در دومین سالگرد شهادت سردار دلها ، مرد میدان ، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم ، کسی که مردمی ترین چهره سالیان اخیر در بین مسئولین بود ، کسی که رهبری او را و سبک زندگی اش را ، مکتب نامید .

حاج قاسم و مرد میدان سه جهاد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی کارشناس تعلیم و تربیت، در دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی طی یاداشتی نوشت: مکتب سلیمانی ، عبارت است از صدق و اخلاص ، این دو تا کلمه در واقع عنوان ، نماد و نمایه‌ مکتب سلیمانی است.

اگر از شاخص‌های شخصیتی حاج قاسم بخواهیم بگوییم ، چنین نام برده می‌شود :

تقوا

اخلاص

مجاهدت بی وقفه

ولایت مداری

شجاعت و دلاوری

مدیریت راهبردی و تدبیر در امورات

نظم و انضباط در کارها

نگاهی فرا جناحی

شخصیتی فرا سرزمینی

الگویی فرا زمانی

شهادت طلبی

ساده زیستی

استکبار ستیزی

طبق اندیشه اسلامی ما سه نوع جهاد بر علیه دشمنان درونی و بیرونی داریم ، جهاد های مقدس ، اصغر ، اکبر و کبیر .

حاج قاسم اگر مکتب شد ، اگر محبوب دلها شد و اگر ماندگار شد ؛ به علت پیروزی دائمی در هر سه عرصه جهاد اصغر ، جهاد اکبر و جهاد کبیر بود .

او همانطور که در وصیتنامه خود بیان می دارد ؛ ۴۰ سال در در میدان مبارزه و جنگ سخت دشمن در حال دفاع مقدس از اسلام و انقلاب اسلامی بود ؛ از مبارزه با اشرار و سوداگران مرگ گرفته تا هشت ساله دفاع مقدس و فرماندهی محور مقاومت علیه صهیونیسم و استکبار جهانی .

وی همانطور که رسول گرامی اسلام (ص) توصیه کرده بود ، سنت و سبک زندگی آنان بود ؛ به مبارزه دائمی با نفس خود پرداخت و چون نفس خود را از آلودگی‌های پاک نمود و تقوا را در تمام شئونات زندگی خود پیاده کرد و اخلاص داشت ، خدا مِهر او را در دل جهانیان انداخت ، مقام معظم رهبری در باب این ویژگی سردار دلها فرمودند :

او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.    ( ۹۸/۱۰/۱۳)

و خود آن سردار بزرگ اسلام در این باب کلامی مشهور دارند که :

باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم!

آنکس که باید ببیند ، می‌بیند...!

از ویژگیهای بارز شهید سلیمانی در امر تعلیم و تربیت اسلامی ، تربیت کثیر نیروی انقلابی بود .

ایشان  فرهنگ مقاومت ، ایثار ، خودگذشتگی را در بین متربیان خود گسترش داد و اعتقاد عملی به فرهنگ انتظار داشته و از زمینه سازان واقعی ظهور می بوده اند .

منش و رفتار شهید سلیمانی جهاد کبیر را به بهترین شکل پیاده نمود ، تمام نقشه های استکبار را در ایران ، در منطقه غرب آسیا و در بسیاری از کشورهای اسلامی نقش بر آب کرد و برای همین جبهه باطل تحمل وجود و حضور این مرد خدا را نداشته و بزدلانه و نامردانه او را به شهادت رساندند و این جهاد ریشه در عدم تبعیت از کفار و در مقابل آنان ایستادن است که مصداق جهاد کبیر است .

رهبری انقلاب اسلامی در این مهم فرمودند:

شهید سلیمانی ، هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد ، هم با شهادتش شکست داد.

و اما توصیه آخری که ایشان به ما نمود این بود که :

برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید.

باشد که مکتب سلیمانی را خوب بشناسیم ، به عنوان یک الگو در زندگی خود پیاده کنیم ( ما هم از نسل سلیمانی ها شویم ) و آن را به آیندگان معرفی و منتقل کنیم .


 

ارسال نظر

آخرین اخبار