چطور آسان متهم بکنند شورای نگهبان را ، که مثلا از روی غرض فلان کسی را رد کرده اند ، یا فلان کس را قبول کرده اند ؟ خب این تهمت زدن است ، تهمت گناه کبیره است ، باید توبه کنند.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار